2018-02-21, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Kan det vara så att du har så att säga 'misskött' dig hos dem tidigare, och därför är svartlistad på att hyra grejer av dem?

Har aldrig i mitt liv hyrt en bil då jag inte haft körkort tidigare. Så det är det nog inte.

Kanske så att det inte tas en upplysning när man går in till stationen. Men när man bokar via deras hemsida så tas en automatiskt?. Konstigt är det.
Citera
2018-02-22, 03:44
Medlem
Schnyggves avatar
Jag har jobbat på OKQ8 med biluthyrning, man tar en förenklad UC, (alltså inte en sådan där det går ut en omfrågandekopia per brev) har du betalningsanmärkningar får du INTE hyra. Om man inte har ändrat detta på senare år, jobbade med detta senast 2011, men det kan jag inte tänka mig att man har, dräggen som kan tänkas jiddra verkar ju inte minska precis...

Bra men ibland lite trista bilar, mycket Volvo, går dock längre än hos tex. Hertz, Avis och liknande, men får vara max 18 månader om jag inte minns alldeles fel. Körkort och kredit/debetkort med, är du under 24 kostar det lite extra tror jag, men minnet kan eventuellt spela mig ett spratt här med.

Du behöver inte oroa dig.
Citera
2018-02-22, 08:53
Medlem
HarryHotters avatar
Nån egentlig kreditupplysning tror jag inte att de tar, eftersom Biluthyrarna har ett eget register över "dåliga kunder". Dessutom sker ju i allmänhet betalning av hyrbil med kort.

På OKQ8 hemsida kan man läsa:

Kundkontroll
I samband med bokning/uthyrning av fordonet gör vi en kundkontroll. Är du folkbokförd i Sverige får du inte vara skriven på en boxadress eller en poste restante adress, och du måste uppge ett telefonnummer. Har du medvetet misskött fordonet eller inte fullgjort dina åtaganden vid tidigare uthyrning så kan detta finnas registrerat i Biluthyrarna Sveriges informationslista. Du nekas då att boka/hyra. Detsamma gäller om du har betalningsanmärkningar etc.

Sen måste det naturligtvis även finnas täckning för den uppskattade hyreskostnaden och självrisk på kortet man anger.
Citera
2018-02-25, 18:05
Medlem
Det gick bra att hyra idag utan problem . De tog bara körkort och kreditkort och var trevliga.

Varför är Statoil/circle k så otrevliga i bemötande?

Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Jag har jobbat på OKQ8 med biluthyrning, man tar en förenklad UC, (alltså inte en sådan där det går ut en omfrågandekopia per brev) har du betalningsanmärkningar får du INTE hyra. Om man inte har ändrat detta på senare år, jobbade med detta senast 2011, men det kan jag inte tänka mig att man har, dräggen som kan tänkas jiddra verkar ju inte minska precis...

Bra men ibland lite trista bilar, mycket Volvo, går dock längre än hos tex. Hertz, Avis och liknande, men får vara max 18 månader om jag inte minns alldeles fel. Körkort och kredit/debetkort med, är du under 24 kostar det lite extra tror jag, men minnet kan eventuellt spela mig ett spratt här med.

Du behöver inte oroa dig.

Det gick bra att hyra idag utan problem. Så jag tror de har ändrat på detta.
Senast redigerad av Foundit2 2018-02-25 kl. 18:08.
Citera
2018-02-25, 22:01
Medlem
godboys avatar
Alla seriösa biluthyrare såsom Statoil OKQ8 och även de klassiska företagen som Avis och Mabi gör en kreditkontroll.

Denna kreditkontroll påverkar inte möjligheten att få lån i framtiden och syns inte på det sättet som en klassisk UC.

Innan jag egen bil för ca 1 år sedan så gjorde jag mycket på ett visst ställe. Och de tog ingen upplysning mer en de första gångerna för en herrans massa år sedan. Men att du inte tog upplysningen löpande berodde sannolikt på att jag var en känd kund för dem som det aldrig hade problem med.

Eftersom TS frågor om kreditupplysning så misstänker jag att han har anmärkningar och då kommer han inte att få hyra någon bil. möjligen om man lägger en fet deposition så kanske det går.
Citera
2018-02-25, 22:03
Medlem
godboys avatar
Dublett
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto