Jag har fått upp ögonen för ett relativt litet explorationsbolag som heter Silver Bull Resources. Verkar inte vara helt ovanligt med lite upp o ner i dessa bolag och så har det även varit här.
Dom har en fyndighet som verkar mycket lovande, dock finns inte pengar att få ur mineralerna ur marken så man försöker hitta andra sätt att omsätta fyndigheten till pengar. Sälja, hyra ut, ingå partnerskap med någon aktör.
Just nu är aktien mycket billig om man väljer att se potentialen. Inte så längesen ett företag som heter Garibaldi var i en liknande sits och om ni söker lite på det bolaget ser ni den möjliga uppsidan.
Såg nu att dom släppt ytterligare en borr-rapport som bevisar silver-halten i marken. Silver ska vara eftertraktat nu så frågan är när/om det kommer att brytas snart.
Har kikat lite snabbt på bolagets reserver, läge planerad brytningstyp.
Bevisade reserverna ser ut att vara ganska bra faktiskt för de båda malmtyperna. Ytterligare en positiv sak är att det planeras att brytas i flera dagbrott, vilket sänker kostnaderna betydligt för brytningen jämfört med en underjordsgruva. Gruvan placering tycks vara mitt i ett bergområde i norra delarnas inland.
Zinkzonen: 8.8 mton, 11,2% zink, 19,7g/t silver och 0,34% bly vid sidan om i malmen som troligtvis är värd att utvinna. Framförallt silvret i och med den andra malmtypen. Cut-off på 6% zink.
Initialt tycker jag att cut-off värdet för zinkzonen är något hög, men det är bara positivt i detta läge. Jämförbart mot andra cut-off värden är exempelvis:
Sotkamo Silver - 50g/ silver
Boliden - kombinerat halt av 5% för zink, bly och koppar i underjordsgruvor för att anses vara brytvärd.
Tycks vara nära ett befintlig järnvägsspår som används av Industrias Penoles som vad jag har förstått framställer natrium sulfat.
Det tycks finnas initialt goda förutsättningar för att bedriva en gruva. Jag avstår för tillfället på grund av en kombination av en för tunn teknisk rapport, för tidigt stadie i projektet samt att jag tycker att Mexiko är lite för instabilt.
Silver Bull announces that it has filed its Reply to Mexico’s Counter-Memorial in the arbitration that Silver Bull initiated on 28 June 2023 under the United States-Mexico-Canada Agreement (“USMCA”) and the North American Free Trade Agreement (“NAFTA”) before the International Center for the Settlement of Investment Disputes (“ICSID”). Under the current schedule, Mexico now has until August 26, 2025 to file its Rejoinder before the case proceeds to a hearing, which will commence on October 6, 2025.