Citat:
Ursprungligen postat av
AnOldBeginning
Att han är en tönt som gråter ut i media för att få lite nya instagramföljare betyder inte att den andra parten (IKEA) inte var oprofessionell.
Inte insatt i reklambranschen, tar bara han på orden att det är så man gör i den branschen. Så möjligt det inte var opproffsigt, har ingen aning och bryr mig inte heller. Men är finns en annan tråd på flahback om IKEA Sverige där de söker "mindre blonda" barn. Där är flashbackkollektivet ganska upprörda över rasismen.
(FB) Ikea söker mindre blonda barn mellan 4-6 år Så nog går det alltid att spela rasismkortet för att få uppmärksamhet. Vi ger det uppmärksamhet.
Men ja, ovan är irrelevant till mina två första inlägg i tråden, där poängen var:
Hudfärgskrav före eller efter söknad - exakt lika rasistiskt/icke-rasistiskt i båda fallen.
Ska vi ha som krav att önskan om hudfärg ska stå i jobbannonser?
Hur skulle det se ut?
Hur vore det med lite normalt tänkande?
- Åhh ok ni vill ha en vit till detta uppdrag? Ok då söker jag något annat.. tack och hej.
Nu har nog denna kille bränt sig för fler uppdrag på grund av hans lättkränkta sätt.
Synd för han.. Men självförvållat.
Vi måste acceptera att det finns flertalet hudfärger, och kan vi inte acceptera att företag ibland föredrar den motsatta så ska vi tänka om, utan att företag behöver skriva ut specifikt vad dom söker för färg.
Och vem vet sanningen hur snacket gick? Att han först var ok och sen inte? Kanske var så enkelt att han inte fick jobbet och blev ledsen i ögat.
Kritiskt tänkande...
Det är inte rasistiskt att neka någon jobb på grund av fel hudfärg, vissa passar bara inte in i den roll företaget vill ha dom i. Men att skriva önskemål om hudfärg i jobbannons skulle innebära slutet för mänskligheten på grund av alla lättkränkta människor.