Det finns ingen anledning att be om ursäkt.
Då uppfattade jag dig rätt trots allt. Dina invändningar i fallet grundas främst på din allmänna misstro mot myndigheter. Enligt mig en svag argumentation. För varje fall som du kan hitta där skola, sjukvård och polis klantat sig eller slarvat, kan jag hitta tusentals som fungerat bra. Därför blir bevisföring grundat på tidigare ärenden snarare en bekräftelse på att allt sannolikt fungerat bra även i detta fall. Högst andel fel har dessutom triviala ärenden medan de flesta vid svårare anstränger sig mer. Detta gäller inte minst när barn är inblandade.
Skåne har för övrigt bara ett universitetssjukhus.
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack för att du inte sänker dig till fula metoder, det är det tillräckligt många som gör redan! Uppskattas verkligen av de allra flesta, skulle jag våga påstå.
Ursäkta om jag var otydlig, men jag menar att välfärden krackelerar på många håll i landet.
Det finns en, i mitt tycke, nästan naiv tro här i tråden på myndigheterna. Om skolan bara hade gjort en orosanmälan, så... Om makarna hade sökt psykologisk hjälp, så...
Jag tänker på lilla Yara i Karlskrona för några år sen (inte Skåne!) Jag tänker på den 60-åriga kvinnan i Helsingborg som blev knivöverfallen av en psykiskt sjuk man för några veckor sen och nästan dog (vad jag vet överlevde hon tack och lov). Han var väl känd och farlig - ändå släpptes han vind för våg.
Jag tänker på allmän polisbrist och socialsekreterare som går på knä.
Just Malmö-polisen är extremt belastad, det är inget att hymla om. Trots hjälp utifrån finns mängder med outredda brott.
Skulle det då ens vara försvarbart att lägga ner mer energi än just nödvändigt på detta ärende?
Och vad det beträffar den skånska vården med sina båda universitetssjukhus misstänker jag att det sker mängder med felanmälningar där - precis som över övriga landet.
Många, förhoppningsvis de allra flesta, är ogrundade men givetvis begås det allvarliga fel även i Skåne.
Men här tror en liten högljudd skara på att båda ME-diagnoserna måste ha varit 100% korrekta och oantastliga.
Av någon anledning är det ofta samma personer som har ett rått språk och skickade skratt-emojis i en tråd om en mördad barnfamilj.
Ja bryta mot sekretess i all ära, men det största felet den läkaren gjorde var att öht ge diagnoserna. Gissar han inte lär ge efter för tjat lika lätt i framtiden.
Denne läkare påstås vara vän med postaren ”Krmkr” och i den relation uppges läkaren allvarligt frångått läkaretiska principer.
Vad säger att hen inte var vän också med O på ett privat plan?
Forskningen på Lunds universitet som många SuS läkare sysslar med innefattar inte så väldigt många personer. Lätt att lära känna varandra.
Om någon totalt brister gällande yrkets principer och regelverk på ett sätt kan denne väl antagligen göra det i andra avseende också.
Låt IVO utreda vad som egentligen hände med Moa och hennes blixtsnabba? ME-diagnos.
Ja. Det är märkligt hur man via en gilla-markering på en sajt kan dra slutsatsatser. Snart är det Gottfies själv som övertalat till dessa mord. Ge det några månader till så lär det komma in en anmälan om anstiftan till mord och självaste upphovsmannen till kliniken bör handfängslas och åtalas..
Det är ett jävla hallå om detta SUS. Inte minst från missan som fått för sig att det inte är därifrån.
Det är allt mellan falska intyg, privat läkare, privat vårdinstans, att barnens läkarintyg är alternativmedicinska från Tyskland, till Gottfries - men absolut inte SUS?
Det är ju som en helig ko i Indien.
Varför?
Jag begriper överhuvudtaget inte vitsen med denna hetsen och överfixeringen kring ME och vart läkarintygen utfärdats.
Missan kanske återkommer och kan förklara sig. Är det fascination för Höglund?
Pianolärarinnan spekulerar. 2018-04-14 - Alternativa läkarintyg från Tyskland: "Jag tror inte att - om det finns intyg - att dom var förfalskade. Men i Tyskland är icke vetenskapliga instutioner mer utbredda. Alternativmedicin. Jag tror att Oskar skaffade ett intyg på ett sånt ställe. Det är vad jag tror. Vet inte alltså.
Men eftersom Oskar var så vältalig så gick skolan på det."
Eller är det Gottfries? "Man får även kolla att intyget inte var från Gottfried. Därför borde detta anmälas till Socialstyrelsen. 2 barn dödades."
Gottries, Tysk läkare eller SUS?
2018-04-20 : "Varför visas inte intyget på Moa offentligt så alla ser om det var SUS el Gottfried el nån tysk läkare som utfärdat det. Alla gömmer sig bakom sekretess. Sekretess är bra men inte när två barn mördas."
En privat läkare?Absolut inte Lund.
2018-04-20: "Och intyg från vem? En privat läkare? När det finns SUS.
Hanna sa att Barnsjukhuset i Lund fick dom inte hjälp av. Så då tänker man vem låg bakom ett falskt intyg om Moa?"
Plötslig dementi. Ingen får diagnos så fort enligt barnläkare SUS.
2018-05-11: "Jag har talat med barnläkare på SUS. Dom säger att ingen får -absolut inget barn- diagnos så fort. Jag litar mer på barnläkare på SUS."
Utfärdat privat. En vårdinstans som vill tjäna pengar.
2018-05-11: "varifrån kommer intyget på Moa? Tyvärr kommer det med stor sannolikhet från en privat vårdinstans. En som vill tjäna pengar på folk.
Så skolan har gått på Oskars vältalighet o övertygande beteende o på en privat vårdinstans som utnyttjar såna som Oskar; övertygat pga tvångstankar. "
Sen vet jag inte riktigt vad det blir - för nu är det mer riktat om ME-klinik?
2019-02-16: "En skånsk läkare är inte SUS. Du vet själv att barn inte får ME diagnos på 3 månader. Låtsas inte att inte fatta. Vad är din agenda? Göra reklam för nån ME klinikså ni kan tjäna ännu mer pengar på folk som gärna vill tro att dom har me? Varför den besattheten om Me?"
Om nu ME ens finns så hade det skett en Lex om det varit en tramsig läkare på SUS som satt diagnos.
2019-01-15: "Vad är ett ordinärt läkarintyg för dig? ME - om den diagnosen överhuvudtaget finns-😜 på barn är mycket allvarligt.
Tror du och dina kompisar att SUS skulle ge sånt intyg så lätt? Då vet du inget om sjukvården. Inte den offentliga sjukvården."
"SUS hade gjort en Lex Maria anmälan. Om det nu skulle finnas en tramsig barnläkare på SUS som bakom sina kollegors rygg gav ME intyg på friska barn."
ME verkar vara en akilleshäl rent generellt.
2019-03-03; "Att skylla på me som det stod tydligen i avskedsbrevet är bottens botten. Moa hade inte me. Jag tror inte heller att Agnes hade det.
Överhuvudtaget är jag misstänksam mot me som sjukdom. Detta som hände i Bjärred har inget med nån fysisk sjukdom att göra. Jag vill säga det igen. Tyvärr blev Oskar mycket sjuk. Att strypa sina barn visar det."
Senast redigerad av develi 2019-05-30 kl. 11:43.
Det är ett jävla hallå om detta SUS. Inte minst från missan som fått för sig att det inte är därifrån.
Det är allt mellan falska intyg, privat läkare, privat vårdinstans, att barnens läkarintyg är alternativmedicinska från Tyskland, till Gottfries - men absolut inte SUS?
Det är ju som en helig ko i Indien.
Varför?
Jag begriper överhuvudtaget inte vitsen med denna hetsen och överfixeringen kring ME och vart läkarintygen utfärdats.
Missan kanske återkommer och kan förklara sig. Är det fascination för Höglund?
Pianolärarinnan spekulerar. 2018-04-14 - Alternativa läkarintyg från Tyskland: "Jag tror inte att - om det finns intyg - att dom var förfalskade. Men i Tyskland är icke vetenskapliga instutioner mer utbredda. Alternativmedicin. Jag tror att Oskar skaffade ett intyg på ett sånt ställe. Det är vad jag tror. Vet inte alltså.
Men eftersom Oskar var så vältalig så gick skolan på det."
Eller är det Gottfries? "Man får även kolla att intyget inte var från Gottfried. Därför borde detta anmälas till Socialstyrelsen. 2 barn dödades."
Gottries, Tysk läkare eller SUS?
2018-04-20 : "Varför visas inte intyget på Moa offentligt så alla ser om det var SUS el Gottfried el nån tysk läkare som utfärdat det. Alla gömmer sig bakom sekretess. Sekretess är bra men inte när två barn mördas."
En privat läkare?Absolut inte Lund.
2018-04-20: "Och intyg från vem? En privat läkare? När det finns SUS.
Hanna sa att Barnsjukhuset i Lund fick dom inte hjälp av. Så då tänker man vem låg bakom ett falskt intyg om Moa?"
Plötslig dementi. Ingen får diagnos så fort enligt barnläkare SUS.
2018-05-11: "Jag har talat med barnläkare på SUS. Dom säger att ingen får -absolut inget barn- diagnos så fort. Jag litar mer på barnläkare på SUS."
Utfärdat privat. En vårdinstans som vill tjäna pengar.
2018-05-11: "varifrån kommer intyget på Moa? Tyvärr kommer det med stor sannolikhet från en privat vårdinstans. En som vill tjäna pengar på folk.
Så skolan har gått på Oskars vältalighet o övertygande beteende o på en privat vårdinstans som utnyttjar såna som Oskar; övertygat pga tvångstankar. "
Sen vet jag inte riktigt vad det blir - för nu är det mer riktat om ME-klinik?
2019-02-16: "En skånsk läkare är inte SUS. Du vet själv att barn inte får ME diagnos på 3 månader. Låtsas inte att inte fatta. Vad är din agenda? Göra reklam för nån ME klinikså ni kan tjäna ännu mer pengar på folk som gärna vill tro att dom har me? Varför den besattheten om Me?"
Om nu ME ens finns så hade det skett en Lex om det varit en tramsig läkare på SUS som satt diagnos.
2019-01-15: "Vad är ett ordinärt läkarintyg för dig? ME - om den diagnosen överhuvudtaget finns-😜 på barn är mycket allvarligt.
Tror du och dina kompisar att SUS skulle ge sånt intyg så lätt? Då vet du inget om sjukvården. Inte den offentliga sjukvården."
"SUS hade gjort en Lex Maria anmälan. Om det nu skulle finnas en tramsig barnläkare på SUS som bakom sina kollegors rygg gav ME intyg på friska barn."
ME verkar vara en akilleshäl rent generellt.
2019-03-03; "Att skylla på me som det stod tydligen i avskedsbrevet är bottens botten. Moa hade inte me. Jag tror inte heller att Agnes hade det.
Överhuvudtaget är jag misstänksam mot me som sjukdom. Detta som hände i Bjärred har inget med nån fysisk sjukdom att göra. Jag vill säga det igen. Tyvärr blev Oskar mycket sjuk. Att strypa sina barn visar det."
Det handlar nog mer om fixering än fascination. Flera här är fixerade vid fallet. Nu finns inte fler fakta i Bjärredärendet. Då hittar vi på nya. Eller...?
Det handlar nog mer om fixering än fascination. Flera här är fixerade vid fallet. Nu finns inte fler fakta i Bjärredärendet. Då hittar vi på nya. Eller...?
Fast nytt är det ju inte. IVO, socialstyrelsen, Gottfries, kvacksalveri och ME - landsomfattande katastrof:
"Morden i Bjärred: Vem eller vad fick föräldrarna att döda sina barn?
Låt Socialstyrelsen utreda den fruktansvärda händelen."
Det är ju kanske tvärtom. Inspirerat och vidarekonspirerat utifrån Höglunds blogg i drygt 1.5 år.
Hon startar ju redan 22 januari.
Jag har tänkt tvärtom men det är kanske bloggen som är grundläggande dynga till resten här?
Senast redigerad av develi 2019-05-30 kl. 12:00.
Denne läkare påstås vara vän med postaren ”Krmkr” och i den relation uppges läkaren allvarligt frångått läkaretiska principer.
Vad säger att hen inte var vän också med O på ett privat plan?
Forskningen på Lunds universitet som många SuS läkare sysslar med innefattar inte så väldigt många personer. Lätt att lära känna varandra.
Om någon totalt brister gällande yrkets principer och regelverk på ett sätt kan denne väl antagligen göra det i andra avseende också. Låt IVO utreda vad som egentligen hände med Moa och hennes blixtsnabba? ME-diagnos.
Postaren kmrkr har vad jag kan se inte uttalat att läkaren har delgett kmrkr eller någon annan information som bryter mot sekretessen!
Kmrkr har endast talat om att kmrkr känner läkaren och det är skillnad!
HUR KMRKR VET DETTA VET INTE VI!
Kan ha hört någon säga det, alltså att det är Xx Xx som...
Kan i något sammanhang ha sett ett dokument och reagerat på att Xx Xx känner jag.
Kan någon gång ha knappat in ett personnummer och i något system behöver inte ens vara inom vården och fått upp något. Öppnat post som kommit fel eller något annat.
Har man någon gång arbetat inom Sjukvård eller annat som har med människor att göra så vet man att det är en mängd olika kategorier av personal på något sätt inblandad i mycket som hanteras i flera olika steg beroende på vad det är. ALLA dessa har SEKRETESS men en kanske säger något, en något annat som inte gör att det kan identifieras till en person men någon som är lite uppmärksam kan höra mycket och lägga ihop ett och ett, bara som exempel.
Finns egentligen många exempel på hur detta kan ha gått till att kmrkr vet vem denna är.
