2020-01-11, 13:45
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeyWire
"Ang. problemen som vissa har just nu, (99% Bahnhof kunder) så är det Bahnhof som har problem med routingen till leverantörens servrar.

Alltså är det en av Bahnhofs servrar som deras kunder hoppar mellan fram till leverantörens kanalservrar som har problem. Ert internet funkar, men er leverantör har problem mot leverantören av kanalerna kort och gott. Så leverantören kan bara invänta att Bahnhof löser det."
Precis, därför har leverantören gjort en ny väg för datapaketen att vandra.
2020-01-11, 13:53
Medlem
Driftstörningar som lösts under morgonen av bahnhof enligt mina källor.
2020-01-11, 15:57
Medlem
Bahnhof hade problem å då köpte de trafik av nån annan,Iptv systemen trodde då de var vpn
2020-01-11, 17:48
Medlem
Kungen84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillfardin
Bahnhof hade problem å då köpte de trafik av nån annan,Iptv systemen trodde då de var vpn

Köpte trafik?

Ja nu funkar det iallfall
2020-01-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Timingen på denna driftstörning matchar med när streaming slutade funka. Håll tummarna att det är detta:

https://www.bahnhof.se/kundservice/driftinfo#M7757470

(Närmsta föregående driftstörning var kl 10 i morse, så någon annan är det definitivt inte.)

Driftstörningen ovan är markerad som avklarad. Och jag ser att streaming funkar på Bahnhof igen. Verkar ha varit ett oavsiktligt fel.
2020-01-11, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillfardin

Ahhh, det där låter jävligt rimligt! Inte exakt som du beskriver det, men något i den stilen.

För du ska veta en sak... jag minns NU vad som skedde när streaming slutade fungera igår. Det var INTE ALLS omöjligt att nå streamingservrarna. Det var därmed inte överhuvudtaget nåt routingfel.

Istället var felet att IPTV-leverantören trodde att man var någon annan och delade ut sitt konto till nån, och låste våra konton ett tag. För jag minns nu det exakta felmeddelandet som kom upp i videospelaren: "HTTP Error 401: Unauthorized". Hade helt glömt detta meddelande, men nu kom minnet tillbaka!

Alltså: När bahnhof-streaming slutade fungera igår kl 18-ish, så kunde man koppla upp sig till IPTV-servern fortfarande, men den vägrade släppa in en och svarade till videospelaren med kod "401 Unauthorized". Dvs "Ditt IPTV-konto är låst/ej giltigt längre".

Så ja, verkar som att Bahnhof stängde av delar av sitt nät för att laga det, och tillfälligt gav oss andra IP istället. Vilket i sin tur fick IPTV-leverantörernas system att tro att vi delade ut våra konton till andra människor, och tillfälligt spärrade våra konton.

Detta är vad alla bevis pekar på. Men men nu är det löst. Bahnhofs fel är åtgärdat och vi streamar IPTV som vanligt! Grymt jobbat allihopa involverade, inkl våra grymma leverantörer! :-)
Senast redigerad av dextrodammit 2020-01-11 kl. 19:23.
2020-01-11, 19:27
Medlem
Kungen84s avatar
Citat:
Ahhh, det där låter jävligt rimligt! Inte exakt som du beskriver det, men något i den stilen.

För du ska veta en sak... jag minns NU vad som skedde när streaming slutade fungera igår. Det var INTE ALLS omöjligt att nå streamingservrarna. Det var därmed inte överhuvudtaget nåt routingfel.

Istället var felet att IPTV-leverantören trodde att man var någon annan och delade ut sitt konto till nån, och låste våra konton ett tag. För jag minns nu det exakta felmeddelandet som kom upp i videospelaren: "HTTP Error 401: Unauthorized". Hade helt glömt detta meddelande, men nu kom minnet tillbaka!

Alltså: När bahnhof-streaming slutade fungera igår kl 18-ish, så kunde man koppla upp sig till IPTV-servern fortfarande, men den vägrade släppa in en och svarade till videospelaren med kod "401 Unauthorized". Dvs "Ditt IPTV-konto är låst/ej giltigt längre".

Så ja, verkar som att Bahnhof stängde av delar av sitt nät för att laga det, och tillfälligt gav oss andra IP istället. Vilket i sin tur fick IPTV-leverantörernas system att tro att vi delade ut våra konton till andra människor, och tillfälligt spärrade våra konton.

Detta är vad alla bevis pekar på. Men men nu är det löst. Bahnhofs fel är åtgärdat och vi streamar IPTV som vanligt! Grymt jobbat allihopa involverade, inkl våra grymma leverantörer! :-)

Nja allstå, köra olika IP mot iptv leverantören går fin fint.. vartfall för den leverantören jag har.
Tar med boxen hit o dit å smäller igång o de funkar direkt.. just saying
2020-01-11, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungen84
Nja allstå, köra olika IP mot iptv leverantören går fin fint.. vartfall för den leverantören jag har.
Tar med boxen hit o dit å smäller igång o de funkar direkt.. just saying

Beror på leverantören. Många förbjuder VPN och IP-byte för att det ser ut som kontodelning.

I detta fallet svarade IPTV-servrarna med kod 401 vilket betyder nekande av login (kontouppgifterna spärrade): https://httpstatuses.com/401
2020-01-11, 19:36
Medlem
Haloumis avatar
Citat:

Nja. Det verkar som att iptv leverantörens servrar trodde att nästan alla med Bahnhof hade igång VPN. Inte att man blev bannad för att ha delat konto. Eftersom dom flesta leverantörer per default inte tillåter vpn blev det "not authorized".

Men skitsamma. Nu funkar det och alla är glada.
2020-01-11, 19:41
Medlem
Detta är en samlad atack mot iptv pirater .Även vanlig iptv i västra Sverige har varit nere .Det närmar sig slutet för Pirat tv
2020-01-11, 19:44
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schadow
Detta är en samlad atack mot iptv pirater .Även vanlig iptv i västra Sverige har varit nere .Det närmar sig slutet för Pirat tv

Haha man vet att du vaknar och kommer in med dina domedags- inlägg när driftstörningar uppstår. Varje gång. Måste vara tionde gången du skriver att slutet är här.
2020-01-11, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schadow

Haha. Därför vi kunde kolla via mobilnätet? Gå in i grottan och göm dig igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in