Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-20, 10:55
  #13
Medlem
Domyojis avatar
Min kusin vann u21-vmguld, ett vm som bestod av 3 lag, och som jag inte ens kunde lasa om i aftonbladet - jadu, vettetusan varfor det ar sahar nar innebandy ar sa javla poppis, dor ishockey oxa ut elr ar det bara allmant daligt betalt o for lite intresse for bandy?

Han ar bra pa baseball oxa men valde tydligen bandymalvakt fore catcher... ja, baseball ar val en annu mindre sport, tokigt det dar.
Citera
2018-03-30, 10:10
  #14
Medlem
Bandyn kommer att dö ut i Sverige lika mycket som pingis, volleyboll och handboll. Dvs, inte alls. Däremot kommer den även fortsättningsvis att vara en geografiskt begränsad sport där tradition och vanor styr på vilka orter den finns.

Just nu upplever exempelvis Skutskär en bandy-boom där man i kölvattnet av en medveten satsning fått starta upp nybörjargrupper och ungdomslag för bägge könen.

Det stora som hänt i sportväg de senaste 15-20 åren är att innebandy blivit en stor sport. Det har tagit från både hockeyn och bandyns rekryteringsunderlag då även innebandy, av någon anledning, är en vintersport.

Men bandyn lär överleva.



Edit: jag blev ju nyfiken så jag räknade.

I bandyns tre högsta serier på herrsidan spelade säsongen 2017/18: 14+16+46 = 76 klubbar.

Så nog finns det bandy kvar i Sverige ett tag till i alla fall.
__________________
Senast redigerad av byggare bob 2018-03-30 kl. 10:38.
Citera
2018-04-06, 19:14
  #15
Medlem
Dö ut? Var det inte några år sen finalen spelades på Tele2/Friends arena och det var lika mycket folk som på ett fotbollsderby? Okej, Hammarby stod på ena sidan av finalen men ändå.

Bandyfinalen är en stor tradition i Sverige och att småklubbar får lägga ner är inget att vara orolig för.

EDIT: Till och med fler än på ett fotbollsderby.. hela 38k gick på finalen mellan Hammarby - Sandviken 2013 och i övrigt verkar finalen snitta 15-20k.

Nej, jag skulle inte säga att sporten är på väg att dö ut i det stora hela.
__________________
Senast redigerad av v.giroux 2018-04-06 kl. 19:18.
Citera
2018-04-07, 21:04
  #16
Medlem
Hunden007s avatar
Bandy skulle behövas sända på tv oftare. bara sm finalen som sänts på tv.

vm borde ha sänts på en riktigt tv-kanal.
Citera
2018-04-14, 10:01
  #17
Medlem
Dom faktorerna som talar för bandyn, mot alla odds, är följande:

- Klasstillhörighet (Bandy är en klassisk arbetarklassport där dom flesta delar samma klassbakgrund. Då blir det naturligtvis mycket lättare att få ihop en grupp och samarbeta utan interna konflikter).
- Etnocentriskt (Utövas i regel av vita kaukasier som naturligtvis också underlättar samarbete).

Med detta i åtanke kommer bandyn att finnas kvar, åtminstone ett tag till...
Citera
2018-04-14, 10:10
  #18
Medlem
SKulle tro att Bandyn passerat sin topp, och är nu på utför och kommer inom en inte alltför avlägsen framtid leva en tynande tillvaro.
Citera
2018-04-14, 18:40
  #19
Medlem
Jag har en pojk som spelar bandy. Det är inte kostnaderna som dödar sporten. Vad det är vet jag inte men jag har en dotter som åker konståkning och det kostar ca 10 ggr så mycket för en säsong.

Hall är nog lite av räddningen, för det förlänger säsongen med ett par månader varje år. Han måste spela med och mot lag med äldre killar för det är inte så ofta det går att få ihop ett helt lag av samma årskull. Då spelar de ändå bara i sjumannalag när de är små. På hemmaplan är det lättare.

Kanske planen är för stor och farten är för hög för att det skall bli bra TV. Utan TV blir det få förebilder. Utan förebilder inget ungdomsintresse. Säker är jag dock inte.

Jag tror dock att sporten är borta om tjugo år.
Citera
2018-04-15, 09:31
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
Bandy skulle behövas sända på tv oftare. bara sm finalen som sänts på tv. vm borde ha sänts på en riktigt tv-kanal.
Sändes för något år sedan på TV4 men den säsongen som var hade ingen velat betala för rättigheterna.

Samtidigt har bandyn startat bandyplay.se som sänder över nätet.


Å ena sidan fattar jag inte varför TV sänder handboll och innebandy men inte bandy.

Å andra sidan sänds inte volleyboll, basket och pingis heller på TV men de sporterna lever vidare ändå.


