2019-06-05, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter810
Dextrodammit

Tack för en bra genomgång av firestick. Har själv tänkt köpa en firestick.

Ngn här uppmärksammade tidigare att det varit mkt strul med 4k varianten o efter lite googlande på iptv forum visade det sig att den fungerade dåligt o att den vanliga utan 4k rekommenderades. Men du upplever inga problem med din? Har du provar fler appar än stbemu? Kan det ha o göra med vilken metod man installerar andra appar att göra?

Tjenare, glad att det uppskattas!

Enligt vad jag läst så fanns det vissa OS-buggar vid releasen av FireTV 4K. Och så förstås det klassiska: "idiotanvändare som inte fattar någonting av vad de håller på med". Internet är fullt av totala losers som sprider dynga on hur saker "är trasiga", när det enda trasiga är deras hjärna. :P

Jag har FireTV 4K med senaste OS/firmware, och har installerat allt jag beskrev i mina två poster (länkar till alla appar finns där): (FB) Stora tråden för IPTV-diskussioner/support (Rubrik justerad/Mod) och (FB) Stora tråden för IPTV-diskussioner/support (Rubrik justerad/Mod)

Så JÄÄÄÄÄÄVLA bra prestanda, flyt och stabilitet. Allt fungerar perfekt! Och FireTV 4K stödjer alla moderna format för ljud och HDR etc...

När du kör STBEmu (1.1.14 eller nyare) så ska du välja ExoPlayer, så har du stöd för att visa/välja undertexter!

Antar att många idioter laddar hem typ gammal buggig StbEmu från 3-4 år sedan, på nån cracksite/YouTube-video med nån antik länk till antik version som ej har FireTV-stöd, och sedan klagar de. Så är det ALLTID på internet! Idioter överallt. Förstår inte hur de korkade människorna lyckas äta mat på dagarna och överleva till nästa dag...

Följ länkarna i de 2 poster jag nämnde ovan så får du senaste, perfekta StbEmu Pro och allt annat.

Jag använder enbart StbEmu, men det finns massvis av andra IPTV-appar. Håller ögonen på TiviMate som sagt, snygg, men saknar mkt funktioner än så länge (främsta jag saknar är CatchUp för att backa i tiden och se äldre program), men de är planerade och kommer komma med tiden. Officiell reddit är som nämnt https://www.reddit.com/r/tivimate.

Rekommenderar starkt FireTV 4K! Älskar friheten att ha Android och kunna lägga in massa appar, och att ha Amazons miljarder dollar bakom produkten gör att jag vet att den kommer leva länge!

Enjoy!
Senast redigerad av dextrodammit 2019-06-05 kl. 17:15.
2019-06-05, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Stämmer det där verkligen? Min telefon har absolut inte någon armeabiv7 processor och jag har aldrig ens sett det där felet i apps2fire. Jag har bara sett till att ladda hem rätt version av APK från apkmirror till mobilen.

Du skriver att fel versioner av Apk laddas? Men man laddar ju hem dom själv via apkmirror eller likande sida? Förlåt om jag är trög, men aldrig stött på detta problem.

Edit; Man får vara noga att se att man laddar hem versioner av appar som är kompatibla med Android TV. Annars får man problem. Men att detta ska ja något att göra med vad gör processor du har i telefonen, det har jag svårt att tro på. Har installerat tjugotalet appar via apps2fire utan problem. Se bara till det är rätt version, alltså till Android TV.

Laddar hem via Google Play store på telefon/platta. Och ja, det kan gå bra även om CPUn ej matchar mellan din telefon/platta och din FireTV... för många appar är "Universella" och APK-filen innehåller armeabi-v7 och ALLA andra CPU-typer i en enda APK-fil, och då funkar Apps2Fire.

Men det finns många appar som ej är universella och då fungerar det ej om telefonen/plattan har annan CPU (för då har din telefon/platta laddat ner en specifik APK-fil för annan CPU-typ än vad FireTV använder, som ej går att installera på FireTV).

