2018-01-14, 17:24
Medlem
Hej, nu har jag försökt installera Linux Mint på en extern disk hela eftermiddagen(4 eller 5 gånger totalt ). Problemet är inte själva installationen på disken utan att jag aldrig lyckas lägga till bootloader filen i bios så att jag kan starta det. Alltså (bootx64.efi). Jag har ju uppenbarligen lyckats på den lilla USB stickan jag använder för att installera Linux permanent och det är så frustrerande att inte lyckas på disken som är både mycket snabbare och med större utrymme.

Jag har både testat att installera bootloader på den externa disken i samma partition som linux själv och i en egen EFI system partition. Jag har dock tyvärr ingen möjlighet att försöka lägga till den installerade bootloadern manuellt i bios. Jag har därför även testat att installera bootloadern på datorns interna disk både direkt på disken och i en separat EFI partition. Jag har dock inte testat att installera bootloadern i Windows bootloader för jag är rädd att bootloadern för windows försvinner då.

Jag har en Asus Zenbook Pro från 2017 med tillhörande bios från Asus ifall det är relevant och när jag försöker lägga till en ny boot option finns följande undermappar på den interna disken:
<Microsoft>
<BOOT>
<Ubuntu>

Under <BOOT> finns bootx64.efi filen men det händer inget när jag försöker boota den.
Under <Ubuntu> finns flera filer med olika namn som jag testat också.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
Citera
2018-01-17, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fille237
Hej, nu har jag försökt installera Linux Mint på en extern disk hela eftermiddagen(4 eller 5 gånger totalt ). Problemet är inte själva installationen på disken utan att jag aldrig lyckas lägga till bootloader filen i bios så att jag kan starta det. Alltså (bootx64.efi). Jag har ju uppenbarligen lyckats på den lilla USB stickan jag använder för att installera Linux permanent och det är så frustrerande att inte lyckas på disken som är både mycket snabbare och med större utrymme.
...
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
Testa då med "fräckisien" att kopiera ditt bootUSB til HDDn:
Kod:
$ dd if=/dev/sdX of=/dev/sdY bs=1m
och prova sedan att boota från disken. ( X o Y måste du byta ut mot vad som gäller för dig vid denna boot.)

Om det funkar kommer DISKEN nu att temporärtt se ut att vara lika stor (liten) som USB-stickan.
Du har sedan minst tre möjliga alternativ:

Alt 1. Kolla om det följer med ett hårddiskverktyg som tillåter dig att expandera filsystemen / och /home så att du utnyttjar diskstorleken.

alt 2. Skapa ett nytt filsystem ( /xX ) på den lediiga delen av disken. Byt sedan plats på /xX och /home i /etc/fstab och boota om.

Alt 3. Gör nu ännu en intallation mot HDDn när du bootat USBn och hoppas att den då skyddar/fixar bootkod och bootpartition som redan ligger där.

EDIT: Två alt. blev tre och lite tydligare(?)
Senast redigerad av iconicatab 2018-01-17 kl. 16:55.
Citera
2018-01-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Testa då med "fräckisien" att kopiera ditt bootUSB til HDDn:
Kod:
$ dd if=/dev/sdX of=/dev/sdY bs=1m
och prova sedan att boota från disken. ( X o Y måste du byta ut mot vad som gäller för dig vid denna boot.)

Om det funkar kommer DISKEN nu att temporärtt se ut att vara lika stor (liten) som USB-stickan.
Du har sedan minst tre möjliga alternativ:

Alt 1. Kolla om det följer med ett hårddiskverktyg som tillåter dig att expandera filsystemen / och /home så att du utnyttjar diskstorleken.

alt 2. Skapa ett nytt filsystem ( /xX ) på den lediiga delen av disken. Byt sedan plats på /xX och /home i /etc/fstab och boota om.

Alt 3. Gör nu ännu en intallation mot HDDn när du bootat USBn och hoppas att den då skyddar/fixar bootkod och bootpartition som redan ligger där.

EDIT: Två alt. blev tre och lite tydligare(?)

Tack så mycket! Ska undersöka alternativen så snart jag har tid. Återkommer med frågor/ev. problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in