Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-09, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingstade
Citat från ett inlägg postat av signaturen hannes.muller:

"Det var totalt fel att offentligt påstå att Nujjens var tvungna att lämna in bygglovsansökan för de olovliga ombyggnaderna inom sex veckor efter det byggnämndens beslut trätt i kraft. Det hade faktiskt varit total katastrof om ni hävdat detta på något sätt offentligt. Rena drömmen för Eva Ahlin att avfärda er som okunniga idioter. Nu har ni ju dess bättre inte lyckats och lär väl knappast göra det i fortsättningen heller. Det riktiga är sex månader eller liknande vad jag minns. Alltså en mycket längre tidsperiod vad jag minns. Kolla i papperen en gång till! Jag ids inte."

Varför postar HM ett inlägg som innehåller sådana här (medvetna?) felaktigheter i tråden? Jag behöver inte kolla i några papper för att ännu en gång här offentligt påstå, att det är just sex veckor som Nujens haft på sig fr.o.m. den 26 januari i år för att inkomma med bygglovsansökningar i efterhand. Drömmen för Eva Ahlin är väl snarare att kunna avskriva även det här ärendet utan vidare åtgärder. Men nu blir hon och nämnden istället JO-anmäld för sitt märkliga sätt att handlägga Nujens svartbyggen i Tingstäde.

Du har rätt. Nu iddes jag kolla och det var som du säger 6 veckors frist i det beslut som signaturen "enne" lade in i tråden. Om det varit 6 månader som jag verkligen trodde för sådant är mycket jobb tidsgränsen är snålt och hårt satt.

Nåja, mitt påstående (som ju var felaktigt) var faktiskt skrivet med god vilja som inte går emot någon här mer än att jag var lite dryg, vilket sedan visade sig att jag inte alls hade något fog för att vara. :-)

När jag letade efter beslutet så hittade jag ett mail från regionens advokat som skulle ge mig orsak att ånyo vara dryg en gång till. Men jag är på så gott humör idag så jag avstår. :-)
Tillägg.
Ett rent och ärligt tillägg.
Jag är helt ointresserad att delta i denna tråd fortsättningsvis och det här var faktiskt för att hjälpa "klustret" så det inte skulle få ett sakfel som myndighetspersoner skulle göra bort er med offentligt. Det var inget sakfel så nu är den saken ur världen.
Jag har ingen lust eller önskan att på något sätt konkurrera eller sabotera för er vare sig här eller annorstädes.
Myndighetspersoner/ berörda politiker är positivt inställda till Medianox "medverkan i fallet" medans de föraktar och är negativt inställda till mig och min "medverkan i fallet" eller rättare sagt de vill beteckna den som obefintlig. Orsaken till detta förstår ni nog inte men ni borde känna er nöjda.

När det gäller byggnämndens ordförande Eva Ahlin så tror jag hon anser mig ordentligt jobbig och hon har nog fått den känslan förstärkt på senare tid i helt andra (politiska) sammanhang.
Senast redigerad av hannes.muller 2021-04-09 kl. 13:14.
Citera
2021-04-09, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Du har rätt. Nu iddes jag kolla och det var som du säger 6 veckors frist i det beslut som signaturen "enne" lade in i tråden. Om det varit 6 månader som jag verkligen trodde för sådant är mycket jobb tidsgränsen är snålt och hårt satt.

Nåja, mitt påstående (som ju var felaktigt) var faktiskt skrivet med god vilja som inte går emot någon här mer än att jag var lite dryg, vilket sedan visade sig att jag inte alls hade något fog för att vara. :-)

När jag letade efter beslutet så hittade jag ett mail från regionens advokat som skulle ge mig orsak att ånyo vara dryg en gång till. Men jag är på så gott humör idag så jag avstår. :-)
Tillägg.
Ett rent och ärligt tillägg.
Jag är helt ointresserad att delta i denna tråd fortsättningsvis och det här var faktiskt för att hjälpa "klustret" så det inte skulle få ett sakfel som myndighetspersoner skulle göra bort er med offentligt. Det var inget sakfel så nu är den saken ur världen.
Jag har ingen lust eller önskan att på något sätt konkurrera eller sabotera för er vare sig här eller annorstädes.
Myndighetspersoner/ berörda politiker är positivt inställda till Medianox "medverkan i fallet" medans de föraktar och är negativt inställda till mig och min "medverkan i fallet" eller rättare sagt de vill beteckna den som obefintlig. Orsaken till detta förstår ni nog inte men ni borde känna er nöjda.

