Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-27, 00:53
  #1
Medlem
Har riktigt kass erfarenhet av t-shirts och boardshorts som blandats ut med polyester och stretch och har lite lust att betala betydligt mer för ett par jeans som t ex blir nopprig eller tappar formen. Så någon som provat och har koll på om dom som utannonserat håller längre och är skönare till fysiska aktiviteter än bomullsmotsvarigheten?
Citera
2018-02-27, 10:01
  #2
Medlem
LeXeLs avatar
Få byxor håller lika bra som ett par (rejäla) bomullsjeans! Har mycket dålig erfarenhet av stretchjeans eller jeans med bomulls-/elastanblandning. Går sönder i tyget snabbt. Har själv äldre (ärvda dessutom!) Levisjeans nuförtiden och skillnaden är enorm! Kvalitén på fickor och sömmar är också mycket hög! OBS! Tycker att Levis gått ner sig lite nuförtiden! Kanske bara är vissa modeller men en varning i alla fall.

Köpte för några år sedan ett par
Nudiejeans (5%elastan/95%bomull) och det var riktig skitkvalité. Dyra var de också. Fickorna var det som gick först sedan grenen och tyget i rumpan.

Köper du nya jeans så känn på tyget. Hårt och tjockt ska det vara. Sömmar ska också vara tajta och inte lösa. Kolla tyget som fickorna är gjorda av så att det är rejäl kvalité!

Tar lite längre tid att slita in kvalitetsjeans bara!
Citera
2018-02-28, 16:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeXeL
Få byxor håller lika bra som ett par (rejäla) bomullsjeans! Har mycket dålig erfarenhet av stretchjeans eller jeans med bomulls-/elastanblandning. Går sönder i tyget snabbt. Har själv äldre (ärvda dessutom!) Levisjeans nuförtiden och skillnaden är enorm! Kvalitén på fickor och sömmar är också mycket hög! OBS! Tycker att Levis gått ner sig lite nuförtiden! Kanske bara är vissa modeller men en varning i alla fall.

Köpte för några år sedan ett par
Nudiejeans (5%elastan/95%bomull) och det var riktig skitkvalité. Dyra var de också. Fickorna var det som gick först sedan grenen och tyget i rumpan.

Köper du nya jeans så känn på tyget. Hårt och tjockt ska det vara. Sömmar ska också vara tajta och inte lösa. Kolla tyget som fickorna är gjorda av så att det är rejäl kvalité!

Tar lite längre tid att slita in kvalitetsjeans bara!
Misstänkte nästan det alltså. Extra talande att utblandade Nudies gick sönder så fort då de använder ekologiskt bomull som --i min erfarenhet-- brukar hålla cirka dubbelt så länge. Har ett par ekologiska jeans som jag använt nästan dagligen i fem år utan ett enda hål, medan 13oz mörkblåa oslitna 501 brukar hålla knappt 3 år för mig. Tack för svaret i alla fall, så jag slapp bränna pengar i onödan.
Citera
2018-03-01, 15:29
  #4
Medlem
lakritcs avatar
Väljer kategoriskt bort stretch. Det är helt enkelt inte försvarbart att betala 1000 kr för ett par jeans som håller i något mer än ett år.
Citera
2018-03-11, 20:01
  #5
Medlem
stickadhalsduks avatar
100% bomull håller definitivt längre både vad gäller färg samt att du slipper laga hål lika ofta. Dock är ju 100% bomulls jeans oftast dyrare så där vill man verkligen se till att man väljer rätt färg och passform då man förhoppningsvis kommer ha den vääääldigt länge. Dessutom tar det ju ett tag att få ett par 100% bomullsjeans att bli bekväma så det gäller att man "commitar" till sina nya jeans. Dock ska det också sägas också att en del av grejen med raw denim jeans i 100% bomull är ju dock att de skall slitas med tiden och hålen ger ju byxorna en viss karaktär. Dock vill man ju inte att hålen ska dyka upp allt för ofta.

Jag hade länge problem med håll i grenen när jag köpte stretchjeans (för tjocka lår som skrapas mot varandra). Dock har jag börjat ta dom till en skräddare som fixar detta för ett par hundra så det är egentligen ingen stor grej då stretchjeans många gånger är bekvämare (framförallt i början) samt att det kan vara kul att ha lite olika varianter av jeans hemma som inte kostar skjortan.

Nu kanske vissa jeansfantaster skriker rakt ut att man enbart ska bära 100% bomullsjeans varje dag och inte byta mellan färger och passformer, men jag har ett jobb där jag ibland måste variera mig lite och framförallt bära svarta jeans eller kostymbyxor. Jag köpte till exempel ett par otvättade jeans från Topman i LA för $70 strax före jul som har 5% stretch som har en fantastisk passform och som hållit ihop fint än så länge. Första tvätten kommer bli då det blir hål i grenen för att sedan ta dom till skräddaren. Jag tror och hoppas att dom då kommer få en ganska skön slitning då jag redan hunnit använda dom flitigt och de visar inga tecken på håll i grenen än så länge.

Dessutom köpte jag ett par 100% bomullsjeans från Nudie i modellen Lean dean med red selvage. Dessa byxor känns fortfarande som en kartong på mina ben och jag försöker gå in dom och använda dom så mycket jag bara kan. De börjar sakta men säkert att bli bättre! Hur som helst, man kan verkligen känna att det är stor skillnad på ett par jeans var gäller både kvalitet och färg för ett par jeans för $320 vs $70 men jag vill ändå säga att både jeansen fyller sin uppgift, fast på olika sätt.

Sorry för ett sluddrigt inlägg, sitter för tillfället på smärtstillande som gör att jag sluddrar på tangenterna
Citera
2020-02-23, 09:39
  #6
Medlem
DrVonAnkas avatar
Jag måste svära lite åt dessa stretchjeans också. De är mycket skönare men man undrar hur de tänker när de går sönder av vanligt bruk? Två par elastanjeans har jag haft sönder i rumpan på ett år. Svindyra är de också så man tror att man betalar för någon slags kvalité. Dra åt helvete med stretchjeans, aldrig mer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback