Citat:
Ursprungligen postat av
---123-upp
Hur gick det för de i tråden som funderade på att plugga till ssk fast ni redan har relativt högavlönade jobb, tog ni steget eller hamnade annat emellan?
Är det någon här som läst en utbildning på högskolenivå som t.ex. ingenjör eller ekonom för att sedan sadla om till sjuksköterska? Någon som funderat på det?
Jag tog steget genom en tjänstledighetsansökan och ett jävla gnällande från kollegor och folk i min närhet om hur urbota dumt beslutet var - men jag struntade i dem och följde min egen känsla. Har läst 1,5 år nu så halva utbildningen är avklarad. Den ekonomiska aspekten löste sig bra, det blir inga lyxsemestrar under tiden men andra aspekter som har uppskattats är att jag är hemma mycket mer med familjen och barnen, hämtar tidigt från fritids och har mer tid för mig själv med träning etc. Att plugga mitt i livet kan jag verkligen rekommendera! Jag som har familj har en bra struktur, vilket har lett till ett disciplinerat plugg dagtid vilket i sin tur också leder till höga betyg.
Gillar du att jobba med människor, veta att oavsett konjunktur kommer du ändå vara eftertraktad och ett jobb som har hög status i allmänehtens ögon och bedrivs självständigt (De är vad de sagt på utbildningen i alla fall

) - bli sjuksköterska. Även om man inte vill slava på en avdelning så finns det mycket annat i vården, den är så gigantiskt stor att det finns något för alla.
Är sedan tidigare "nästan" ekonom.
Mitt enda råd utifrån den erfarenheten jag hittills har är att genomför det. Du kan inte vända meningslösa papper och presentera excelark resten av livet om du har minsta lilla fundering på att bli sjuksköterska.