När det gäller byggnämndens ordförande Eva Ahlin så tror jag hon anser mig ordentligt jobbig och hon har nog fått den känslan förstärkt på senare tid i helt andra (politiska) sammanhang.

Det där har vi läst tidigare.
Men det blev tyvärr inte så...
Citera
2021-04-09, 20:03
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Citat från ett inlägg postat av signaturen hannes.muller:

"Det var totalt fel att offentligt påstå att Nujjens var tvungna att lämna in bygglovsansökan för de olovliga ombyggnaderna inom sex veckor efter det byggnämndens beslut trätt i kraft. Det hade faktiskt varit total katastrof om ni hävdat detta på något sätt offentligt. Rena drömmen för Eva Ahlin att avfärda er som okunniga idioter. Nu har ni ju dess bättre inte lyckats och lär väl knappast göra det i fortsättningen heller. Det riktiga är sex månader eller liknande vad jag minns. Alltså en mycket längre tidsperiod vad jag minns. Kolla i papperen en gång till! Jag ids inte."

Varför postar HM ett inlägg som innehåller sådana här (medvetna?) felaktigheter i tråden? Jag behöver inte kolla i några papper för att ännu en gång här offentligt påstå, att det är just sex veckor som Nujens haft på sig fr.o.m. den 26 januari i år för att inkomma med bygglovsansökningar i efterhand. Drömmen för Eva Ahlin är väl snarare att kunna avskriva även det här ärendet utan vidare åtgärder. Men nu blir hon och nämnden istället JO-anmäld för sitt märkliga sätt att handlägga Nujens svartbyggen i Tingstäde.

Tack för intressanta inlägg.

”Men nu blir hon och nämnden istället JO-anmäld för sitt märkliga sätt att handlägga Nujens svartbyggen i Tingstäde.”

Är JO-anmälan inlämnad?

Kan det verkligen stämma att Nujens fortsätter att hyra ut sitt svartbygge, där pappan är skenskriven?

Är detta vanligt i Sverige eller är det unikt för Gotland, att vissa står över lagen helt och hållet?

Eller är det för att det handlar om en kändis/kurder?
Citera
2021-04-10, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Tack för intressanta inlägg.

”Men nu blir hon och nämnden istället JO-anmäld för sitt märkliga sätt att handlägga Nujens svartbyggen i Tingstäde.”

Är JO-anmälan inlämnad?

Kan det verkligen stämma att Nujens fortsätter att hyra ut sitt svartbygge, där pappan är skenskriven?

Är detta vanligt i Sverige eller är det unikt för Gotland, att vissa står över lagen helt och hållet?

Eller är det för att det handlar om en kändis/kurder?

Jag vet inte om någon redan har anmält Eva Ahlin eller någon annan i regionen till JO. Men jag har nyligen diskuterat saken med några grannar och vi kommer eventuellt att göra en gemensam "gruppanmälan".

Det är inte Villa Zetterling (på vars adress Mamoste Nujen är folkbokförd) som ligger ute på nätet för uthyrning och bokning, det är sockenmagasinet och uthyrningslägenheten på Gazeligårdens övervåning.
Citera
2021-04-10, 17:45
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Jag vet inte om någon redan har anmält Eva Ahlin eller någon annan i regionen till JO. Men jag har nyligen diskuterat saken med några grannar och vi kommer eventuellt att göra en gemensam "gruppanmälan".

Det är inte Villa Zetterling (på vars adress Mamoste Nujen är folkbokförd) som ligger ute på nätet för uthyrning och bokning, det är sockenmagasinet och uthyrningslägenheten på Gazeligårdens övervåning.

Utmärkt.

Det borde vara fler gotlänningar som är trötta på Eva Ahlin, som tyvärr inte framstår som någon oförvitlig person.

Går det att anmäla Mamoste Nujens uppenbara skenskrivning också så vore det också en samhällsinsats av rang.
Citera
2021-04-11, 22:52
Medlem
Kriller0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Utmärkt.

Det borde vara fler gotlänningar som är trötta på Eva Ahlin, som tyvärr inte framstår som någon oförvitlig person.

Går det att anmäla Mamoste Nujens uppenbara skenskrivning också så vore det också en samhällsinsats av rang.

Jag och två bekanta har pa korrekt sett upprättat anmälningar hos RSV skatteverket.se tipsa om misstänkt fel eller fusk.
Obs ditt namn kommer delges den misstänkte [las skyldige]
Citera
2021-04-12, 13:42
Medlem
Angående Skolan/sockenmagasinet så vann förläggandet från juni 2019 laga kraft i slutet av januari i år.

Föreläggandet finns att läsa tidigare i denna tråd: www.flashback.org/sp67893414

Det verkar inte som att Nujens ansökt om bygglov inom de 6 veckorna som fristen var, och därför ska de nu få bekosta att bygglovshandlingar upprättas av regionen samt betala byggsanktionsavgift. Det är väl oklart om bygglov kan beviljas eller om de uppmanas att återställa genomförda åtgärder?

Mycket märkligt att de fortsatt tillåts hyra ut sockenmagasinet utan giltigt bygglov och utan brandskyddsinspektion...

Ärendet handläggs förmodligen på delegation av någon handläggare, så att politikerna inte behöver besudlas av dyngan. Troligen kommer ärendet bedrivas utan prioritet och dras ut på så mycket det går.

TILLÄGG:
Eventuellt har de faktiskt ansökt om bygglov...
Återkommer!
Senast redigerad av Enne 2021-04-12 kl. 14:09.
Citera
2021-04-12, 15:25
Medlem
Ser man på, bygglov har sökts för fd Skolan och Sockenmagasinet i Tingstäde.

Ansökan inkom den 27 januari 2021, dvs omedelbart efter att överklagandeprocessen nådde vägs ände.

Ansökan görs dock inte av fastighetsägarna Özz och Debbie (om de nu ännu äger fastigheten gemensamt?), utan av...

Fortsättning lär följa...

Ärendet är: MBN 2021/327
Citera
2021-04-12, 16:50
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enne

Ansökan inkom den 27 januari 2021, dvs omedelbart efter att överklagandeprocessen nådde vägs ände.

Ansökan görs dock inte av fastighetsägarna Özz och Debbie (om de nu ännu äger fastigheten gemensamt?), utan av...

Jaha, Damm har alltså fått ägarnas fullmakt att sköta deras affärer ...
Citera
2021-04-13, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne

Miljö- och byggnämnden har tydligen skapat ett helt nytt obefläckat bygglovsärende av det ännu ej avslutade tillsynsärendet avseende skolan och sockenmagasinet. Så får nämnden naturligtvis inte göra!

Mark- och miljööverdomstolen har i slutlig dom fastslagit att olagliga åtgärder vidtagits av fastighetsägarna på de två byggnaderna, vilka därför konstaterats vara just - svartbyggen.

En ansökan om s.k. "bygglov i efterhand" är alltid förbunden med det lovföreläggande som utfärdats av nämnden och ska därför diarieföras under tillsynsärendet i fråga - i det här fallet MBN 2019/1665. Eller inbillar sig handläggarna att det på det här simpla sättet går att tvätta rent familjen Nujens svartbyggebyk?
Citera
2021-04-13, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jaha, Damm har alltså fått ägarnas fullmakt att sköta deras affärer ...
Tydligen, men någon underskriven fullmakt verkar inte finnas ingiven i ärendet. Svågern har gjort en ansökan om bygglov som avser hustruns och hennes brors fastighet?

Men han var ju den som var "Projektledare och skötte allting" när det begav sig, så det är väl mest praktiskt att han fortsätter att sköta hanteringen. (Han har för övrigt uppgett sin adress som Värmdövägen, trots att han är utvandrad sedan 2019).

Kan bli intressant om det nu framkommer vem som utfört ombyggnaden, som ju gjordes 2015.

Här är läget i ärendet enligt det offentliga diariet:
Citat:
Ärendenummer MBN 2021/327

Ärendemening Ändrad användning av skola till en- eller tvåbostadshus Ändrad användning av förråd till fritidshus.

Förvaringsplats Miljö- och byggnämnden

Ärendestatus 2.3 Inväntar remissvar/granne

Avdelning Bygglov
Ärendetyp Bygglov/Bygganmälan
Reg.datum 2021-01-27
Avsl.datum
Bevakningsdatum

# Ink/utg.datum Åtgärd/Handling
1 2021-01-27 Ansökan
2 2021-01-27 Situationsplan
3 2021-01-27 Planritning
4 2021-01-27 Fasadritning
5 2021-01-27 Sektionsritning
6 2021-01-27 Övriga ritningar
7 2021-02-09 Föreläggande om komplettering - MBN 2021/327
8 2021-02-27 Komplettering - registreras även separat
9 2021-02-27 Meddelande
10 2021-02-27 Planritning gamla skolan övre plan
11 2021-02-27 Planritning gamla skolan
12 2021-02-27 Sektion, fasader Uthuset
13 2021-02-27 Planritning uthuset ändrad användning
14 2021-02-27 Beskrivning av byggnaderna samt tillgänglighetsbeskrivning
15 2021-02-27 Brandskyddsbeskrivning
16 2021-02-27 Situationsplan från lantmäteriet med markerade byggnader
17 2021-02-27 Situationsplan lantmäteriet
18 2021-02-27 uppmätningsritning, planritning, gamla skolan.
19 2021-02-27 sektion, fasader, gamla skolan
20 2021-03-19 Föreläggande om komplettering - MBN 2021/327
21 2021-03-19 Information om ny tidsfrist - MBN 2021/327
22 2021-03-22 Inkomna kompletteringar (reg. separat)
23 2021-03-22 Kompletterande dokumentation
24 2021-03-22 Uthuset - Äldre planlösning - Ny Skala
25 2021-03-22 Uthuset - Fasad och sektion - Ny Skala - Äldre utseende
26 2021-03-22 Situationsplan med måttsättning, utfarter samt avfallshantering
27 2021-04-12 Föreläggande om komplettering - MBN 2021/327
28 2021-04-12 Information om ny tidsfrist - MBN 2021/327
29 2021-04-12 Kontrollansvarig - anmälan av certifierad
30 2021-04-12 Karta
31 2021-04-13 Remiss ang MBN 2021/327 - Regionantikvarie
32 2021-04-13 Remiss ang MBN 2021/327 - TN/VA
33 2021-04-13 Remiss ang MBN 2021/327 - TN/avfall
34 2021-04-13 Remiss ang MBN 2021/327-TRV/Väg
35 2021-04-13 Remiss ang MBN 2021/327 -Försvaret
36 2021-04-13 Grannebrev utomplan
37 2021-04-13 Grannebrev utomplan ang MBN 2021/327
38 2021-04-13 Sändlista berörda grannar
39 2021-04-13 Annons grannar 2021-327
Citera
2021-04-13, 14:27
Medlem
Av ärendebeskrivningen framgår överhuvudtaget inte att bygglovsansökningarna är framtvingade genom ett förfarande med lovföreläggande. Det framgår inte heller att det nyregistrerade ärendet i diariet är direkt kopplat till tillsynsärende MBN 2019/1665.

Jag kan däför inte frigöra mig från misstanken att miljö- och byggnämnden nu försöker hjälpa familjen Nujen att tvätta sin svartbyggebyk ren genom att i efterhand handlägga den nu ingivna ansökan som vilket bygglovsärende som helst.

Men det blir ganska patetiskt med den av handläggarna initierade "remissrundan" - i efterhand! Är för övrigt remissinstanserna överhuvudtaget informerade om att det är ett olagligt utfört svartbygge som de "i efterhand" förväntas yttra sig över?

Att Rickard Damm själv i ansökan har degraderat det gamla anrika sockenmagasinet till ett "uthus" säger väl om inte annat något om hans och den övriga familjens kultursyn. Min egen uppfattning är att miljö- och byggnämnden istället för att ha uppmuntrat till den här efterhandsrekonstruktionen av en regelrätt bygglovsprocess borde ha utfärdat ett föreläggande att återställa den gamla kulturbyggnaden i ursprungligt skick, eventuellt med byggnastekniskt motiverade upprustningsåtgärder.
Senast redigerad av Tingstade 2021-04-13 kl. 14:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in