Citat:
Ursprungligen postat av
Mumsbulle
Hahaha, ja, ångestdagboken....
Han är lite jagad🙄
Tillochmed vinden är emot honom...
Samma jävla tugg som idag. Jag äter ingenting, byxorna har jag inte kunnat ha på flera år, jag var en frivillig outsider...
Bara att vänta på att Peter Criss laddar upp "skitungen".
Även i detta avsnitt, så blir det negativt om Tessan. Borderline..
Även en känga till pappan som misshandlat honom psyliskt hela barndomen...
Jag måste ställa mig bakom att han behöver örfil efter örfil..
Tessan kommer med 99% säkerhet få en borderlinediagnos.
Hon söker efter skäl att lämna honom, söker lägenhet mm, eftersom hon är så sjuk...det är jobbigt för honom att hon är så destruktiv. Han behöver hjälp av andra som lever med en tjej med borderline och grov adhd....
Varken Tessan eller Rask uppvisar tecken på borderline.
Om man ser på det med ett stort mått vilja så kanske Rask har drag av det, just att "vissa känslor" (arbeta) blir för "jobbigt för han att tackla. Samma sak med att han hela tiden byter spår och ska göra nya saker;
Det beror på att det KÄNNS BRA för nu kommer ju allt att lösa sig denna gången. Sedan blir det inget och han bara kastar sig på nästa sak som ska bli så bra, och det känns ju så bra, nu ska allt ordna sig igen! Och så går det runt.
Sedan så har vi hans inte så intellektuella svartvita syn på världen och andra. Han kan uttala sig tvärsäkert om allting nästan, just för att det är så han känner det, han har en tvärsäker uppfattning just för att det är så hans inre formerar sig.
Sedan har vi hans far som missbrukade och var frånvarande till tider, det missbruket kan komma ur att det också finns en genetisk komponent här i familjen, något som i Rask blommat ut genom att han blev något försummad som barn.
Så när jag snabbt analyserar Rask med mycket god vilja så finns det drag av borderline där, men jag skulle inte säga att det är nog för att han skulle kunna få en diagnos.
Samtidigt så är det ju detta som ligger i vägen för att han skulle kunna få ordning på sitt liv, ergo; han agerar på ett "sjukt" sätt och lägger krokben för sig själv.
Det var det.
Istället så är det som lyser igenom hans narcissism, den där grandiosa sidan, och så är det så att narcissism och borderline överlappar varandra på många platser. Kanske är det därför det är enkelt att finna tecken på borderline i Rask.
Therese däremot sägs ha ADHD och det tillsammans med lite naivitet och kanske inte den mest begåvade kvinnan kan förklara hennes skulder, hennes livssituation och varför hon stannar kvar med Rask.
Uff, jag får ont i magen när jag går igenom detta för det blir så tydligt för mig att de inte klarar att hjälpa sig själva. De är doomed till ett dysfunktionellt liv i fattigdom.
De kan inte och kommer inte få det bättre. De kommer gå genom livet så här.
Ingen terapi kan hjälpa just för att det kognitiva underlaget inte finns.
Men jag hoppas de ändrar på sig och får det bättre.