2019-03-20, 22:52
Medlem
x12s avatar
Jag förmodar det där är en figur som inte har nånting annat än fotbollar framför ögonen och i huvudet, kanske man kan likna det vid ett slags religiös fanatism, det tar helt över och förståndet kopplas bort.

Han anser sig kanske ha gjort allt perfekt, för det har ju gynnat fotbollen som är det viktigaste i hans liv, allt annat tror jag han kan överse med eller förstår inte att det var fel.

Samtidigt har han gynnats av hur hans anställningar och uppdrag varit sammanflätade och hela tiden hängt ihop med mark och fastigheter kring det gamla regementsområdet. Också gynnad av (det nu f.d) kommunalrådet som till stor del varit infekterat av samma fanatism.

Jag tror det behövs ett nyktert uppvaknande för orten.

De som får betala kalaset är de som under tiden det här pågått/pågår bor i nån av östersundshems lägenheter. Det är ganska många det.

Jag tror, när de gräver djupare i detta (om de ens vågar göra det eller kommer nånvart i det) att det hittills avslöjade bara visar sig vara "toppen av ett isberg".
Citera
2019-03-20, 22:56
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Skillnaden med andra politiker är att Kindberg har dubbelspelat under flera år, dels som entreprenör som arbetar för kommunen, dels som kommunpolitiker som ger entreprenören kontrakt, dvs. sig själv.

Om du tror att ÖFK-historien är Kindbergs enda smutsiga affär så har du tyvärr fel, kolla exempelvis hur bygget av den nya stadion gick till, vem som vann "upphandlingen" (PEAB tadaaa) och vem som gav den (Kindberg tadaaa)

Jag säger inte att han är ärlig utan jag vill påstå att det alltid är nån eller några som alltid myglar i nån större affär. Antingen är det mutor för att få affärer eller så är det något annat fulspel
Citera
2019-03-20, 23:12
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STN33
Du tänker på Hockey-arenan va? Där borde AnnSofi granskas rejält. De försvunna mailen finns på en backup på kommunen, men kommundirektören har sett till så att den har "försvunnit".

Ja precis.
Citera
2019-03-20, 23:34
Medlem
Diversifierats avatar
Jaså Hans Carlsson har blivit polisanmäld av Peab i februari. Mutbrott. Har renoverat upp en bostadsrätt på peabs bekostnad.

https://www.op.se/artikel/peab-har-polisanmalt-hans-carlsson-misstanks-for-mutbrott-under-sin-tid-som-vice-vd-pa-ostersundshem ?referrer=app

Gött att se att Peab faktist agerar lite.
Citera
2019-03-20, 23:54
Medlem
junazs avatar
Det jag undrar är varför han trissade upp priset på marken i den omtalade markaffären?

Varför ville han att Östersundshem skulle betala överpris? Fick han ut någonting själv i slutändan? Fick ÖFK ut någonting? Det var ju ändå PEAB som fick de 127 miljonerna.

Är det kopplat till saltandet och bluffakturerandet som han, "Sollefteåföretagaren" och "PEAB-mannen" sysslat med vid byggandet?
Citera
2019-03-21, 00:39
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Det jag undrar är varför han trissade upp priset på marken i den omtalade markaffären?

Varför ville han att Östersundshem skulle betala överpris? Fick han ut någonting själv i slutändan? Fick ÖFK ut någonting? Det var ju ändå PEAB som fick de 127 miljonerna.

Är det kopplat till saltandet och bluffakturerandet som han, "Sollefteåföretagaren" och "PEAB-mannen" sysslat med vid byggandet?

Jag tycker inte det känns helt klarlagt att markaffären ens VAR upptrissad.

Man får känslan av att man missar det stora i den här bilden.
Citera
2019-03-21, 00:50
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:

Kindberg köpte fastighet billigt av Peab medan han jobbade där, en fastighet som han gjorde 15 mkr i vinst på.

Men att tex betala tillbaka det inom markaffären känns som rent svammel. För kindberg blev ju VD i östersundshem långt efter det att han köpte billigt av Peab. Dvs den ”återbetalningen” hade man inte kunnat räkna med.
Citera
2019-03-21, 01:02
Medlem
Diversifierats avatar
Hockeyarena-projektet är långt ifrån det enda där Peab varit med i upplägg som ingår att man rundar upphandlingslagstiftningen.

https://www.svd.se/peabs-fulknep-slar-ut-konkurrensen

Så det upplägget kommer nog knappast från mr Kindberg utan är etablerat i branschen av Peab såvida de får med sig politikerna på båten.

Peab i Östersund hade ju kickat nån konsult också. Jag undrar vem den konsulten är. Kanske är det hos den konsulten det landat stora slantar för att Peab fått allt på ett silverfat i stadsdel norr. Den konsulten kan säkert ha kopplingar till kindberg och Annso
Citera
2019-03-21, 08:24
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Jag tycker inte det känns helt klarlagt att markaffären ens VAR upptrissad.

Man får känslan av att man missar det stora i den här bilden.
Det som är klarlagt är väl att Östersundshem köpt mark av PEAB för 127 miljoner som egentligen var värderad till 82 miljoner. Värderingen hittade de ju ett dokument på, så den visste naturligtvis Kindberg om.

Det är motivet till överpriset jag inte förstår. Vad var avsikten med att han (i egenskap av VD för bostadsbolaget) lät betala 45 miljoner för mycket?
Citera
2019-03-21, 08:35
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Det som är klarlagt är väl att Östersundshem köpt mark av PEAB för 127 miljoner som egentligen var värderad till 82 miljoner. Värderingen hittade de ju ett dokument på, så den visste naturligtvis Kindberg om.

Det är motivet till överpriset jag inte förstår. Vad var avsikten med att han (i egenskap av VD för bostadsbolaget) lät betala 45 miljoner för mycket?
Utan att vara jätteinsatt så är det rent allmänt svårare och medför större risk för upptäckt att tanka pengar ur ett kommunalt bolag med luftfakturor och annat trixande. Har man flyttat över pengarna till ett fristående bolag typ Peab så är det lättare att.därifrån tanka ut pengar till de.syften man nu önskar.
En markaffär med byggrätter är ett lämpligt sätt att göra detta på. Värderingen är inte exakt, när det väl ska byggas så tillkommer enorma belopp vilket gör att en eventuell felvärdering försvinner på marginalen.
Citera
2019-03-21, 08:45
Medlem
Retroperras avatar
Vem är Sollefteåföretagaren då?
Där måste det finnas mer att gräva i.
Citera
2019-03-21, 09:10
Medlem
DirtyJobs avatar
En grej som jag har hakat upp mig på är ifall det pågått granskningar ifrån bla ÖP så borde DK känt att snaran börjats dras åt varför har man då en skiss hur pengar skall flyttas och med ordet luftfaktura, känns ju sjukt jäkla korkat men visst oärliga människor är inte kända för att vara så smarta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in