Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-07, 01:25
  #1
Medlem
Hej. Suttit och kollat igenom diverse videos på ämnet, men blir inte helt klok på det.
Ber om ursäkt på förhand då jag inte har full koll på om termerna jag använder är helt rätt.

I en induktorn så skapas ett magnetfält runt den när ström går igenom den. Men det skapas och bibehålls bara om det sker en förändring i strömstyrkan?
Dvs i en krets med en induktor där strömkällan är av flyter naturligtvis ingen ström, men så fort strömmen slås på så flyter den genom induktorn. Från tiden 0 då strömmen är 0 och säg till tiden 1 sek(för argumentationens skull) då strömmen nu är 1A har ju en förändring skett. Strömmen är därefter oförändrad. Har det då skapats ett magnetfält runt induktorn som nu har en spänning över sig eller avtar magnetfältet efter 1 sek och därigenom spänningen helt då ingen förändring längre sker och ingen energi kan därför frigöras ur konduktorn?

Eller förhåller det sig på så vis att magnetfältet som skapas efter förändring i strömstyrka är konstant och då strömmen sedan stängs av frigörs den lagrade energin som är så kraftig att den kan få en lampa att lysa upp under en kort stund?

Mvh dagsvag
Citera
2018-04-07, 09:00
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Magnetfältet ligger kvar så länge strömmen flyter, och en liten tid efter strömmen försvunnit.

Jämför med ett tungt hjul, du kan inte genast få det att snurra med visst varvtal, inte heller genast stoppa det.
Citera
2018-04-07, 09:20
  #3
Medlem
Enklast att förstå induktor och kondensator tycker jag är genom liknelse med mekaniken. Induktorn motsvarar en massa och en kondensator motsvarar en fjäder.

Naturligtvis frågade du efter induktorn, men konsensatorn och induktorn är varandras komplement.

I kondensatorn lagras energi som laddningar. I induktorn som magnetism. Kondensatorn kan behålla sin laddning, när spänningskällan stängs av. Induktorn kan inte behålla magnetismen när strömkällan stängs av. Men när strömmkällan stängs av till induktorn skapas en motriktad puls. En s.k. mot-Emk. (motriktad elektromotorisk kraft). Den elektriska pulsen kan bli ganska hög spänning. Fenomenet anävnds flitigt i tändspolar.

En induktor motsätter sig varje försök att ändra strömmen. Det är därför den kan liknas vid en massa som också motsätter sig påverkan att försöka få den i rörelse.

Din beskrivning verkar vara med likström.
Citera
2018-04-07, 10:52
  #4
Medlem
Tack så mycket. Och ja, jag befinner mig ännu på DC.
Jag har läst att det skapas en mot-emk, men förstår det inte helt. Vad innebär det i
praktiken? Elektriska pulsen som frigörs går åt andra hållet i kretsen?
Så för att sammanfatta:
Då strömmen slås på skapas direkt ett magnetiskt fält runt spolen(det skapas ett magnetiskt fält runt alla kablar när strömmen går igenom dem, men genom att vira dem till en spole ökar man den effekten) som växer och bibehålls proportionellt mot den ström som går igenom spolen, så om strömmen fortsätter att vara konstant fortsätter magnetfältet att vara konstant i storlek. Ökar man strömmen, växer magnetfältet. Slås strömmen av frigörs laddningen i magnetfältet och en mot-emk uppstår.
Är jag på rätt spår?

På något vis tror jag mig förstå en kondensator lättare. Vet inte om jag förstår den helt rätt heller, men då kondensatorn laddas upp flyter det ström genom den och ju högre laddning den får desto mindre ström flyter igenom den? Då den är fullt uppladdad (vilket aldrig sker då den laddas upp med 63% åt gången) blir strömmen då extremt liten och i praktiken noll(den går mot noll)?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback