Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-18, 09:39
  #13
Medlem
Balaklava-RUs avatar
Det finns ett gammalt talesätt:

Vill du göra banken rik köp fonder, vill du själv bli rik köp aktier.

Att spara är bra men om du kan välja ut aktier själv så blir avgifter och kostnader mycket mindre än vid fondköp. I båda fallen går det att köpa bra eller dåligt. Mitt tips är att köpa stora bolag på OMX large cap, gärna investmentbolag ett slags fonder med innehav i Sveriges bästa bolag. Jag föredrar Investor, ett annat tips är de stora fastighetsbolagen här är Castellum och Fabege de bästa.

För den som kan lite ekonomi tipsar jag om att studera de stora bra bolagen på OMX Baltic. Går mycket bra nu och är försiktigt värderade, en uppsida finns på minst 50 %. Men köp aldrig små förhoppningsbolag, vare sig här eller där, det finns många som vet bättre än du när man ska köpa och sälja.
Citera
2018-03-18, 11:32
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balaklava-RU
Det finns ett gammalt talesätt:

Vill du göra banken rik köp fonder, vill du själv bli rik köp aktier.

Att spara är bra men om du kan välja ut aktier själv så blir avgifter och kostnader mycket mindre än vid fondköp. I båda fallen går det att köpa bra eller dåligt. Mitt tips är att köpa stora bolag på OMX large cap, gärna investmentbolag ett slags fonder med innehav i Sveriges bästa bolag. Jag föredrar Investor, ett annat tips är de stora fastighetsbolagen här är Castellum och Fabege de bästa.

För den som kan lite ekonomi tipsar jag om att studera de stora bra bolagen på OMX Baltic. Går mycket bra nu och är försiktigt värderade, en uppsida finns på minst 50 %. Men köp aldrig små förhoppningsbolag, vare sig här eller där, det finns många som vet bättre än du när man ska köpa och sälja.

Aktier är tidskrävande och du måste vara uppdaterad ständing om världen ingen har tid för det. Fonder funkar lika bra och du har mindre att göra, du kommer fortfarande spara massor om du väljer rätt fonder och ger det tid. Folk i dagens läge vet inte riktigt vad "eget sparande" betyder och det är dags att vi lär ut dom! Politikerna har lurat och sugit all blod från folket. Medan politikerna och smarta rika bankmän lever i lyxliv så sitter pensionärer och vänder koppar och tittar vilken spaggetti med sås som ska köpas i ICA basic avelningen.
__________________
Senast redigerad av Harenstorkuk 2018-03-18 kl. 11:35.
Citera
2018-03-18, 11:52
  #15
Medlem
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20%
Länsförsäkringar Global Indexnära 50%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 10%
Swedbank Robur Ny Teknik 20%

Är detta en bra fördelning?
Citera
2018-03-18, 14:26
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balaklava-RU
Det finns ett gammalt talesätt:

Vill du göra banken rik köp fonder, vill du själv bli rik köp aktier.

Att spara är bra men om du kan välja ut aktier själv så blir avgifter och kostnader mycket mindre än vid fondköp. I båda fallen går det att köpa bra eller dåligt. Mitt tips är att köpa stora bolag på OMX large cap, gärna investmentbolag ett slags fonder med innehav i Sveriges bästa bolag. Jag föredrar Investor, ett annat tips är de stora fastighetsbolagen här är Castellum och Fabege de bästa.

För den som kan lite ekonomi tipsar jag om att studera de stora bra bolagen på OMX Baltic. Går mycket bra nu och är försiktigt värderade, en uppsida finns på minst 50 %. Men köp aldrig små förhoppningsbolag, vare sig här eller där, det finns många som vet bättre än du när man ska köpa och sälja.

Precis ett GAMMALT talesätt, som inte längre gäller om man har lite koll. Du föreslår stora bolag på OMX, då kan han lika gärna köpa Avanza Zero fonden dom tillochmed är BILLIGARE än att köpa aktier.

För Investmentbolag kan han köpa fonden Spiltan Investmentbolag som jag tror går ungefär jämt ut om man väger avgiften på 0,27% mot Courtaget.

Sen har nybörjare större förmåga att köpa för rätt små belopp och inte ha koll på courtage över huvud taget vilket kan bli en saftig avgift % vis.

Aktier är skitbra såklart men ditt gammla talesätt är långt in i pensionen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback