2018-01-24, 14:49
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Har svårt att förstå varför förfrågningar ska registreras överhuvudtaget.

För att UC och övriga kreditupplysningsföretag har tillgång till enorma mängder data och datan visar att många förfrågningar på kort tid är en bra indikator på försämrad betalningsförmåga.

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Om jag vill ansöka hos 100 banker så ska jag ha rätt att göra det utan att en massa förfrågningar ligger mig i fatet eller att jag tvekar för att jag vet att förfrågningar kan försämra mitt kreditbetyg.

Buhu, du får inte ta förfrågningar utan att UC sätter ett rättvisande kreditbetyg. Sluta vara en jättebebis.
Citera
2018-06-29, 12:11
Medlem
utan.att.stannas avatar
Har efter ett års aktiva val fått ner mitt betyg till 0.5%. Är det bra? Bra med åtanke att vilja höja bolån för renovering med en inte betydelselös summa...?
Citera
2018-07-11, 08:44
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Har efter ett års aktiva val fått ner mitt betyg till 0.5%. Är det bra? Bra med åtanke att vilja höja bolån för renovering med en inte betydelselös summa...?
Renoverar gör man väl med sparade pengar??
Citera
2018-07-14, 00:48
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Renoverar gör man väl med sparade pengar??
Tack för svaret!
Citera
2019-08-31, 19:39
Medlem
Hej Bullen, det kanske finns någon som kan svara på min fråga här.

Jag har bott och jobbat i ett annat skandinaviskt land i sju av de åtta senaste åren. Jag har ett banklån på en lägenhet där som är uthyrd vilket täcker mitt banklån plus amortering och avgifter. Jag vill nu köpa en lägenhet här i Sverige och har fått lånelöfte av banken, som dock inte vet om mitt andra banklån i landet jag bodde i. Jag har tänkt att bo i denna lägenheten själv men det finns även möjlighet här att hyra ut den då föreningen tillåter det.

Jag undrar om mitt lån utanför Sverige kommer att synas när banken gör en UC på mig?

Tacksam för svar!
Citera
2019-08-31, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorkuggla

Jag har bott och jobbat i ett annat skandinaviskt land i sju av de åtta senaste åren. Jag har ett banklån på en lägenhet där som är uthyrd vilket täcker mitt banklån plus amortering och avgifter. Jag vill nu köpa en lägenhet här i Sverige och har fått lånelöfte av banken, som dock inte vet om mitt andra banklån i landet jag bodde i. Jag har tänkt att bo i denna lägenheten själv men det finns även möjlighet här att hyra ut den då föreningen tillåter det.

Jag undrar om mitt lån utanför Sverige kommer att synas när banken gör en UC på mig?

Tacksam för svar!

Ta en UC på dig själv. Kostar en tjuga. Eller så skickar du ett brev och begär ett utdrag, kostar ett porto.
Citera
2019-08-31, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Ta en UC på dig själv. Kostar en tjuga. Eller så skickar du ett brev och begär ett utdrag, kostar ett porto.
Har faktiskt precis gjort det. Verkar grönt. Dock har jag ju ingen deklarerad inkomst i Sverige år 2017 och år 2018 jobbade jag ju bara här halva året och då kanske det blir frågor om vad jag gjorde innan dess, alltså när jag jobbade i ett annat land.
Citera
2019-09-01, 19:01
Medlem
Är det någon som vet ifall svenska banker har möjlighet att göra UC på en och få uppgifter från ett annat skandinaviskt land?
Citera
2019-09-03, 12:32
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:

Tacksam för svar!

Svar nej. Jag har bott i Norge i 4.5 år och har lån där och dem syns inte när man får en UC (förfrågan) på sig här i Sverige.

Citat:
Är det någon som vet ifall svenska banker har möjlighet att göra UC på en och få uppgifter från ett annat skandinaviskt land?

Svar nej.

Jag har skulder i ett annat nordiskt land som har blivit skickade till Sverige och då har det kommit en UC på mig och då syns inte skulderna som är kvar i de andra nordiska landet.
Citera
2019-12-11, 15:51
Medlem
Jag upplever att UC försämrats de senaste 10 åren, mycket yta men lite innehåll, lever på gamla meriter. Nuvarande VD Ander* Hugosso* avgår (har fått sparken?), som kund har jag upplevt att personalomsättningen varit stor de senaste 5-7 åren. Vi får väl se om de nya ägarna (Asiakastieto) sedan förra året kan få rycka upp företaget, ett litet företag köpte ett större företag, det säger mycket situationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in