2018-03-19, 19:51
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alanadale
De påstår även att kvinnan som miste livet korsade vägen vid olyckstillfället.

Intressant och se vad de kommer fram till under utredningen. Var det en missbedömning ifrån systemet och något en uppmärksam människa hade kunnat förhindra? Eller något oundvikligt?
Får hoppas att det är inspelat som skunkjobb gissade att det kan ha funnits i bilen.
Citera
2018-03-19, 19:52
Medlem
jipeesss avatar
nåja,
tänk hur många liv som krävdes när flyget var i sin linda... (cynisk ironi)
Citera
2018-03-19, 19:59
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Får hoppas att det är inspelat som skunkjobb gissade att det kan ha funnits i bilen.

Data lär väl finnas? Det borde väl vara möjligt att se vad bilen gjorde och exakt vid vilken tidpunkt etc.
Citera
2018-03-19, 20:14
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Denna utredning kommer bli väldigt omfattande och avgörande för framtida reglering. Ska bli väldigt intressant att följa detta.

Att dessa superdatorer som sitter i dessa bilar inte vet skillnad på cykel och inte är inte troligt. Dem bromsar även mycket snabbare än vad en människa kan göra. Kanske detta har bara att göra med fysik, -stoppsträckan.
Citera
2018-03-19, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Tror kvinnan varit ouppmärksam när hon cyklat över en trafikerad väg. Cyklister brukar tro de är odödliga (åtminstone i Sverige).
Jag tror att hon stannade cykeln och hoppade av den, samtidigt som hon försökte korsa gatan.

I mitt yrke som bussförare räddade jag en del liv på idioter som bar sig åt på det sättet.

Det är möjligt att programmerarna överskattat cyklisters självbevarelsedrift och intelligens, när de skrev styrlagarna för den här bilen.
Senast redigerad av NurseRatched 2018-03-19 kl. 20:18. Anledning: Förtydligande
Citera
2018-03-19, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
Denna utredning kommer bli väldigt omfattande och avgörande för framtida reglering. Ska bli väldigt intressant att följa detta.

Att dessa superdatorer som sitter i dessa bilar inte vet skillnad på cykel och inte är inte troligt. Dem bromsar även mycket snabbare än vad en människa kan göra. Kanske detta har bara att göra med fysik, -stoppsträckan.
Det tror jag också. Ingen kod i världen kan skydda mot kamikazecyklister som kastar sig ut ett par meter, framför fordon.
Citera
2018-03-19, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tror att hon stannade cykeln och hoppade av den, samtidigt som hon försökte korsa gatan.

I mitt yrke som bussförare räddade jag en del liv på idioter som bar sig åt på det sättet.

Det är möjligt att programmerarna överskattat cyklisters självbevarelsedrift och intelligens, när de skrev styrlagarna för den här bilen.

Vad menar du?
Det är väl så man korsar ett övergångsställe om man cyklar?
Hon kanske insåg det när hon väl hade börjat.
Citera
2018-03-19, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judinna
Vad menar du?
OK. En cyklist . . . .

Läs tråden, om det inte är för stor intellektuell ansträngning.
Citera
2018-03-19, 20:27
Medlem
alanadales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judinna
Vad menar du?

Hon korsade dock inte vägen vid ett övergångsställe, enligt ABC.

https://www.abc15.com/news/region-southeast-valley/tempe/tempe-police-investigating-self-driving-uber-car-involved-in-crash-overnight
Citera
2018-03-19, 20:50
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vansinne låta sådana bilar vara ute och köra. Jag trodde inte det fanns självkörande bilar. Helt vansinnigt med den kassa tekniken som finns idag.

Precis! Vem har någonsin hört talas om en olycka med dödlig utgång, med en mänsklig förare?
Citera
2018-03-19, 21:04
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alanadale
Det kan mycket väl ha varit lite tidigt att testa dessa prototyper på allmänna vägar, dock var det bara en tidsfråga innan något av denna natur skulle ske.

Håller med! Man borde utföra åratals med tester utanför allmänna vägar innan man började med detta.

Man blir ju mörkrädd om dessa fordon också kommer till svenska vägar med snö, kyla, is och djävulsk väder.där dom lär funka ännu sämre.

Men tids nog får vi veta....
Citera
2018-03-19, 21:09
Medlem
RonaldoUtds avatar
Vilken skadeståndssumma pratar vi om ifall det visar sig att kvinnan inte brutit mot trafikreglerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in