Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-10, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullandsjelp
Lidt information fra Länsstyrelsens diarium

2680-2019-10 Information om inkomna skrivelser
2020-01-09 Personuppgift
2681-2019-10 Information om skrivelser
2020-01-09 Personuppgift

Hvem har leveret information?

Länsstyrelsens diarium findes her: http://diarium.lansstyrelsen.se/

Det är egentligen ganska ointressant att ta del av en uppräkning av inkommna handlingar utan att man vet vad som står i dem.

Varför inte ta ut dem och sedan skriva om det står något viktigt i dem här?

Det är dessutom lite bortkastat om man sitter och spekulerar här men tror sig veta vad som står: Du kan det bli alldeles fel. Inte för att jag sett dig göra det så ta inte illa upp.
Citera
2020-01-10, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Det är egentligen ganska ointressant att ta del av en uppräkning av inkommna handlingar utan att man vet vad som står i dem.

Varför inte ta ut dem och sedan skriva om det står något viktigt i dem här?

Det är dessutom lite bortkastat om man sitter och spekulerar här men tror sig veta vad som står: Du kan det bli alldeles fel. Inte för att jag sett dig göra det så ta inte illa upp.

OK, Hannes Jag tycker att du i dina senaste inlägg har börjat ta reson, så även jag skall föregå med gott exempel och svara dig direkt, även om du inte vänder dig till mig.

Jag har inte spekulerat i vad som står i handlingarna - jag har bara konstaterat ett rätt märkligt sammanträffande i tiden. Tycker du inte själv att det kanske till och med kan vara mer än ett sammanträffande? Själv är jag helt ointresserad av vad några jurister på länsstyrelsen skriver eller tycker i det här ärendet. Jag är bara intresserad av att ta del av deras slutliga beslut. Som du säkert förstår kan jag för övrigt inte ta ut några handlingar överhuvudtaget utan att röja min identitet.
Senast redigerad av medianox 2020-01-10 kl. 16:19.
Citera
2020-01-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
OK, Hannes Jag tycker att du i dina senaste inlägg har börjat ta reson. så även jag skall föregå med gott exempel och svara dig direkt, även om du inte vänder dig till mig.

Jag har inte spekulerat i vad som står i handlingarna - jag har bara konstaterat ett rätt märkligt sammanträffande i tiden. Tycker du inte själv att det kanske till och med kan vara mer än ett sammanträffande? Själv är jag helt ointresserad av vad några jurister på länsstyrelsen skriver eller tycker i det här ärendet. Jag är bara intresserad av att ta del av deras slutliga beslut. Som du säkert förstår kan jag för övrigt inte ta ut några handlingar överhuvudtaget utan att röja min identitet.

Hm... mitt inlägg var inte avsett att kritisera någon och inte heller att någon nu spekulerat (du).

Mitt inlägg var för att jag skulle tycka det vore mycket mycket bättre om någon tog ut handlingarna och om de innehöll något viktigt berätta om det här.

Det behövs endast att man har en emailadress att sända dem till om man vill ha ut handlingar.

Det händer även att de avsiktiligt???? inte sänder de handlingar man vill ha ut. Sådant har hänt. När det gått en tid har jag försökt igen med samma resultat :-( Det där har jag helt enkelt inte orkat börja krångla med men jag tror faktiskt de avsiktligt bryter mot bestämmelser och dessutom är jag aldrig anonym i mail.
Citera
2020-01-10, 16:30
Medlem
Citat:
Hm... mitt inlägg var inte avsett att kritisera någon och inte heller att någon nu spekulerat (du).

Mitt inlägg var för att jag skulle tycka det vore mycket mycket bättre om någon tog ut handlingarna och om de innehöll något viktigt berätta om det här.

Det behövs endast att man har en emailadress att sända dem till om man vill ha ut handlingar.

Det händer även att de avsiktiligt???? inte sänder de handlingar man vill ha ut. Sådant har hänt. När det gått en tid har jag försökt igen med samma resultat :-( Det där har jag helt enkelt inte orkat börja krångla med men jag tror faktiskt de avsiktligt bryter mot bestämmelser och dessutom är jag aldrig anonym i mail.

Bra, Hannes! Enne har tidigare mycket föredömligt lagt ut miljö- och byggnämndens protokoll och Nujens överklaganden här i tråden. En uppgift som du skulle kunna fylla, och som jag tror alla läsare här i tråden skulle uppskatta mycket, vore att hålla reda på och redogöra för de nya handlingar som läggs upp i regionens och länsstyrelsens diarier. Vad tycker du om det förslaget?
Citera
2020-01-10, 17:08
Medlem
Citat:
Bra, Hannes! Enne har tidigare mycket föredömligt lagt ut miljö- och byggnämndens protokoll och Nujens överklaganden här i tråden. En uppgift som du skulle kunna fylla, och som jag tror alla läsare här i tråden skulle uppskatta mycket, vore att hålla reda på och redogöra för de nya handlingar som läggs upp i regionens och länsstyrelsens diarier. Vad tycker du om det förslaget?
Nej. Jag har gjort mitt vad gäller det.
Citera
2020-01-10, 23:53
Medlem
Oezens avatar
Citat:
Jag avser Janne Josefssons intervju med Özz Nujen - den fullständiga film han själv lade upp på sin hemsida - länken lades upp av Vallero i ett inlägg för drygt en vecka sedan.

Jag ser ingen anledning till att kontakta länsstyrelsen - beslut i ärendena kommer att fattas tids nog. Den orsak till tidsutdräkten jag nämner är nog den riktiga. Uppmanar jag andra här i tråden att lämna myndigheterna i fred skall jag väl inte själv störa dem i deras handläggning?

Om du läser mina tidigare inlägg om det planerade öppna brevet så ser du att jag flera gånger understryker att det inte skall handla om Nujens utan om ministerstyre och olaglig myndighetsutövning etc. Det kan till och med bli så att båda tidningarna vill publicera skrivelsen. Det är ju inte var dag som gamla pensionerade jurister lägger sig i dagspolitiken.

Beträffande juristerna i Lagrådet finns nog tyvärr ingen annan förklaring till deras yttrande och agerande än att de har anpassat sig till de krav som regeringen ställt (därför kallar jag det PK). Det är inget intellektuellt ohederligt i att påstå det. Väldigt många (äldre) jurister tror jag helt och hållet delar min uppfattning. Gymnasielagen har ställt domstolarna inför oöverstigliga problem.
Okej, tack angående klippet.
Det där med att inte störa länsstyrelsen i sin handläggning tror jag du missbedömer. Myndigheter och dess handläggare får många gånger frågor om status i ärenden, och de har som inkluderad uppgift att svara på frågor om ärendens gång. Det påverkar sannolikt ingenting (det ska inte "störa" någonting) om man frågar var ärendet befinner sig, vad i ärendet som tar tid och om det finns något att säga om när beslut kan förväntas. Varför jag undrar är också då det som du nämner som (spekulativ) orsak om tidsdräkten i fråga för tankarna till ett slags konspirationstänk.
Citat:
Lidt information fra Länsstyrelsens diarium

2680-2019-10 Information om inkomna skrivelser
2020-01-09 Personuppgift

Hvem har leveret information?

Länsstyrelsens diarium findes her: http://diarium.lansstyrelsen.se/
Intressanta frågan är snarare vad det står, vad för info det är om denna information om inkomna skrivelser. Och vad handlar skrivelsen från 13 december om?
Citat:
Ursprungligen postat av TheChelsea
Özz var väldigt rolig i Valhalla, vilket kunde ses i helgerna om nu någon av de eviga
kverulanterna hade tid för underhållning, vilket härmed betvivlas. Snart fyller dessutom
tråden år ! Få se om den uppnår förskoleåldern !
Fel tråd. Ditt inlägg har inte ett skvatt med denna att göra (och inlägget är nära en parodi på damage control-info). Det du skriver bör postas i Özz-skvallertråden: (FB) Skvaller om Özz Nujen?
Citera
2020-01-11, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oezen
Det där med att inte störa länsstyrelsen i sin handläggning tror jag du missbedömer. Myndigheter och dess handläggare får många gånger frågor om status i ärenden, och de har som inkluderad uppgift att svara på frågor om ärendens gång. Det påverkar sannolikt ingenting (det ska inte "störa" någonting) om man frågar var ärendet befinner sig, vad i ärendet som tar tid och om det finns något att säga om när beslut kan förväntas. Varför jag undrar är också då det som du nämner som (spekulativ) orsak om tidsdräkten i fråga för tankarna till ett slags konspirationstänk.Intressanta frågan är snarare vad det står, vad för info det är om denna information om inkomna skrivelser. Och vad handlar skrivelsen från 13 december om?
Fel tråd. Ditt inlägg har inte ett skvatt med denna att göra (och inlägget är nära en parodi på damage control-info). Det du skriver bör postas i Özz-skvallertråden: (FB) Skvaller om Özz Nujen?

Att länsstyrelsens jurister inte har gjort någonting åt de två överklagandena på hela sex månader är mycket anmärkningsvärt och dessutom mycket ovanligt. Man har ju inte ens begärt in yttranden från MBN. Det behövs inget "konspirationstänk" för att konstatera detta. Skrivelsen daterad 2019-12-13 och yttrandet daterat 2019-08-28 är från min son. Du kan själv kontakta länsstyrelsen om du är intresserad av ytterligare information.
Senast redigerad av medianox 2020-01-11 kl. 05:54.
Citera
2020-01-11, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oezen
Det där med att inte störa länsstyrelsen i sin handläggning tror jag du missbedömer. Myndigheter och dess handläggare får många gånger frågor om status i ärenden, och de har som inkluderad uppgift att svara på frågor om ärendens gång. Det påverkar sannolikt ingenting (det ska inte "störa" någonting) om man frågar var ärendet befinner sig, vad i ärendet som tar tid och om det finns något att säga om när beslut kan förväntas. Varför jag undrar är också då det som du nämner som (spekulativ) orsak om tidsdräkten i fråga för tankarna till ett slags konspirationstänk.Intressanta frågan är snarare vad det står, vad för info det är om denna information om inkomna skrivelser. Och vad handlar skrivelsen från 13 december om?

Jag har ju kontaktat olika i regionen i det här ämnet (och för den delen en hel del andra).

Först en sak generellt. Kontaktar jag tjänstemän och politiker på telefon och har en bestämd fråga så får jag oftast mycket positivt bemötande och får ofta ännu mer information än jag eftersökt. Det är ju faktiskt så att många som arbetar med saker tycker det är positivt att någon frågar relevanta saker om deras arbete. När det gäller tjänstemän drar jag mig dock lite för att ta kontakt pga att jag också varit/är en politisk aktör och jag vill inte sätta dem i kläm mer än nödvändigt.

När man går pappersvägen mail/papperskorrespondens så får man så lite information som möjligt och ofta ingen alls. I det här har jag tex eftersökt och försökt ta ut vissa handlingar i ärendet flera gånger utan att få dem. I höstas när jag inte hade lust att ringa fler gånger mailade jag en fråga och fick ett helt intetsägande och som jag tolkade det negativt svar. Det var det som gjorde att jag skrev en så pass ilsken insändare för att få upp saken på ytan så att säga. Svaret i tidningen som politikern och ordföranden i MBN var politikersvamligt men i grundtonen positivt och gav faktiskt en upplysning som bonus för hon tyckte hennes egentliga svar på att ta kontakt med skattemyndigheter var för tunnt: Skattemyndigheterna har ställt frågor.

Som du skriver: Det är varken konstigt eller ovälkommet med frågor så länge man är trevlig och frågorna relevanta.

En sak som jag personligen känner: Jag har genom den här tiden "bombarderat" arkivet med att ta ut handlingar (från början helt ensam) och det där känns lite olustigt för jag vill inte att detta skall framstå som någon personlig vendetta (vilket ofta sådana här ärenden är) utan ett politiskt agerande från min sida. Ett av skälen till att jag inte längre vill ta ut handlingar.
Citera
2020-01-11, 12:36
Medlem
Citat:

En sak som jag personligen känner: Jag har genom den här tiden "bombarderat" arkivet med att ta ut handlingar (från början helt ensam) och det där känns lite olustigt för jag vill inte att detta skall framstå som någon personlig vendetta (vilket ofta sådana här ärenden är) utan ett politiskt agerande från min sida. Ett av skälen till att jag inte längre vill ta ut handlingar.

Du har rejst sagen og er part i den.
Sagen er dynamisk. Og der kommer hele tiden nye dokumenter til.
Regionen skriver
Citat:
Vill du ta del av diarieförda allmänna handlingar, kontakta regionens gemensamma registratur via e-post regiongotland@gotland.se.

Så skriv og spørg til de sidste dokumenter, fx Handlingsnummer MBN 2019/1665:37 og MBN 2019/1665:38
Citera
2020-01-11, 16:33
Medlem
SlipadDiamants avatar
Citat:
Du har rejst sagen og er part i den.
Sagen er dynamisk. Og der kommer hele tiden nye dokumenter til.
Regionen skriver

Så skriv og spørg til de sidste dokumenter, fx Handlingsnummer MBN 2019/1665:37 og MBN 2019/1665:38

Varför gör du inte det själv?
Citera
2020-01-11, 16:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlipadDiamant
Varför gör du inte det själv?
Dom skickar nog inte till Norge?
Citera
2020-01-11, 17:39
Medlem
SlipadDiamants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dom skickar nog inte till Norge?

Inte?
Det enda som krävdes var ju en e-post adress, om jag förstod det rätt.
Då kan väl vem som helst efterfråga dom.
Du tex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in