2018-01-21, 10:31
Medlem
Access-Denieds avatar
Jag undrar om någon har erfarenhet av att bo i ett hus som även inrymmer LSS-lägenheter och hur det har fungerat?
Citera
2018-01-21, 11:00
Medlem
LSS-boende är för förståndshandikappade och aspisar som inte klarar av att sköta sitt vardagliga liv, eller fysiskt handikappade som inte kan klä på sig och sånt. Dom brukar vara tysta och snälla och det kommer olika vårdgivare på besök hela dagarna (ibland nätter också) som övervakar.

Inte värre än att ha än pensionärsgranne med hemtjänst.
Citera
2018-01-21, 11:41
Medlem
Access-Denieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314396
LSS-boende är för förståndshandikappade och aspisar som inte klarar av att sköta sitt vardagliga liv, eller fysiskt handikappade som inte kan klä på sig och sånt. Dom brukar vara tysta och snälla och det kommer olika vårdgivare på besök hela dagarna (ibland nätter också) som övervakar.

Inte värre än att ha än pensionärsgranne med hemtjänst.
Du har väl rätt. Jag tänkte mest om man kanske riskerar att bo granne med någon som p.g.a. sin psykiska ohälsa t.ex. gapar på nätterna eller bankar i väggarna o.s.v. Sånt kan man såklart råka ut för annars också men risken är ju större menar jag då vi faktiskt pratar om ett LSS-boende.

Men om det är som du säger att vårdare ofta finns tillgängliga bör väl risken vara ganska liten.
Citera
2018-01-22, 18:46
Medlem
25Decembers avatar
En polare hade ett sådant vid sig. En dag så blev någon där tokig och slängde ut allt deras porslin från balkongen ner på gården.
Citera
2018-01-22, 23:35
Medlem
Har bott i ett hyreshus där kommunen blockhyrde ett antal lägenheter som LSS-boende. En av lägenheterna hade de som personalutrymmme. Det fungerade bra, folk var lunga, inget stök. Heller inga problem med inbrott eller skummisar eftersom det rörde sig personal i huset regelbundet hela dygnet.
Citera
2018-01-22, 23:58
Medlem
Passepartouts avatar
Det beror helt på vilka som bor där. Risken finns med utåtagerande personer som slåss, skriker och/eller skadar sig själva. Det skapar en hel del oro.

Å andra sidan kan det vara hur lugnt som helst.

För egen del skulle jag undvika LSS-boenden som grannar. Du kan ju höra dig för med de grannar som bor där.

Edit: Att vårdare finns tillgängliga är ingen garanti för att det är lugnt. Precis som du befarar kan det vara ett j-a liv.
Senast redigerad av Passepartout 2018-01-23 kl. 00:03.
Citera
2018-02-04, 10:15
Medlem
LSS-boenden brukar väl ha samma typ av vårdtagare för hela boendet? Kolla alltså vad det är för profil innan du avskriver. Jag hade inte tvekat att bo i en förening med LSS-boende i. Som någon skrev- bra att det rör sig folk hela dygnet. Sen får föreningen säkert in en schysst hyra från boendet som gör att ekonomin inte bara är beroende av avgifter.
Citera
2018-02-04, 19:42
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afghan-frisyr
Sen får föreningen säkert in en schysst hyra från boendet som gör att ekonomin inte bara är beroende av avgifter.

Den typen av boenden finns väl oftast inte i bostadsrättshus, men om de nu gör det så är det inte nödvändigtvis en bra grej för föreningen och övriga boende. Om föreningen vill klassas som en äkta BRF så får nämligen inte en alltför stor del av intäkterna komma från hyror.
Citera
2018-02-04, 20:26
Medlem
Access-Denieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Den typen av boenden finns väl oftast inte i bostadsrättshus, men om de nu gör det så är det inte nödvändigtvis en bra grej för föreningen och övriga boende. Om föreningen vill klassas som en äkta BRF så får nämligen inte en alltför stor del av intäkterna komma från hyror.
Jag vet inte själv om bostadsrättshus har sådana boenden. I det här fallet gäller det hyreshus; några äldre fastigheter i Gubbängen som dom håller på renovera/modernisera och där vissa lägenheter alltså blir LSS-boenden. Texten som nämner LSS-boenden försvann dock efter ett tag från beskrivningen, vet inte om de skrivit fel eller nåt kanske.

För min del har bostadsfrågan redan löst sig i alla fall så jag behöver inte fundera mer på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in