Och ja, Android TV-varianterna är inte bara bättre designade för TV. De har också oftast armeabi-v7-stöd! Man kan ju prova apps2fire så länge det funkar för apparna, och köra resten via ApkMirror!

OBS: Apps2Fire funkar ej för StbEmu. Den har ej universella APKer. Den måste laddas ned på det andra sätt som nämnts i min tidigare post de senaste 2 sidorna.

Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Jag kan inte rakt ut säga skillnaden på Gen2 (FHD) och 4K versionen men den nye har tydligen en nyare processor som gör att Apps2Fire inte fungerar. Vilket verkar skumt då de båda bör ha samma AmazonOS eller vad de kallar det.

Nu verkar killen väldigt begåvad och fixar sina grejjer men de allra flesta vill bara köra plug-n-play och då rekommenderar iaf jag den vanliga Gen2 FHD FireStick då 4K-sändningar inte är särskilt stort idag och lär dröja ett tag innan det kommer mer.

Dessutom blir det tungt med 4k och wireless för många. Eller den kanske har ethernet? Har kikat för lite för att egenligen kommentera. Nåja. Det är min åsikt.

Dessutom är FHD-versionen nästa halva priset.

Vad gäller Apps2Fire så se svaret ovan.

Men ville bara kommentera om FireTV 4K, för nya läsare: Köp absolut 4K. Det handlar egentligen "noll" om att ha 4K-stöd (inom nåt år så lär mer material finnas i 4K, men just nu gör det inte så mkt). Det handlar mer om att få en sticka med MODERN Android 7.x-version (stödjer senaste apparna, har snyggaste GUI, mest stabilitet, har längst framtida livslängd vad gäller formatstöd och uppdateringar), och en typ 4 gånger snabbare CPU för att kunna köra alla era appar laggfritt. Och hårdvaruavkodning av alla moderna format (video H264, H265/HEVC, VP9, dolby atmos, bästa HDR-typerna etc). Det är DÄRFÖR man köper FireTV 4K! För att hårdvaran är ENORMT mycket bättre! Och priset är typ detsamma. För mig blev det 906kr inkl frakt för en FireTV 4K! De släpptes i Oktober 2018 och kommer klara ALLT man gör med dem i måååååånga år framåt!

Vad gäller WiFi: Jag streamar 4K-film över WiFi (från internet) till min FireTV 4K exakt i samma ögonblick jag skriver detta. Med en "AC"-router (senaste WiFi-standarden). Totalt laggfrit. Inte ett enda hack!

Vill man ha ethernet så går det att skaffa USB-till-Ethernet-adapter till stickan: https://www.amazon.com/Amazon-Ethernet-Adapter-Fire-Devices/dp/B074TC662N (officiell pryl, billig också), om man nu verkligen har skit-WiFi-router i hemmet...

Men har man bra router (jag har en Apple Time Capsule från 2013, senaste AC-generationen) så flyter även 4K totalt perfekt över WiFi!

Senast redigerad av dextrodammit 2019-06-05 kl. 18:01.
2019-06-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Ok, nu sitter jag äntligen med fingret på köpknappen och ska beställa en TVIP 605. Är det någon här som kan gröna DVBmarket.com

Dom tar ca. 85€ med frakt och det verkar skickas från EU-land.

/#LOUDmouth#
iptv-shop.eu tar samma pris och dom kan jag gröna.
2019-06-05, 17:50
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Laddar hem via Google Play store på telefon/platta. Och ja, det kan gå bra även om CPUn ej matchar mellan din telefon/platta och din FireTV... för många appar är "Universella" och APK-filen innehåller armeabi-v7 och ALLA andra CPU-typer i en enda APK-fil, och då funkar Apps2Fire.

Men det finns många appar som ej är universella och då fungerar det ej om telefonen/plattan har annan CPU (för då har din telefon/platta laddat ner en specifik APK-fil för annan CPU-typ än vad FireTV använder, som ej går att installera på FireTV).

