Citat:
Ursprungligen postat av Spegelboll
Jag förstår inte varför du inte inser att genom att utmana normen så väcker öppet homosexuella antipatier eftersom dom avviker. Homosexuella är förknippade med femininitet och femininitet är sämre än maskulinitet enligt många. Genom att bete sig på ett sätt som så att säga avsäger sig det maskulina ses homosexuella som ett hot. Förstår du?
edit: Sen undrar man ju egentligen vad du menar med "homofientlighet" eftersom du tydligen syftar på någonting som inte är en effekt av homofobi.
Fobi är en stark känsla av skräck och panik, tror inte så många upplever det i närheten av homosexuella, därför använder jag inte gärna det begreppet helt enkelt därför att jag inte tror att det används rätt och för att undvika missförstånd undviker jag begreppet. Ungefär som jag undviker "olympiad" som ju egentligen är de fyra år som flyter mellan två olympiska spel, men som av många används för att beteckna själva de olumpiska spelen.
Jag köper till viss del din förklaring att de som avviker från normen är en utsatt grupp, resten av förklaringen tycker jag är långsökt och krystad och tillfredställer nog bara fundamentalistiska vänster-feminister som vill att det ska vara så pga av att det kanske passar deras ideologi.
Men det blir ju inte en mer logisk skräck för den skull. Vi vet ju att "mobbing" av avvikande är ett fenomen som uppträder i samhällen/grupper som kräver att alla ska vara lika varann (ganska självklart, eller?)
Sverige har ju länge varit ett sådant samhälle där skillnaderna mellan klasser, individer osv har bekämpats, bra på många sätt, en tråkig bieffekt är ju att mobbing är vanligt i Sverige. Aftonbladet som är socialdemokratisk och kanske starkast driver kampen mot olikheter och vill visa att alla är lika, är också en av de värsta media-mobbarna. Inom sekter och religiösa samfund blir förstås tendensen tydligare.
Denna "förklaring" skulle kunna vara ett försök från min sida, med din hjälp, att göra homofientligheten begriplig, dvs att de homosexuella stör bilden av ett homogent samhälle.
Jag testar teorin i tanken för att se om den verkar rimlig:
Det finns ju en stark rörelse som vill utplåna skillnaderna mellan könen, och de borde ju tycka homosexualitet är toppen, gärna bisexualitet.
Enligt min förklaring skulle således homo- och bi- sexuella
vara synnerligen populära i de kretsar där man anser könet vara en onaturlig konstruktion, manliga kroppsbyggare och hemmafruar borde vara ytterst illa omtyckta då de stör den egna bilden av människan som i grunden enkönad.
Är det på det viset? Vet ej om det finns undersökningar av det slaget, fritt fram för forskare alltså.
USA i jämförelse med Sverige, är ju ett klara dig självsamhälle, där borde således män som sminkar sig och utlevande homosexuella (och hemmafruar) vara mer tolererade i stort, vet ej om det är så, men det känns inte omöjligt.