Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-01-05, 20:13
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
1. Du behöver inte ett hus för ett späd-/barn men ett hem.
2. Du behöver (rent varmt vatten), värme, torrt & lugnt för att ungen ska stimuleras, något du eller ditt barns mamma kan leverera på villkoret att nån bryter ihop, på vägen. Ni behöver en god grund, nåt ni inte får 250 mil ifrån hem med en unge som haft kolik i fyra dagar.
En treåring har såklart andra premisser, mindre sånt strul

Även med en treåring så kan man ju säga att den typen av liv är något som föräldrarna antagligen tycker är häftigare än barnet. Tror egentligen att 6-10åringar ev. skulle kunna ta in den typen av resande.

Dock är det bara möjligt på sommaren pga skola mm.

Van Life är nog bäst barnfria egentligen fast tror jag är undantaget som bekräftar reglen ^^
Citera
2018-01-05, 21:25
Medlem
Enligt de kunniga inom ämnet så ska Slab City numera vara värsta hipsternästet, som mobbar ut alla som inte är "konstnärer". Som med allt annat de lägre klasserna skapar så togs Slab City över av medelklassen. I början var det ett sätt för utstötta och skumma typer att få vara ifred.
Citera
2018-01-05, 22:31
Medlem
Bodde så i husbilar, både här och andra sidan medelhavet och länderna där omkring från mitten på 80-talet och fram mot slutet av 90 talet, hade endast postadress i Sverige, bästa åren i mitt liv men nu på äldre dar räcker det att leva på minnena. Har en bekant som gjort tvärtom och nu på äldre dar börjat luffa runt i stor modern lyxig husbil, så det är bara att välja när man i livet man vill vidga sina vyer. Lycka till TS
Citera
2018-01-09, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldandboring
Vissa människor väljer att hoppa av ekorrhjulet och säljer hus och ägodelar för att istället bo i en husbil/husvagn/van. I USA är det tydligen en rätt stor folkrörelse, dels bland unga och äventyrslystna men en stor del av nomaderna är i övre medelåldern -och väldigt många är kvinnor.
De har oftast gått i pension och sparat ihop pengar, är frånskilda eller trötta på att sitta fast med hushållsarbete och gubbe. Så de skaffar en husbil eller ombyggd van, en liten hund som sällskap och sen drar de ut på vägarna.
De vloggar och umgås med likasinnade, internet används flitigt och det är lätt att få nya vänner.
Det jag funderar över är om något liknande finns i Sverige?
Jag begriper givetvis att inte många lever åretruntliv i en van i detta nordliga land. Men under sommarhalvåret?
Tanken tilltalar mig. Jag är medelålders, har jobbat hela mitt liv och jag har hus, barn, gubbe... Inget fel alls egentligen, jag älskar min familj, men då minstingen blivit stor och flyttat vill jag kanske inte leva så här längre. Jag drömmer om ett enklare liv, dvs ett liv med mer fritid, mindre jobb, färre prylar, lägre utgifter och större frihet. Finns det fler som mig?

Det finns ju en stark subrörelse av folk som bor i vagnar i Sverige. Det är lite samma andas barn.

http://arkiv.tidningensyre.se/is-vaxer-ur-en-frustration-over-forlorade-drommar/
Citera
2018-01-09, 20:08
Medlem
TS: Helena Mattsson, som tidigare var en Tiny House/vagnsboende-profil i Sverige verkar numera bo i bil, så du kanske kan kolla hennes sida för inspiration. Om du slänger iväg en fråga till henne, om dina undringar, så svarar hon dig säkert.

https://www.youtube.com/watch?v=J6BtG1n_Rs8
Citera
2020-03-29, 15:53
Medlem
Vanlife - att bo i en ombyggd skåpbil och fara runt.

Ja, vad säger ni här gubbar och gummor, om vanlife-livsstilen? Sök på Youtube så finner du massor av videoklipp om detta!

Vanlife är helt enkelt att man bor i en ombyggd skåpbil, t.ex. Mercedes Sprinter eller VW Transporter. Denna har man inrett med madrass, förvaringslådor, enklare pentry med kokplatta och diskho, belysning, någon bokhylla osv...

Sedan så åker man helt enkelt runt med detta fordon och "lever livet". Man reser till olika platser och ägnar sig åt sina intressen, som ofta är åt friluftslivhållet. Gillar man att surfa eller cykla har man dessa med på taket eller hållare på bilen. Tält och sovsäck brukar man också ha om man ska vandra några dagar och parka bilen.

Pengar ska ju in så många jobbar med något som går att sköta via datorn.

Har vi någon här på forumet som har erfarenhet av detta?