Och ja, Android TV-varianterna är inte bara bättre designade för TV. De har också oftast armeabi-v7-stöd! Man kan ju prova apps2fire så länge det funkar för apparna, och köra resten via ApkMirror!

Du behöver inte använda Google Play butiken på telefonen. Jag avråder någon att göra det överhuvudtaget. Du laddar bara ned rätt version av appen från apkmirror (till Android TV eller Firestick). Sedan installerar du apk filen till stickan med hjälp av apps2fire. Appen installeras aldrig på mobilen. Förstår inte varför man skulle ta det via Google Play alls faktist. Bara risk att du får fel version där. Den tar ju hem en app anpassad för din mobil och inte för Firestick då. Inte konstigt du fått det felmeddelandet som jag aldrig sett.

Du klickar bara där uppe till höger i apps2fire, brevid förstoringsglaset är det en pil uppåt med ett streck under. Där väljer du vilken fil du vill installera, sedan klickar du "install".

Problemet du beskriver är inte existerande. Eller jo det är det om man försöker installera appar på firestick som är anpassade för mobiltelefoner. Men förstår inte varför man skulle göra det.
2019-06-05, 18:19
Medlem
Citat:
Du behöver inte använda Google Play butiken på telefonen. Jag avråder någon att göra det överhuvudtaget. Du laddar bara ned rätt version av appen från apkmirror (till Android TV eller Firestick). Sedan installerar du apk filen till stickan med hjälp av apps2fire. Appen installeras aldrig på mobilen. Förstår inte varför man skulle ta det via Google Play alls faktist. Bara risk att du får fel version där. Den tar ju hem en app anpassad för din mobil och inte för Firestick då. Inte konstigt du fått det felmeddelandet som jag aldrig sett.

Du klickar bara där uppe till höger i apps2fire, brevid förstoringsglaset är det en pil uppåt med ett streck under. Där väljer du vilken fil du vill installera, sedan klickar du "install".

Problemet du beskriver är inte existerande. Eller jo det är det om man försöker installera appar på firestick som är anpassade för mobiltelefoner. Men förstår inte varför man skulle göra det.

Uhm, Apps2Fire är mest gjort för att skicka redan-installerade APKer från din telefon/platta till din FireTV. Och hur installerar man dem på sin enhet? Google Play.

Tanken med Apps2Fire är att kunna lätt skicka upp program som redan installerats på ens telefon/platta. "Maybe you can't find your favorite app on your FireTV. With this app "Apps2Fire" (Apps to Fire) you can upload every Android application from your mobile phone or tablet to your Fire TV or Fire TV stick." Första fliken/första man ser i Apps2Fire är att skicka upp appar som redan finns installerade på Android-enheten!

Om man inte är ute efter DET (att specifikt skicka upp sina egna installerade appar), så finns det många andra sätt att föra över appar!

Först måste man hämta hem APK-filen:

- Ladda hem dem via ApkMirror.com som jag nämnde i min egen post. Det är en laglig och verifierad sida som delar ut gratis-appar som de laddar ner från Google Play och sedan delar ut på sidan.

- Saknas appen där så är andrahandsvalet ApkPure.com, vilket är en identisk tjänst, men inte lika tilltrodda ägare. Men de har verifierade signaturer på alla appar vilket bevisar att apparna kommer omodifierade direkt från Google Play, precis som på ApkMirror.

- Alternativt, hämta APK direkt från ditt Google Play-konto med programmet https://raccoon.onyxbits.de (finns för alla operativsystem) på din dator. Där hämtas rätt version för din FireTVs CPU. Tänk dock noga på det jag sagt tidigare (senaste 2 sidorna i tråden): Om det är en betal-app så funkar den nästan aldrig, eftersom de flesta icke-sunkiga betal-appar använder Google Play Services för att kolla att man har köpt licens på appen, så om du för över en sådan APK till din enhet så finns ingen licens på FireTVn (det finns ingen Google Play Services/store på enheten) och då funkar ej den köpta appen! Så om betalappar går att installera beror på utvecklaren... om de har strikt licenskoll eller ej.

