2018-03-05, 11:00
Medlem
Hej allesammans. Jag undrar om man rent hypotetiskt i ett land som vårt och i dogmatiska tider som dessa (i synnerhet) kan bli dömd eller fällas för att citera eller använda sig av Dante Alighieri kända verk "Dante's Inferno" i allmänt syfte?

Dante's Inferno talar inte gott om Islams profet Muhammad förstår ni -
Citat:
Denna söndrare av Religioner som tillbringar sin evighet nere hos Satan och alla hans demoner tillsammans med Judas och alla muslimska ledare som funnits genom tiderna som drivit krig, erövring och våldtäkter runt om i världen.

Dante Alighieri född i Italien under medeltiden och är en av Europas och litteraturens mest kända författare.

Som ni förstår så vill jag inte hamna i kläm med dogmatiska lagar överfyllda av sina moderna agendor som leds av partiköpta, korrupta åklagare och dylikt, så vad tror ni? Bör man undvika ta med "Dante's Inferno" tills nästa bokklubbsmöte..?

Senast redigerad av Papaoutai 2018-03-05 kl. 11:38.
Citera
2018-03-05, 11:20
Medlem
Mackan52s avatar
För mig är det förvånansvärt att den inte bänts på bål med Pippi och Tintin än.

Men till bokens fördel så hamnar Saladin och Ibn Sina bla. I Limbo.

Undrar varför det är så men det kanske är nåt för litteraturforumet.

Vad har ni för folk i bokklubben? Jag vill gärna tro att sådan sysselsättning är lite för avancerat för pk-fanatiker som knappt kan läsa Aftonbladet

Hamna i kläm kommer du knappast såvida du inte ställer dig på en pall och säger "Skåda hunden Mohammeds välförtjänta öde, helvetets eldar väntar de som följer islams falska, hädiska budskap!" Eller nåt åt det hållet
Citera
2018-03-05, 11:30
Medlem
Sooks avatar
Det beror väl på vad ditt syfte är och hur kultiverade din bokklubbs medlemmar är.

Har det ens nåt med nutidspolitik och göra så känns det ju spontant som väldigt onödigt. Har det att göra med att det är ett intressant citat i största allmänhet är det ju en annan sak.
Citera
2018-03-05, 22:05
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Juridik
/Moderator
Citera
2018-03-06, 08:16
Moderator
Gordon Blixts avatar
Välkomna till Juridik där vi diskuterar juridik. Diskussioner i största allmänhet om litteratur, Dante, islam, etc. kommer inte att ses med alltför blida ögon.

/Mod
Citera
2018-03-11, 12:00
Medlem
Antar att det är hets mot folkgrupp som menas här, islsmofobi är inget brott i sig.

Det har betydelse hur stor gruppen är, sammanhang och syftet. Står du inför en folkmassa och citerar just bara denna del i syfte att smäda muslimer, ja då är det hets mot folkgrupp. Sitter ni att par personer och diskuterar Dante och någon citerar just denna del, ja då är det högst troligt inte hets mot folkgrupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in