Bandyn skulle må bra av om SVT plockade upp det som en av sina sporter i Vinterstudion.
Citera
2018-04-15, 09:38
  #21
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Sändes för något år sedan på TV4 men den säsongen som var hade ingen velat betala för rättigheterna.

Samtidigt har bandyn startat bandyplay.se som sänder över nätet.


Å ena sidan fattar jag inte varför TV sänder handboll och innebandy men inte bandy.

Å andra sidan sänds inte volleyboll, basket och pingis heller på TV men de sporterna lever vidare ändå.


Bandyn skulle må bra av om SVT plockade upp det som en av sina sporter i Vinterstudion.


de där med Bandyplay får inga nya fans. exakt bandyförbundet borde förhandla att SVT/CMORE sänder mer matcher. ge de ett bättre pris tror förbundet vinner på i längden att bandy sänds mer på tv och inte bara på nätet.
Citera
2018-04-15, 09:50
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
de där med Bandyplay får inga nya fans. exakt bandyförbundet borde förhandla att SVT/CMORE sänder mer matcher. ge de ett bättre pris tror förbundet vinner på i längden att bandy sänds mer på tv och inte bara på nätet.


https://www.bandyplay.se/

lockar nog inga stora mängder NYA bandytittare men å andra sidan så innebär Bandyplay att det faktiskt redan produceras TV-sändningar från alla(?) bandymatcher. Med kommentatorer och allt.

Därifrån är steget rätt kort att sända en av de TV-signalerna via en "normal" TV-kanal.


Det påminner en hel del om hur det såg ut för Allsvenskan i ishockey en gång i tiden när deras matcher bara gick att se som halvt amatörmässiga matcher på nätet.

Tvekar TV-bolagen så kan man skamlöst använda Hammarby som flaggskepp. De har nog fans nog till att locka en TV-publik stor nog att motivera en TV-sändning.


Edit: Kan TV10 sända handboll för 23000 tittare enligt MMS mätningar så kan nog någon kanal i det vanliga TV-utbudet sända bandy också.

Eller Sportkanalen sända Landskrona-Falkenberg för 14000 tittare.
__________________
Senast redigerad av byggare bob 2018-04-15 kl. 10:05.
Citera
2018-04-15, 11:21
  #23
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob


https://www.bandyplay.se/

lockar nog inga stora mängder NYA bandytittare men å andra sidan så innebär Bandyplay att det faktiskt redan produceras TV-sändningar från alla(?) bandymatcher. Med kommentatorer och allt.

Därifrån är steget rätt kort att sända en av de TV-signalerna via en "normal" TV-kanal.


Det påminner en hel del om hur det såg ut för Allsvenskan i ishockey en gång i tiden när deras matcher bara gick att se som halvt amatörmässiga matcher på nätet.

Tvekar TV-bolagen så kan man skamlöst använda Hammarby som flaggskepp. De har nog fans nog till att locka en TV-publik stor nog att motivera en TV-sändning.


Edit: Kan TV10 sända handboll för 23000 tittare enligt MMS mätningar så kan nog någon kanal i det vanliga TV-utbudet sända bandy också.

Eller Sportkanalen sända Landskrona-Falkenberg för 14000 tittare.


tror de handlar om priset också. tror dessa sändningar är billigare.

Tv3 sport hade varit perfekt att sända en match per omgång. när SVT hade rättigheterna så sände de för lite. dödsstöten kan bli om Bandyplay börjar sända finalerna.
Citera
2018-05-15, 16:41
  #24
Medlem
mjukmjukares avatar
Bandyn har några problem som sporten måste komma till rätta med.

- Det är just nu en liten regional historia på ett par regionala punkter i Sverige.
Bandyn måste få med större städer, gärna storstäderna, på ett helt annat sätt.
På så sätt kommer pengar och TV in.
Annars blir detta bara något udda för dom närmast sörjande.

Man har Hammarby. Livsviktigt. Tänk om Banyn hade fått GAIS att stanna kvar. En bra start som dog.

-Tillväxten från unga profiler både kvantitet och kvalitét.
Och i samma andetag som tillväxt.
Bandyn måste växa i världen. På riktigt. Annars samma svar som stycket ovan.
Det kan inte alltid vara Ryssland - Sverige i VM Final! Övriga matcher 12-0.

-Jag har under många år tyckt och tycker ännu att planen skall vara mindre.
Vilket skulle göra idrotten mer publikvänlig och kanske kanske någon utanför Hälsingland, skulle kunna se bollen.

Summa av allt. Nej detta blir i framtiden något litet pittoreskt som några nostalgiska eldsjälar i olika avkrokar sysslar med, helt bortom allt.


Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback