2018-04-20, 18:22
Medlem
Banangurkazzs avatar
satt och lyssnade på jobbet på pods som jag brukar,

jag vill inte berätta så mycket utan jag vill gärna i lyssnar själva men den handlar om en läkare som gör både det ena och det andra men ändå får behålla sin läkarlicens. Det börjar rätt trovärdigt men sen verkar det spåra ur. Kan ni lyssna på denna och berätta vad ni anser om sanningshalten i denna historia.

Gå in p spotify leta upp podden p1 dokumentär och sen är det "patienten och tystnaden"

Vad anser ni om denna historia, helt påhittad eller kraftigt överdriven?
Citera
2018-04-20, 18:44
Medlem
Couplets avatar
Lyssnar nu, kan spontant säga att mina 30 år som patient inom psykiatrin inte lämnar mig ett dugg förvånad om det här är sant. Jag håller det inte för otroligt att det är sant. Alls.
Citera
2018-04-20, 19:12
Medlem
Dessvärre är nog allt sant. Har själv varit med om saker inom svensk psykvård.

//Flashbackprästen
Citera
2018-04-20, 19:21
Medlem
Couplets avatar
Inne på del 2 nu, fortfarande inte ett dugg överraskad av att läkare beter sig på det här sättet. Det som förvånar mig är att det inte sker någon slags automatisk rapportering av fällande domar till HSAN.
Citera
2018-04-20, 19:23
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Lyssnar nu, kan spontant säga att mina 30 år som patient inom psykiatrin inte lämnar mig ett dugg förvånad om det här är sant. Jag håller det inte för otroligt att det är sant. Alls.
Så läkare säger att folk är värdelösa och kan lika gärna gå ut i skogen och hänga sig? På vilket sätt tycker man som läkaren att detta hjälper patienten? Normalt att läkare hotar sina kollegor att han ska strimla dem och att det inte kommer ske smärtfritt, detta helt ok i läkarkåren?
Citera
2018-04-20, 20:07
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Så läkare säger att folk är värdelösa och kan lika gärna gå ut i skogen och hänga sig? På vilket sätt tycker man som läkaren att detta hjälper patienten? Normalt att läkare hotar sina kollegor att han ska strimla dem och att det inte kommer ske smärtfritt, detta helt ok i läkarkåren?
Ja, det förekommer, jag har själv fått det insinuerat av läkare. Normalt, nej, men detta förekommer i större utsträckning inom psykiatrin än inom somatisk vård. Läkare och övrig sjukvårdspersonal som beter sig så här tror givetvis inte att det hjälper patienten. Det handlar om makt. Maktutövande. Förnedring. Någon typ av sadism, utförd på de människor som pga sina sjukdomar är särdeles utsatta. De vågar/orkar/kan inte försvara sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in