Citat:
Ursprungligen postat av Indouz
Först och främst så vill jag tala om att allt som har med strejkande att göra är helt nytt för mig, så vissa av dessa frågor kanske är helt självklara. Så ha överseende med det isåfall.
Hur är det med strejkande är det lagligt överhuvudtaget?, lästa på susning tror jag det var, att strejkande är förbjudet för vissa statliga organ såsom polis, brandkår mm..
Hur är det med skolstrejkande?, dvs. att eleverna strejkar?
Är det någon skillnad här mellan Grundskolan och Gymnasiet?, Tänker dock främst på att det är skolplikt i grundskolan.
Hur går man till väga om man vill strejka? Vägrar man bara gå till arbetet eller måste man anmälla det någonstans, som man måste med demonstrationer osv.
Tack på förhand.
Just när det gäller elevstrejker finns det ett par saker att beakta.
Först och främst är det som du säger i fallet om grundskolan. Skulle eleverna helt sonika sluta dyka upp är det ju faktiskt ett brott så fort det passerar ett visst antal frånvarotimmar. Deras föräldrar kan bli straffade för detta.
Om däremot ett gäng gymnasieelever skulle få för sig att strejka har jag svårt att se hur det skulle få någon effekt. Det är ju en frivillig skolform, och skiter eleverna i att gå på lektionerna är det ju de som får ta konsekvenserna. Om jag var lärare skulla jag dessvärre skita totalt i om eleverna strejkade.