I nuläget kan jag inte se att kmrkr brutit mot sekretessen utan bara talat om att kmrkr vet, UTAN att delge oss något sekretessbelagt.
Har under mitt yrkesliv arbetat på flera olika arbeten med sekretess och är full av beundran över allt alla vet utan att rucka på sekretessen. Prata kan man göra om något utan att avslöja sådant man inte ska, det blir en vanesak.
Tänker också att detta som kmrkr påstår kan ha varit en diskussion redan innan detta hände för att det var ovanligt och att då läkarens namn nämnts.
Oscar och Hanna kanske pratat om läkaren, äntligen har vi fått träffa en bra läkare... Nu ska vi till doktor Xx Xx, det är han som... Dr Xx Xx känner du honom, det var han som...
Bara lite för att visa att någon inte alls behöver ha brutit mot någon sekretess, de som arbetar under sekretess har full koll! Naturligtvis finns alltid undantag och fel person kan vara på fel plats men det är undantag tror jag.
Senast redigerad av Meze 2019-05-30 kl. 12:42.
Jag försöker klura ut varför fakta tas emot så fientligt i denna tråd. Kan det vara för att fakta är ett hot mot de egna hypoteserna i fallet?
Egentligen tänker jag HUR ska vi veta att DU kommer med fakta, många som påstår sig ha fakta.
Jag väljer tillsvidare tro att du kommer med korrekt fakta.
De som misstror myndigheter är ofta en speciell typ av människor som ser sig orättvist behandlade i många sammanhang, är t ex alltid offer... Tror inte detta går att ändra på.
Alla är inte mottagliga för fakta utan vet alltid bäst😜
Senast redigerad av Meze 2019-05-30 kl. 12:30.
Jag tänkte att jag inte skulle behöva förklara mig eftersom det mest skulle låta som att jag försvarade mig, men jag kan i alla fall bekräfta ditt inlägg när du nu skrivit det.
Jag är mest förvånad över att det blev så hotfullt och fientligt när jag uppgav att jag kände till personen i fråga. Att man kom med omedelbara påståenden om att det handlade om sekretessbrott, att det var "min vän", att denne allvarligt åsidosatt det heligaste och ville att jag skulle berätta hur jag uppfattade personen i fråga, förvånar.
Det blir lätt fel när man är så driven.
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Postadress kmrkr har vad jag kan se inte uttalat att läkaren har delgett kmrkr eller någon annan information som bryter mot sekretessen!
Kmrkr har endast talat om att kmrkr känner läkaren och det är skillnad!
HUR KMRKR VET DETTA VET INTE VI!
Kan ha hört någon säga det, alltså att det är Xx Xx som...
Kan i något sammanhang ha sett ett dokument och reagerat på att Xx Xx känner jag.
Kan någon gång ha knappat in ett personnummer och i något system behöver inte ens vara inom vården och fått upp något. Öppnat post som kommit fel eller något annat.
Har man någon gång arbetat inom Sjukvård eller annat som har med människor att göra så vet man att det är en mängd olika kategorier av personal på något sätt inblandad i mycket som hanteras i flera olika steg beroende på vad det är. ALLA dessa har SEKRETESS men en kanske säger något, en något annat som inte gör att det kan identifieras till en person men någon som är lite uppmärksam kan höra mycket och lägga ihop ett och ett, bara som exempel.
Finns egentligen många exempel på hur detta kan ha gått till att kmrkr vet vem denna är.
I nuläget kan jag inte se att kmrkr brutit mot sekretessen utan bara talat om att kmrkr vet, UTAN att delge oss något sekretessbelagt.
Har under mitt yrkesliv arbetat på flera olika arbeten med sekretess och är full av beundran över allt alla vet utan att rucka på sekretessen. Prata kan man göra om något utan att avslöja sådant man inte ska, det blir en vanesak.
Tänker också att detta som kmrkr påstår kan ha varit en diskussion redan innan detta hände för att det var ovanligt och att då läkarens namn nämnts.
Oscar och Hanna kanske pratat om läkaren, äntligen har vi fått träffa en bra läkare... Nu ska vi till doktor Xx Xx, det är han som... Dr Xx Xx känner du honom, det var han som...
Bara lite för att visa att någon inte alls behöver ha brutit mot någon sekretess, de som arbetar under sekretess har full koll! Naturligtvis finns alltid undantag och fel person kan vara på fel plats men det är undantag tror jag.
Tidigare i tråden har det funnits två postare som har sagt sig ha sett intygen.
Den ene försvann, efter att ha fått frågan om hen hade snokat olovandes.
Att kodord dyker upp är inget nytt. Mycket är satt på repeat.