Installationen av APKn till enheten kan man göra på vad som helst:

- Alternativ 1 (PC till FireTV): Ladda hem en APK på en dator, och skicka dem till FireTV med datorprogrammet "adbLink" (https://www.jocala.com) som jag nämnde tidigare.

- Alternativ 2 (Android till FireTV): Ladda hem en APK med din telefon/plattas webbläsare och skicka dem med Apps2Fire.

- Alternativ 3 (Direkt på FireTV; det jag gör): Använd "Downloader"-appen på FireTV (finns i deras officiella store), som har en inbyggd, bra Chrome-baserad webbläsare (aktiverar man JavaScript i dess settings så klarar den alla webbsidor). Där bläddrar du fram appen (eller går till ditt bokmärke för appen), klickar på senaste APK-länken, så installeras den direkt i FireTVn. Man kan lägga appsidorna till sina bokmärken, vilket jag gjorde, så att jag lätt kan gå in och hämta nyare om jag behöver.

- Alternativ 4, 5, 6: Varianter på allt ovan med andra program för överföringarna... men processen är alltid densamma.

PS för alla: Det viktigaste när man laddar in appar på detta sättet är att undvika virus. Skaffa alltid apparna via Google Play, apkmirror eller apkpure. De tre ställena är verifierade. Andra källor kan vara typ Ryssar som moddar apparna och lägger in cryptominers, trojaner etc... Skoj, va? Så akta er! Håll er till de pålitliga källor jag nämnt, så vet ni att ni får äkta, rena, omodifierade appar!

Enjoy!
Senast redigerad av dextrodammit 2019-06-05 kl. 18:46.
2019-06-05, 19:17
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Uhm, Apps2Fire är mest gjort för att skicka redan-installerade APKer från din telefon/platta till din FireTV. Och hur installerar man dem på sin enhet? Google Play.

Tanken med Apps2Fire är att kunna lätt skicka upp program som redan installerats på ens telefon/platta. "Maybe you can't find your favorite app on your FireTV. With this app "Apps2Fire" (Apps to Fire) you can upload every Android application from your mobile phone or tablet to your Fire TV or Fire TV stick." Första fliken/första man ser i Apps2Fire är att skicka upp appar som redan finns installerade på Android-enheten!

Om man inte är ute efter DET (att specifikt skicka upp sina egna installerade appar), så finns det många andra sätt att föra över appar!

Först måste man hämta hem APK-filen:

- Ladda hem dem via ApkMirror.com som jag nämnde i min egen post. Det är en laglig och verifierad sida som delar ut gratis-appar som de laddar ner från Google Play och sedan delar ut på sidan.

- Saknas appen där så är andrahandsvalet ApkPure.com, vilket är en identisk tjänst, men inte lika tilltrodda ägare. Men de har verifierade signaturer på alla appar vilket bevisar att apparna kommer omodifierade direkt från Google Play, precis som på ApkMirror.

- Alternativt, hämta APK direkt från ditt Google Play-konto med programmet https://raccoon.onyxbits.de (finns för alla operativsystem) på din dator. Där hämtas rätt version för din FireTVs CPU. Tänk dock noga på det jag sagt tidigare (senaste 2 sidorna i tråden): Om det är en betal-app så funkar den nästan aldrig, eftersom de flesta icke-sunkiga betal-appar använder Google Play Services för att kolla att man har köpt licens på appen, så om du för över en sådan APK till din enhet så finns ingen licens på FireTVn (det finns ingen Google Play Services/store på enheten) och då funkar ej den köpta appen! Så om betalappar går att installera beror på utvecklaren... om de har strikt licenskoll eller ej.

Installationen av APKn till enheten kan man göra på vad som helst:

- Alternativ 1 (PC till FireTV): Ladda hem en APK på en dator, och skicka dem till FireTV med datorprogrammet "adbLink" (https://www.jocala.com) som jag nämnde tidigare.

- Alternativ 2 (Android till FireTV): Ladda hem en APK med din telefon/plattas webbläsare och skicka dem med Apps2Fire.

- Alternativ 3 (Direkt på FireTV; det jag gör): Använd "Downloader"-appen på FireTV (finns i deras officiella store), som har en inbyggd, bra Chrome-baserad webbläsare (aktiverar man JavaScript i dess settings så klarar den alla webbsidor). Där bläddrar du fram appen (eller går till ditt bokmärke för appen), klickar på senaste APK-länken, så installeras den direkt i FireTVn. Man kan lägga appsidorna till sina bokmärken, vilket jag gjorde, så att jag lätt kan gå in och hämta nyare om jag behöver.

- Alternativ 4, 5, 6: Varianter på allt ovan med andra program för överföringarna... men processen är alltid densamma.

PS för alla: Det viktigaste när man laddar in appar på detta sättet är att undvika virus. Skaffa alltid apparna via Google Play, apkmirror eller apkpure. De tre ställena är verifierade. Andra källor kan vara typ Ryssar som moddar apparna och lägger in cryptominers, trojaner etc... Skoj, va? Så akta er! Håll er till de pålitliga källor jag nämnt, så vet ni att ni får äkta, rena, omodifierade appar!

Enjoy!

Well du får skriva dina monsterinlägg, men jag har aldrig haft problemet du beskrev om att "telefonen måste ha exakt samma processor som din Firestick annars funkar det ej". Detta var gravt missvisande, och det är inte undra på att du fått det felet för du har försökt installera telefonbaserade appar på stickan.

Det finns absolut noll och inget behov av att installera appen på din telefon före du skickar över den till Firestick. Bara dra ned rätt version av önskad app, som passar till Firestick, som en apk-fil och skicka den till stickan utan att installera den på telefonen först.

Då kommer du aldrig ha problemet du hade. Telefonen behöver alltså absolut inte ha någon speciell version av processor eller liknande som du skrev.
2019-06-05, 19:33
Medlem
Citat:
Well du får skriva dina monsterinlägg, men jag har aldrig haft problemet du beskrev om att "telefonen måste ha exakt samma processor som din Firestick annars funkar det ej". Detta var gravt missvisande, och det är inte undra på att du fått det felet för du har försökt installera telefonbaserade appar på stickan.

Det finns absolut noll och inget behov av att installera appen på din telefon före du skickar över den till Firestick. Bara dra ned rätt version av önskad app, som passar till Firestick, som en apk-fil och skicka den till stickan utan att installera den på telefonen först.

Då kommer du aldrig ha problemet du hade. Telefonen behöver alltså absolut inte ha någon speciell version av processor eller liknande som du skrev.

Eftersom du inte läser inlägget så är det inte konstigt att det blir missförstånd.

Bra att du klargjorde tidigare idag att Apps2Fire kan skita i installerade appar, och köra upp hämtade APKer från hårddisken. Men det har vi ju redan gått igenom! Jag skrev ju EXAKT det i guiden ovanför ditt nya inlägg! (Och ja tro fan det är långa inlägg när det är guider.)

Det finns flera sätt att installera APKer. Jag listade samtliga; dator till FireTV, android till FireTV, och direkt på FireTV (tycker det sistnämnda är bäst, man blandar ej in nåt externt och plottrigt och allt sköts med fjärrkontrollen). Alla har nog sin egen hjärte-preferens.

