Citat:
Förstår inte de som menar att det fanns en väg för Özz att erkänna och ta ansvar. Vad skulle han ha erkänt: "Vi betalade svart, det var dumt, förlåt". Jag tror inte det skulle flyga för en person som är känd för att vara pk-vänster och som tidigare fördömt det han menar är låg skattemoral. Det blir svårt att erkänna att man är den värsta sortens hycklare och sedan bli förlåten. Ingen förlät Ludmila Enkvist efter hon knaprat anabola, det spelar ingen roll att hon erkände och var ledsen. Özz enda chans är förnekelse. Sen kanske inte den rabiata varianten som han visade med JJ var det bästa alternativet men det är en annan sak.
"Sen kanske inte den rabiata varianten som han visade med JJ var det bästa alternativet."
Exakt. Özz valde helt fel strategi för att upprätta sin heder med svenska mått. (Men som andra påpekat valde han rätt strategi för att upprätta sin heder med skamkulturens mått.)
Naturligtvis borde han FÖRSÖKA minimera skadan direkt från början. Så fort förundersökningsprotokollet kom ut och överföringarna avslöjades borde han ha aktivt krishanterat. Alltså sagt att han inte känner till något om detta, men kommer att "sätta sig med" sin projektledare för att gå igenom alla papper. Därefter ta reda på "vad som har brustit" och "se över sina rutiner". Därefter ta kontakt med Skatteverket, så att han kan berätta om "sin dialog" med dem, och att han på grund av den "pågående processen" inte kan säga mer just nu annat än att han "vill göra rätt för sig" och kommer att följa "beslut och anvisningar" från "berörda myndigheter" för att visa att "han tar detta på yttersta allvar". Slutligen när allt detta är kommunicerat och det har gått lite tid så att den värsta kraften i anfallet mot honom är uttömt - pudlar han rejält "jag vill be hela svenska folket om ursäkt för mitt idiotiska slarv, saken är den att jag har haft för många tallrikar i luften/för mycket på mitt bord/annan floskel och helt enkelt inte mäktat med allt den senaste tiden. Det som hände på Drottninggatan var fruktansvärt och ett "nationellt trauma", "jag har aldrig träffat eller haft kontakt med terroristen" men "jag mår väldigt väldigt dåligt av på något som helst sätt, om än indirekt som i det här fallet", kopplas samman med en man som har utfört det vidrigaste terrordådet i hela vår historia. Jag har själv närstående som drabbades och deras berättelser är så skakande att jag ibland ligger sömnlös. TYP. Sen skulle han sjukskriva sig ett tag på grund av att han är överarbetad och "gått in i väggen", sägande att han på sätt och vis är "tacksam över att detta kom fram" för det "har gett honom en chans" att ta itu med sina problem och bara "ägna sig åt sig själv", kanske fila på en bokidé som han länge burit på, bla bla bla.
Kan lova dig att han skulle ha klarat sig bra mycket lindrigare undan då.