Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-25, 19:08
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Detta fungerar förstås bara om C & D ligger på samma fysiska hårddisk....
Vilket dom inte gör, C:/ & D:/ är 2 helt olika fysiskt separerade hårddiskar.

Jag trodde det hade framgått med all önskvärd tydlighet av mina tidigare förklaringar:
Citat:
Ursprungligen postat av Sensino
C:/ är redan 100% av den hårddisken.
Citat:
Ursprungligen postat av Sensino
C:/ tot: 135 Gb, ledigt 59,2 Gb
D:/ tot: 1 TB, ledigt 543 Gb

Jag börjar tröttna på förslag som inte håller sig till ämnet & överväger att i fortsättningen rapportera förslag om rensning & (olämplig) partitionerings förslag som "0.03. Trams & Off-Topic" om det inte är en riktigt briljant idé.
Citera
2018-04-25, 20:25
  #14
Medlem
Tar bort mitt förslag av olika anledningar
__________________
Senast redigerad av Zebulah 2018-04-25 kl. 20:35.
Citera
2018-04-25, 21:42
  #15
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensino
Vilket dom inte gör, C:/ & D:/ är 2 helt olika fysiskt separerade hårddiskar.

Jag trodde det hade framgått med all önskvärd tydlighet av mina tidigare förklaringar:



Jag börjar tröttna på förslag som inte håller sig till ämnet & överväger att i fortsättningen rapportera förslag om rensning & (olämplig) partitionerings förslag som "0.03. Trams & Off-Topic" om det inte är en riktigt briljant idé.
Du ber om hjälp, och folk är schyssta och svarar, sen hotar du dom.
Hoppas din dator brinner.
Citera
2018-04-25, 21:48
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Du ber om hjälp, och folk är schyssta och svarar, sen hotar du dom.
Hoppas din dator brinner.
Jag har ingen lust att rapportera folk, man jag ser inget annat sett att så stop på olämpliga svar.
Citera
2018-04-26, 17:01
  #17
Medlem
TinFoilHats avatar
Du kan fortfarande använda mklink fast aningens mer omständligt.

Gör en mapp under C som du sedan med mklink flyttar till D så installerar du därefter alla program i den mappen (och vid behov installerar du om de program som redan ligger på C och tar upp plats till nya mappen på D).
Citera
2018-04-27, 08:38
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sensino
Jag börjar tröttna på förslag som inte håller sig till ämnet & överväger att i fortsättningen rapportera förslag om rensning & (olämplig) partitionerings förslag som "0.03. Trams & Off-Topic" om det inte är en riktigt briljant idé.
  • Det är INTE Windows som bestämmer "var ett program installerar sig"
  • Det går alldeles utmärkt att installera WinXP och senare till andra bokstäver än C:
  • I WinVista och senare så använder INTE Windows internt bokstäver för att hitta volymerna, men presenterar dem 'för kompatibilitet'. Program/Appar gör som de är programmerade att göra.
  • När ett 'Windows-certifierat' (loggan på shrink-wrap) program installerar sig, så garanterar MS att programmet installerar sig efter de riktlinjer som gäller för just den win-versionen. Annars installerar sig "det dumma programmet" som det självt vill, eller möjligvis inhämtar önskemål under installationen. Men riktlinjerna skiljer sig mellan win-versonerna.

När jag experimenterar/verifierar sådant här så har jag funnit det driftsäkrast att ha \Users,, \Program Files och Program Files (x86) som länkar till en annan volym där de skarpa katalogerna har fått exakt samma namn och lagts direkt på \ (utan underkataloger).

Detta pga att en del installationsprogram använder sökvägar typ "..\Program Files\" eller "%userprofile%\..\Public\" under installationen

Men tyvärr behöver man ändå "bevaka" och återställa detta (före+)efter enstaka större windows-update.

PS: I Windows är en Volym en enskild lagringsenhet ("Bokstav") som i sin tur kan ligga på en eller flera diskpartitioner på en eller flera fysiska diskar som hanteras lite olika om disken har GPT (rekommenderas) eller MBR. Sedan kan extra hårdvara typ en RAID-controller/chipset och SAN/NAS "lura" OSet att hantera flera fysiska diskar som en enda.
Citera
2018-04-27, 08:57
  #19
Medlem
I Win8 och senare är det bäst att tänka som Windowsserver i ett SAN:

En 'pytteliten' mekansik HDD som bootdisk (C) med Mount points för:

På SSD för snabbhet:
\Program Files (x86)
\Program Files
%systemroot%
\Users

Och ev. för större utrymme samt "migrerbarhet":
D \Database eller \Userdata
M \Mail
P \Pictures
S \Storage
V \Videos
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback