Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-04, 08:03
  #1
Medlem
knut_1s avatar
Hej.
Har inte varit i Ryssland annat än på flygplatsen för transit, men funderar nu på att boka en litentur nu i vår. Tänkte titta ett par dagar på både S.t Petersburg och Moskva, så rutten skulle vara Sverige-S:t Petersburg-Moskva-Sverige. Ut dag 1 och hem dag 7 ungefär. Men hur funkar det med visum? Man ska visst skicka med inbjudan från ackrediterade hotell? Hur gör jag rent praktiskt?
Citera
2018-03-04, 08:07
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Hej.
Har inte varit i Ryssland annat än på flygplatsen för transit, men funderar nu på att boka en litentur nu i vår. Tänkte titta ett par dagar på både S.t Petersburg och Moskva, så rutten skulle vara Sverige-S:t Petersburg-Moskva-Sverige. Ut dag 1 och hem dag 7 ungefär. Men hur funkar det med visum? Man ska visst skicka med inbjudan från ackrediterade hotell? Hur gör jag rent praktiskt?

När du skickar in visumansökan så bifogar du en kopia på din bokning.
Citera
2018-03-04, 08:22
  #3
Medlem
BernardLoutres avatar
Efter att du har bokat ditt hotell så kontaktar du dem via mail. De skickar då en inbjudan som du bifogar till din visumansökan.
Citera
2018-03-04, 08:35
  #4
Medlem
Pallestroms avatar
Måste man inte hämta dessa visum i Stockholm eller Köpenhamn eller nåt sånt?
Citera
2018-03-04, 08:42
  #5
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Måste man inte hämta dessa visum i Stockholm eller Köpenhamn eller nåt sånt?

Nä du skickar in passet, ansökan och papper till ambassaden via rekommenderad post.
Citera
2018-03-04, 08:44
  #6
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Nä du skickar in passet, ansökan och papper till ambassaden via rekommenderad post.

Fast måste du inte hämta ut det på specifika platser. Min arbetskamrat måste alltid åka
Och hämta sitt pass i Köpenhamn iaf.
Citera
2018-03-04, 08:51
  #7
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Fast måste du inte hämta ut det på specifika platser. Min arbetskamrat måste alltid åka
Och hämta sitt pass i Köpenhamn iaf.

Dubbelkollade detta, Ryssland är ju hårdare än Kina med sina visum
Citera
2018-03-04, 08:53
  #8
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Dubbelkollade detta, Ryssland är ju hårdare än Kina med sina visum

Oh yes, dom är verkligen tuffa. Delas inte ut utan vidare precis!
Citera
2018-03-04, 08:56
  #9
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Oh yes, dom är verkligen tuffa. Delas inte ut utan vidare precis!

"Kraven" är inte så värst höga, passfoto, blankett och sånt är ganska standard. Nivån verkar bara vara "besvärlig".
Citera
2018-03-12, 15:00
  #10
Medlem
knut_1s avatar
Så med andra ord: boka, få inbjudan från hotell i Moskva och St Petersburg som båda bifogas ansökan? Ok, tack, det borde jag kunna fixa Dock blir det nog till hösten, då vårresan bokats till Norditalien istället. Jepp, frugan vann.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2922722

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback