2018-02-19, 19:06
Medlem
Något jag märkt oftast händer när man lånar ut pengar och "ska få tillbaka dom det-och-det datumet" är att man alltid får jaga personen. Det händer fan aldrig att dom dyker upp på utsatt dag/tid och överlämnar pengarna med ett "tack för lånet" och ett leende, utan först kör dom förhalningstaktik och sedan undanflykter och förslag om avbetalning osv. Så jävla less på det så jag nekar alla rakt av att låna numera, oavsett hur akut det är för dom. Kanske låter hårt men det är inte min sak att reda upp andras problem. "Tyvärr, jag har det lite tajt själv just nu" får dom till svar.
Citera
2018-02-19, 19:33
Medlem
godboys avatar
Jag är mycket restriktiv med den saken.

Mina bästa vänner skulle jag göra det och det har hänt någon mycket enstaka gång. Jag skulle hjälpa en av dessa att köpa en kyl o frys och när han skulle betala hittade han inte sitt kort. Jag betalade för honom, rörde sig om ca 10K. Han trodde han tappat kortet, så han spärrade det. Lite senare hittade vi det i bilen mellan sätena men då var det ju redan spärrat. Sedan när vi kom hem så förde han över via internet så jag hade pengarna efter någon dag igen.

Generellt så lånar jag inte ut pengar till någon. De få gångerna jag gör det är det aldrig mer än att jag skulle kunna avvara för gott. Lånade ut 8.000 till fruns ena väninna när hon satt trångt till efter hustruns tjat. Jag och frugan tar alla "större" ekonomiska beslut gemensamt.

Väninnan är dessutom en ekonomisk idiot, men hon fick en större utbetalning från ett försäkringsbolag och jag trodde att hon skulle lösa skulden, men icke, hon köpte massa inredningssaker, dyra som fan och en resa. En månad senare så ringde jag faktiskt upp henne och fick till svar att hon inte hade några pengar kvar. Jag frågade henne hur hon tänkte och typiskt ett fruntimmer utan svar så börja hon grina. Sa i alla fall åt henne att lägga att fälla krokodiltårar, och hur hon kan utnyttja folk på det sättet. I alla fall så efter ytterligare en månad så fick jag pengarna efter påminnelse i samband med lön. Nu sa trähatten att nu får hon leva på nudlar i en hel månad. Då gav jag till svar att det skulle du tänkt på innan du beställde designlampor och åkte på resa.

Visst, vi hade kunnat efterskänka de 8000, men varför skulle vi?
Citera
2018-02-19, 19:56
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullpit
Något jag märkt oftast händer när man lånar ut pengar och "ska få tillbaka dom det-och-det datumet" är att man alltid får jaga personen. Det händer fan aldrig att dom dyker upp på utsatt dag/tid och överlämnar pengarna med ett "tack för lånet" och ett leende, utan först kör dom förhalningstaktik och sedan undanflykter och förslag om avbetalning osv. Så jävla less på det så jag nekar alla rakt av att låna numera, oavsett hur akut det är för dom. Kanske låter hårt men det är inte min sak att reda upp andras problem. "Tyvärr, jag har det lite tajt själv just nu" får dom till svar.

Lite så men snubben som jag lånade till nu fyller år snart får jag inte tillbaka det innan får han det som present
Citera
2018-02-19, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Vad tycker ni om att låna ut pengar till kompisar? Lånar ni ut pengar till era kompisar?

Jag själv är väldigt mån om min ekonomi och skulle ha problem att fråga om jag själv mot för modan behövde låna pengar av nån då jag vet att det är ett ämne som kan förstöra vänskap.

Nu lånade jag ut en slant till en polare som satt lite knackligt till innan löning bara att hoppas på det bästa så man inte ska behöva gå och tjata.
jag har slutat låna ut, det är bara problem och huvudvärk bara.
Citera
2018-02-19, 20:22
Medlem
hejonlineAPs avatar
Om en an mina vänner hade frågat om de fick låna pengar av mig så vet jag redan där att det är kris. Så ja, det skulle jag göra. Skulle inte låna ut stora summor, eller om jag själv hade fått det tight med pengar på grund av det.
Citera
2018-02-19, 20:47
Medlem
Lånar bara till dem jag vet får inkomst den 25e
Citera
2018-02-19, 20:50
Medlem
skalman1973s avatar
Lånar ut vet jag inte ? Fungerar inte riktigt så för mig . Ibland har någon otur och då gör man vad man kan och någon annan gång har jag själv otur och då gör andra vad de kan. Det handlar helt enkelt om vad du är är för vän och om du har riktiga vänner . Blåsningar har en tendens att straffa sig självt och tja blåsare finns det inga i bekantskapskretsen ( Så länge människor är uppriktiga med att livet suger och inte lovar och lovar utan prestera så brukar saker jämna ut sig )
Citera
2018-02-19, 21:01
Medlem
Pershagen76s avatar
Är det större pengar fåt man helt enkelt se till att upprätta ett kontrakt.
Citera
2018-02-19, 22:50
Medlem
Nej, lever man över sina tillgångar får man fan skylla sig själv. Buffert skall finnas av en anledning.
Citera
2018-02-19, 22:53
Medlem
AndersM79s avatar
Grundregeln är att man inte ska låna ut pengar till folk som inte har pengar.
Citera
2018-02-19, 22:53
Medlem
Klart jag låtar ut pengar. Går ju alltid omkring med 6 miljoner på mig.
Citera
2018-02-20, 00:26
Medlem
Jag hatar verkligen att låna pengar eller låna ut pengar till vänner och familjemedlemmar, då det har lett till bråk flertal gånger, samtidigt som somliga är usla på att betala tillbaka. Numera hjälper jag bara till med pengar om jag är säker på att få tillbaka pengarna. Till exempel om en person har problem med bankkortet och måste byta ut det. Det kan ta uppåt en vecka innan nytt kort och pinkod har kommit. Om personen då swishar eller gör en banköverföring till mitt konto, så kan jag plocka ut pengar kontant så att personen kan göra nödvändiga inköp etc. Det är visserligen inget lån, men ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in