Skulle vanlife passa i Sverige/norden? Åka runt till fina platser här i Norden?
Mycket av vanlife-livsstilen finns i glorifierad form på instagram när par åker runt i Kalifornien och surfar och vandrar? Är det så sexigt som det låter?
Citera
2020-03-29, 16:07
Medlem
AbsolutGregers avatar
Nu var det inte lika ambitiöst projekt, men jag byggde in en säng i min gamla skåpbil, en pegeout partner. Lastutrymmet var väl ca 150 cm, men gick bra att slänga fötterna över sätena.

Byggde upp sängen en bit så man kunde ha förvaring nedantill. Hade med stormkök, campingbord och stolar. Och så åkte vi iväg på en tripp över en helg och parkerade vid en sjö. Det var riktigt mysigt

Som livsstil vetifan. Jag längtade ju hem efter ett tag, efter alla bekvämligheter och att kunna sova ordentligt. Men bygger man i en stor och se till att utrusta den väl så visst kan det vara trevligt. Det för ju med sig en väldig frihetskänsla, om man lockas av det livet så är det definitivt värt att pröva på.

Kul projekt att ägna sig åt med, att bygga ihop. Kan ju ha den för användning över somrar och semester, helger osv. Precis som en husbil.
Citera
2020-03-29, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutGreger
Nu var det inte lika ambitiöst projekt, men jag byggde in en säng i min gamla skåpbil, en pegeout partner. Lastutrymmet var väl ca 150 cm, men gick bra att slänga fötterna över sätena.

Byggde upp sängen en bit så man kunde ha förvaring nedantill. Hade med stormkök, campingbord och stolar. Och så åkte vi iväg på en tripp över en helg och parkerade vid en sjö. Det var riktigt mysigt

Som livsstil vetifan. Jag längtade ju hem efter ett tag, efter alla bekvämligheter och att kunna sova ordentligt. Men bygger man i en stor och se till att utrusta den väl så visst kan det vara trevligt. Det för ju med sig en väldig frihetskänsla, om man lockas av det livet så är det definitivt värt att pröva på.

Kul projekt att ägna sig åt med, att bygga ihop. Kan ju ha den för användning över somrar och semester, helger osv. Precis som en husbil.

Ja en Peugot partner låter lite liten om man ska trycka in kök och sådant med. Fördelen med Merca Sprinter är högt i tak.

Hur länge var du borta i sträck? Varför körde du van och inte bara vanlig bil och tält?
Citera
2020-03-29, 16:22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Är det så sexigt som det låter?

Det beror alldeles på vilken typ av människa du är och även hur avancerad bygget är med toalettlösning och dusch.

Många skulle inte klara av att skita i en hink och pissa i en flaska. Den personliga hygienen blir också en fråga som måste lösas.

Många av de mer glamourösa vanlife:ers man hittar på Youtube har avslöjats som bluffar. De bor inte alls heltid i sina häftiga små hippie-VW-bussar.

Själv bor jag heltid i en enkelt inredd van under ett par månader per år. För att duscha tar jag in på campingplatser eller hittar rastplatser med faciliteter ungefär var tredje dag när jag åker runt i Europa. Däremellan sköter jag hygienen med tvättlappar. Ibland hittar jag en naturskön plats där det finns möjlighet att bada i en sjö.

Jag älskar det livet och ser mig lätt som heltidare när jag går i pension. Men då med en lite mer avancerat inredd van.
Citera
2020-03-29, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det beror alldeles på vilken typ av människa du är och även hur avancerad bygget är med toalettlösning och dusch.

Många skulle inte klara av att skita i en hink och pissa i en flaska. Den personliga hygienen blir också en fråga som måste lösas.

Många av de mer glamourösa vanlife:ers man hittar på Youtube har avslöjats som bluffar. De bor inte alls heltid i sina häftiga små hippie-VW-bussar.

Själv bor jag heltid i en enkelt inredd van under ett par månader per år. För att duscha tar jag in på campingplatser eller hittar rastplatser med faciliteter ungefär var tredje dag när jag åker runt i Europa. Däremellan sköter jag hygienen med tvättlappar. Ibland hittar jag en naturskön plats där det finns möjlighet att bada i en sjö.

Jag älskar det livet och ser mig lätt som heltidare när jag går i pension. Men då med en lite mer avancerat inredd van.

Tack för Ditt bidrag i tråden.

Beskriv hur du har inrett din van, och modell, har du el? vatten? Förvaring, belysning och säng osv.

Ja det säger sig självt att influensers med 50-tals VW buss är lite fejk.

Vad gör du när du far runt med din bil i europa? Vad är fördelen jämfört med att ta in på hotell och bara bila med vanlig bil? Är du friluftslivsintresserad?
Citera
2020-03-29, 16:28
Medlem
Varför bygga i en skåpbil när det finns färdiga husbilar? Ska man själv snickra blir det både tungt och fuktproblem med tiden!
Citera
2020-03-29, 16:32
Moderator
Popesizes avatar
Två trådar som behandlar samma ämne, sammanfogade!

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in