Ha en trevlig nationaldag!
Senast redigerad av dextrodammit 2019-06-05 kl. 19:42.
2019-06-05, 19:58
Medlem
Citat:

Tråkigt att du småhackar på honom, han har ju en hel del rätt faktiskt.
Han försöker ju hjälpa till lite. Kul med lite längre inlägg i denna tråden faktiskt. Inta bara inlägg som handlar om vart man finner den o den leverantören. Själv har jag tröttnat o kommer mest följa denna tråd då den fullständigt krackelerat. Kör hårt boys and girls !
2019-06-05, 20:21
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joelbitar74
Tråkigt att du småhackar på honom, han har ju en hel del rätt faktiskt.
Han försöker ju hjälpa till lite. Kul med lite längre inlägg i denna tråden faktiskt. Inta bara inlägg som handlar om vart man finner den o den leverantören. Själv har jag tröttnat o kommer mest följa denna tråd då den fullständigt krackelerat. Kör hårt boys and girls !

Det var inte menat som något personligt. Jag kanske är grinig idag, sorry om du upplevde att jag var taskig.

Ville bara informera om att det finns en mycket bättre väg att gå, än att försöka installera appar för mobiltelefoner på en Firestick. Men det gick inte riktigt fram och jag fick som svar att det är det apps2fire är gjort för (?). Blev lite frustrerad.

Nevermind. Vi kan nog glömma det nu då vi verkar överens om att problemet inte existerar.
2019-06-05, 21:52
Bannlyst
Så mycket fantastisk bra info om fire stick tv. Jag funderar på att köpa en. Ska jag köpa från någon svensk försäljare eller via någon utlänsk typ amazon eller ebay. Vad är bäst?
2019-06-05, 22:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av berrabuse75
Så mycket fantastisk bra info om fire stick tv. Jag funderar på att köpa en. Ska jag köpa från någon svensk försäljare eller via någon utlänsk typ amazon eller ebay. Vad är bäst?

Vi snackar en hundralapp hit eller dit. Go swede!
2019-06-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berrabuse75

Glad att hjälpa till. Har du några som helst frågor så hjälper jag så gott jag kan! Allt man skriver här kan ju hjälpa framtida besökare. Jag sökte själv genom tråden supermycket innan köpet, och mycket av det jag skrivit om är saker jag själv hade önskat stod när jag forskade på FireTV-köp!

Hmm, försökte faktiskt först köpa min på Amazon Tyskland eftersom några i tråden hade tipsat om det: https://www.amazon.de/gp/product/B079QHMFWC

Kostar bara 60 euro (638kr) där, men det står "Dieser Artikel kann nicht nach Schweden geliefert werden" ("Denna vara kan inte levereras till Sverige")...

Någon nämnde att man kan hyra en vidarebefordrings-postbox i tyskland som går vidare till Sverige, men då (tjänsten + vidare-fraktkostnaden) hamnar man i närheten eller över de skandinaviska priserna, och man får det väldigt jobbigt med garanti om det skulle behövas! "SPRACHEN SIE DEUTSCH!? WHERE IS YOUR GERMAN ADDRESS! BLABLA"... Och så orkade jag för övrigt inte heller ordna postbox-tjänst och vänta på allt det skulle ta tid och energi...

Vad jag kunde se via https://www.mailboxde.com så kostar vidarebefordring 2.95 euro per paket + fraktkostnad (frakt är ca 15 euro). Alltså ca 18 euro totalt för att vidarebefordra. Då kostar allt plötsligt 60 + 2.95 + 15 = 77.95 euro (829kr)... och med en sån slutsumma så var Tyskland inte billigt längre!

Så jag köpte från Danmark via https://www.proshop.se/AV-enheter/Amazon-Fire-TV-Stick-4K-Alexa-Voice-RC/2694596 för 849kr, med enbart 59kr i frakt. Det anlände dagen efter!

Om man tittar på slutpriset så skiljde det ungefär priset av en pizza, för att få allt pålitligt från Skandinavien istället!

Finns kanske nån billigare utländsk shop men tänk då återigen på garanti, leveranstid, och faktumet att väggkontakten skiljer sig åt mellan olika länder, etc...

Smärtfriare att köpa nordiskt och skiljer bara småpengar!
Senast redigerad av dextrodammit 2019-06-05 kl. 22:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in