2018-01-06, 05:28
Medlem
lighten-ups avatar
Slöja är för vissa personer något påtvingat, medan andra får bära det som de vill för deras familj och omgivning. Av just den anledningen att det förekommer förtryck i form av påtryckningar och tvång till att få vissa tjejer att bära slöja är för mig en tillräcklig anledning att förbjuda det helt. Det är knappast samma sak som att bära t.ex. guldhalskedjor med religiösa symboler.
Citera
2018-01-06, 05:36
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musicbanger
Rätt dom men man blir ju livrädd när man ser hur mycket hat folk här är fyllda med.

Herregud, gnäller ena stunden på att invandrare inte jobbar sen att dom stjäl jobben när dom är kanske övereprsenterade i ett yrke. Hur fan vill ni ha det? Det är nog fan fler svenskar som har fått jobb över invandrare än tvärtom. Men nej, på flashback är man alltid ett offer.
Vad du inte har förstått är att det här är strategisk marknadsföring. Försök och se den större bilden.
Citera
2018-01-06, 05:50
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Jag är tudelad över vad jag tycker i frågan. Å ena sidan tycker jag företaget/ledningen ska få välja arbetsklädsel och om det inte passar, behöver man inte jobba där. Samtidigt är slöja, turban, kippa, m.m inte så farligt, det finns överallt i samhället, varför inte på flygplan? Svår fråga det här.

Det är ju rätt intressant att muslimska flygbolag som t.ex Qatar Airways inte heller tillåter slöja med uniformen. http://www.aviationvoice.lk/wp-content/uploads/2017/10/VlootC-live.jpg
Citera
2018-01-06, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Ja just det, JAG tycker inte om att se människor med täckta ansikten. Men det har inget med islamfobi att göra.

Vad jag menade med tolkingsföreträde här är att om en slöja godkänns måste också andra likande plagg bli godkända.
Om man säger att man tillåter det pga av religionsfrihet, får också en ateist bära slöja i samma sammanhang? Om inte, varför? Ska man bevisa att man ör muslim.
Om, varför ska man inte kunna bära en Stormhuva istället?

Nu är det ju dock som sådant att 8 av 10 flygbolag har huckle i sin uniform så jag ser inte varför SAS inte skulle ha det.
Citera
2018-01-06, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musicbanger
Rätt dom men man blir ju livrädd när man ser hur mycket hat folk här är fyllda med.

Herregud, gnäller ena stunden på att invandrare inte jobbar sen att dom stjäl jobben när dom är kanske övereprsenterade i ett yrke. Hur fan vill ni ha det? Det är nog fan fler svenskar som har fått jobb över invandrare än tvärtom. Men nej, på flashback är man alltid ett offer.
Vi vill inte ha dom här? En arbetande invandrare är i de flesta fall ett stulet jobb, en icke-arbetande invandrare är ett ekonomiskt slukhål.
Citera
2018-01-06, 07:58
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu är det ju dock som sådant att 8 av 10 flygbolag har huckle i sin uniform så jag ser inte varför SAS inte skulle ha det.
Fast det är väl ändå upp till bolaget att bestämma? Dessutom - modet stämmer det du skriver, så har ju kvinnan mega andra bolag att jobba åt - eller hur?

Lite besvärligt det här med slöja; vi har religionsfrihet, och folk bör få klä sig som folk vill, men samtidigt är slöjan ett tecknen på kvinnoförtryck, och åtminstone i någon mån ett avståndstagande från den svenska kulturen - ett sätt att markera att man inte vill anpassa sig.
Citera
2018-01-06, 08:08
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Det är ju rätt intressant att muslimska flygbolag som t.ex Qatar Airways inte heller tillåter slöja med uniformen. http://www.aviationvoice.lk/wp-content/uploads/2017/10/VlootC-live.jpg

Vet inte, men jag har aldrig sett en stewards från "emirates" med hijab heller. Enkel slöja har de, men det mesta av håret syns tydligt.
http://4.bp.blogspot.com/-yeF5eePJzsg/T1FY8xoNRsI/AAAAAAAAByk/a_f70tL0yrE/s1600/Emirates+2.jpg
Citera
2018-01-06, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Vet inte, men jag har aldrig sett en stewards från "emirates" med hijab heller. Enkel slöja har de, men det mesta av håret syns tydligt.
http://4.bp.blogspot.com/-yeF5eePJzsg/T1FY8xoNRsI/AAAAAAAAByk/a_f70tL0yrE/s1600/Emirates+2.jpg

det handlar om pengar, ska man gå ut och säga att man är för kvinnoförtryck utanför landets gränser? jag har ju aldrig hört att det finns kristna kyrkor eller att slaveriet inofficiellt är förbjudet men jaghar hört att "islam är fredens religion".
Citera
2018-01-06, 08:53
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uangry
det handlar om pengar, ska man gå ut och säga att man är för kvinnoförtryck utanför landets gränser? jag har ju aldrig hört att det finns kristna kyrkor eller att slaveriet inofficiellt är förbjudet men jag har hört att "islam är fredens religion".
Vad är din poäng? finns inget som säger att muslimska kvinnor ska bära slöja. De flesta muslimska tjejor jag känner, har inte slöja. Vi är lite OT nu..

Min poäng är det finns inte tvång tydligen på emiraten. Titta på det iranska flygbolaget, så är det tvång där. http://realiran.org/wp-content/uploads/2016/04/1-1-620x400.jpg vad hände med att det är endast pengar?
Citera
2018-01-06, 10:21
Medlem
Så då är det alltså klart att anställda inom servicenäringar inte ska ha religiösa attribut.
Ett utslag i diskrimineringsdomstolen - gäller väl inte bara SAS.

Måste ju kunna användas i vilken näringsgren som helst - i alla fall när det gäller personer som har kundkontakt.

Det verkar vettigt. Även svartrockarna ska ta av sig sina utstyrslar.
Citera
2018-01-06, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Inte kors heller alltså? Det är ju annars en ganska vanlig och neutral symbolik här i Sverige.

Varför ska man fäktas med kors? De här människorna vill bara synas och skränas, fäkta med kors framför kråkorna så får de mer att skräna om.

Förbjud den politiska religionen islam, den som vill utöva politisk religion kan åka till länder där de blandat politik med religion.
Citera
2018-01-06, 11:16
Medlem
Äntligen lite ljus i en mörk tid i Sverige, så jävla trött på huckle prydda kassörskor på ica tex, näe bort med skiten.
Skulle inte sagt något om det var frivilligt (och den som påstår att det är det är en naiv godhetsknarkande dåre) Det är INTE frivilligt, det är männen i familjen klanen som ser till att kvinnorna bär skiten, ja de blir instruerade redan som småflickor att ha på sig skiten.
Och även om en familj beslutar sig för att deras kvinnor inte behöver bära det så blir familjen hotad och påverkad till den milda grad att man tillslut inte har något val.
Och detta år 2018? Det är helt galet.
Och detta grundar sig enbart på en sak, man LITAR inte på någon, därutav även fenomenet barnagifte inom släkten, man vill att flickorna skall gifta sig med släktingar för det är de enda man litar på.
Vidare så har vi även fenomenet gruppvåldtäkter och sexuella övergrepp i Sverige, för man anser att den flicka som inte bär slöja är en hora och att det anses även av samhället att det är fritt fram att våldta, man blir inte bestraffad för det snarare tvärtom.
Förstår inte att det Svenska samhället inte förstår det här, det är inget nytt, det har varit allmänt känt i årtionden, de försöker inte ens dölja som det är, muslimer är helt öppna med det.
Och ändå är Svenska politiker och myndigheter naiva och oförstående, som sagt år 2018.
Man kommer hit och tar del av vår välfärd som våra förfäder byggt upp, då skall man ta mig fan även integreras till vårt samhälle och våra seder och våra värderingar, kan till och med sträcka mig så långt som att man fan skall lämna sin religion hemma. Se tex på muslimer från forna jugoslavien, de skyltar inte med sin religion, deras kvinnor tvingas inte att bära slöja, de gifter inte bort sina flickor till släktingar dom flesta av både kvinnorna och männen arbetar osv osv, de är en förebild för religionsfrihet, och framförallt islam.
Senast redigerad av Onebiker 2018-01-06 kl. 11:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in