• 1
  • 2
2018-11-21, 20:01
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dellerium
Tackar alla! Någon som har ett "killer" recept på indiska linser, typ chana dal? Får inte riktigt till mustigheten som på restaurang?
Nu har du tur! Min fru är förutom en riktig matmamma även en kyssäkta indiska! Jag överlåter tangentbordet till henne så jag slipper sitta och knacka medan hon snackar. Enklare så. Ha dock litet förstående för hennes inte alltid hundraprocentiga svenska:

Hej Dellerium! Hemligheten till en bra linscurry ligger i masalan (Kryddblandningen), samt i vitlök-ingefärsmoset, samt att man blötlägger linserna några timmar innan.

Masalan består av svartpepparkorn, torkad chili (Hela och valfritt starka), hela spiskumminfrön, kryddpepparkorn, några kryddnejlikor, korianderfrön, frön av bockhornsklöver, litet mald gurkmeja, en liten kanelstång samt ett sönderbrutet lagerblad eller två.
Dessa kryddor rostar du på medelvärme i grytan tills dess att dom börjar dofta gott och hoppa runt litet (Det tar ungefär fem minuter). Tag ur dem och mal ned dem (Spara kanelstången) i mortel eller i kryddkvarn.
Lägg fett i grytan (Ghee är bäst, men vegetarisk olja fungerar också) och fräs masalan på medelhet värme. Om blandningen börjar se litet torr ut så häll i några matskedar vatten och låt koka in. Repetera detta till din masala är ordentligt aromatisk.
Lägg undan masalan och gör rent grytan

Sedan så gör du vitlök-ingefärsmoset (Mixa vitlök, ingefära och salt ihop med en skvätt vatten tills dess att det blir en hyfsat fast puré)
Sedan så fräser du finstrimlad lök i ghee eller olja tills dess att löken är gyllene och luktar sött. när löken är söt så häll i vitlök-ingefäran och fräs på medelvärme tills dess att det luktar gott och inte skarpt. Ha sedan i masalan och låt fräsa någon minut till.

Häll sedan i några skalade tomater eller en bra tomatkonserv samt kanelstången och koka i ca 10 minuter.
Ha i linserna och låt koka till dom är mjuka. Om curryn blir för torr medan den kokar så häll i LITET (Obs litet!!) vatten. Om du vill ha litet "Goaiansk" smak på dem så kan du även hälla i en burk kokosgrädde, annars så låter du curryn svalna litet för att sedan röra ned litet yoghurt. Smaka av med salt samt litet socker om tomaterna är för sura.

När linserna är mjuka och goda så strör du över hackad koriander och serverar med antingen naanbröd eller nystekta chapatis. Om du är jättehungrig så går det också bra att servera litet ris till.

Jag hoppas att jag inte var alltför otydlig i receptet. Lycka till
Senast redigerad av Andersdamaan 2018-11-21 kl. 20:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in