2006-01-23, 19:45
Medlem
grens avatar
Jag är nog en sådan där som inte gillar fotboll, hockey och andra lagsporter. Dessutom litar jag sällan på att andra ska lägga ner lika mycket energi på arbeten som jag gör. Åt andra hållet vill jag inte dra ner andra i skiten bara för att jag själv inte vill göra ett arbete ordentligt.

Jag är med andra ord en urusel teamplayer. Jag kan jobba i lag, bara jag får "min" sak att göra och att jag slipper bedömas tillsammans med resten av gruppen.

Hur vänder man detta till sin fördel?

Jag vill läsa kurser eller program där jag får material, läser böcker, går på föreläsningar osv, men vill slippa arbeta med andra.

Jag vill helt enkelt läsa min bok och därmed disponera min tid precis hur jag vill. Därefter tenta och sen är det färdigt. Inte grupparbeten och sånt som jag inte finner något särskilt intresse i. Vart ska jag vända mig? Finns det några sådana utbildningar och helst på distans?

Många meningar påbörjas med "jag" och jag antar att inlägget förklarar varför.
Citera
2006-01-23, 19:56
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Jag är nog en sådan där som inte gillar fotboll, hockey och andra lagsporter. Dessutom litar jag sällan på att andra ska lägga ner lika mycket energi på arbeten som jag gör.

...

Jag är med andra ord en urusel teamplayer. Jag kan jobba i lag, bara jag får "min" sak att göra och att jag slipper bedömas tillsammans med resten av gruppen.

Hur vänder man detta till sin fördel?
De är inget konstigt med att man inte litar på andras prestationer. Vissa har familj, andra har en helt annan ambitions/motivationsnivå. Det är ibland enklare att sköta hela arbetet själv.

Då kan man påstå att man "kan ta egna initiativ", "har bred kompetens inom branschen", och är "självgående", som det brukar stå i jobbannonser!

En sak man göra i detta fall är att se till att klara av hela uppdraget ensam, dvs. att se till att klara av alla roller som uppdraget kräver. Då skulle ingen klaga på att du föredrar att jobba ensam.

Ett exempel (från IT-världen): Jag jobbar som IT-arkitekt. Så länge jag själv designar, utveckar och implementerar lösningen så skulle jag kunna jobba ensam utan att samarbeta med andra. Om jag hade inte klarat av att utveckla/implementera lösningen själv skulle jag vara tvungen att samarbeta med utvecklare/programmerare och system administratorer för att kunna slutföra uppdraget.

Ibland är det svårt att hitta alla kompetenser på ett ställe. I praktiken skulle det innebära mindre arbete att anställa en person som klarar av flera roller än att anställa 2-3 personer för att klara av uppdraget.

/Cody
Citera
2006-01-24, 01:01
Medlem
Baalzamons avatar
Precis sådan är jag också, jag fungerar också bäst ensam. Tyvärr måste jag arbeta i lag på mitt nuvarande arbete, och det är ganska jobbigt. Någon måste liksom ta ledarrollen i gruppen, och ingen av oss orkar eller vill.

Det kan vara lite känsligt att skriva med i sina jobbansökningar att man fungerar dåligt i lag. Anser man sig fungera dåligt i lag så drar en del slutsatsen att man är asocial, och därmed skall bli en börda för företaget, och skapa dålig stämning. Fullständigt fel förstås, men det gäller att välja sina ord så man inte säger något dumt vid anställningsintervjuven.

Är det mycket grupparbeten på högskolan? I såna fall vete fan om jag vill läsa vidare, då känns det inte alls särskillt intressant längre.
Citera
2006-01-24, 10:13
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Precis sådan är jag också, jag fungerar också bäst ensam. Tyvärr måste jag arbeta i lag på mitt nuvarande arbete, och det är ganska jobbigt. Någon måste liksom ta ledarrollen i gruppen, och ingen av oss orkar eller vill.

Det kan vara lite känsligt att skriva med i sina jobbansökningar att man fungerar dåligt i lag. Anser man sig fungera dåligt i lag så drar en del slutsatsen att man är asocial, och därmed skall bli en börda för företaget, och skapa dålig stämning. Fullständigt fel förstås, men det gäller att välja sina ord så man inte säger något dumt vid anställningsintervjuven.

Är det mycket grupparbeten på högskolan? I såna fall vete fan om jag vill läsa vidare, då känns det inte alls särskillt intressant längre.

Enligt min syster så finns det en del kurser där man inte behöver ha grupparbeten, men det vet man ju aldrig förrän man väl är där, tyvärr.
Citera
2006-01-24, 14:15
Medlem
Hercule Poirots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Jag vill läsa kurser eller program där jag får material, läser böcker, går på föreläsningar osv, men vill slippa arbeta med andra.

Jag vill helt enkelt läsa min bok och därmed disponera min tid precis hur jag vill. Därefter tenta och sen är det färdigt. Inte grupparbeten och sånt som jag inte finner något särskilt intresse i. Vart ska jag vända mig? Finns det några sådana utbildningar och helst på distans?

Känner igen mig lite här... Håller på att påbörja mitt exjobb, vilket jag gör helt själv. Har jag haft chansen under något av mina studieår så har jag gjort saker själv. Tycker jag lyckats ganska ofta och detta har stärkt självförtroendet rejält...

Att hitta en hel utbildning utan att jobba i grupp blir nog svårt. Även fast det är distans så blir man ofta indelad i grupper och då blir det ännu jävligare än om du träffar någon IRL och ska samarbeta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in