2006-01-20, 12:39
Medlem
darws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga
Cigarr- och piprök är mer basisk och tas därför lätt upp genom slemhinnorna i munnen. Cigarettröken är surare, och därför måste röken dras ner i lungorna för att ämnena i den ska tas upp i blodomloppet.

Det stämmer bra. Själv drar jag ca 30% halsbloss på en pipa. Pip- och cigarrtobak har betydligt lägre nikotinhalt än cigg och snus också.

Med snus får man i sig ca 1% av nikotinet per minut och efter 20-30min har man fått ur så mycket nikotin som går att få ut ur snus. Så har en prilla 8mg nikotin får man i sig knappt 1,5mg nikotin på 30 minuter.

Med cigg får man i sig så mycket nikotin som det står på paketet på en cigg om man röker likadant som mätmaskinerna de använder. Korta bloss som du andas ut snabbt ger såklart mindre nikotin och djupa bloss som man håller i lungorna längre ger förståss mer nikotin.
Citera
2006-01-21, 00:26
Medlem
Ultimates avatar
jag rökte typ bara munbloss ett tag och det var för att jag tyckte de va gott men nu kan jag typ inte, känns segt o göra det. men jag tror inte du blir så beroende av att röka munbloss
förlåt för att jag gick från topic...
Citera
2006-01-21, 05:05
Medlem
times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultimate
jag rökte typ bara munbloss ett tag och det var för att jag tyckte de va gott men nu kan jag typ inte, känns segt o göra det. men jag tror inte du blir så beroende av att röka munbloss

Antar att du menar med cigg då.

Nej, man blir självklart inte beroende av det. Det har aldrig varit frågan i denna tråden heller.
Citera
2006-01-21, 13:15
Medlem
hug4s avatar
Jag kan inte ens ta munbloss längre, även om man försöker drar man ner det i lungorna automatiskt
Citera
2006-01-21, 15:25
Medlem
times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hug4
Jag kan inte ens ta munbloss längre, även om man försöker drar man ner det i lungorna automatiskt

Jo, det kan vara rätt trixigt att lära sig igen.
Citera
2006-01-21, 15:41
Medlem
yihaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherLouie
Det beror ju på hur stort munbloss du tar, hur mycket man råkar få ner i lungorna ändå osv. Går inte att mäta men antagligen vääldigt lite.
Känns ändå som slöseri att stå o röka en cigg och att bara ta munbloss, men men det är upp till dig

Lika mycket slöseri som att dra ner det i lungorna anser jag..
Citera
2006-01-25, 08:50
Medlem
Franss avatar
För en tid sedan låg det ett litet informationshäfte i Philip Morris cigg där det stog lite om detta. Den siffra som står på paketen är tydligen just vad DU får i dig under tiden du röker en cigg, det handlar alltså inte om vad ciggen innehåller utan vad medelrökaren "tillgodoser" sig av en cigg. Medelrökaren tar väl mest halsbloss men en viss procenthalt munbloss, vet man denna procenthalt samt skillnaden i upptagningsförmåga mellan hals- och munbloss något sånär kan man då också räkna ut hur mycket nikotin man får av munbloss.. Lycka till.
Citera
2006-01-25, 16:11
Medlem
Uno!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yihaa
Lika mycket slöseri som att dra ner det i lungorna anser jag..

Beror ju alldeles på hur man ser det.
Båda är slöseri på hälsan men bara munbloss är slöseri på nikotin
Citera
2006-01-25, 17:21
Medlem
Patriarch Ks avatar
Halsbloss är skit, bort med sånt! D.v.s bort med snuskiga, sunkiga, äckliga, skabbiga ohälsosamma cigaretter, YAR!

När man röker cigarr tar man endast munbloss. Jag har själv provat halsbloss med cigarr för att prova och det smakar verkligen skit, jag menar det. Cigarr smakar alltså endast gott med munbloss i min mening.

När det gäller piprökning behöver man inte enbart ta munbloss, men även där tycker jag röken smakar godare med munbloss. Halsbloss är inte äckligt med pipa till skillnad från cigarrerna, men jag föredrar munbloss på båda.

Sen när man rökt färdigt hamnar det alltid rök i lungorna även om man tar munbloss, men det är extremt lite i jämförelse med halsbloss.

Så min slutsats är att munbloss är njutning och halsbloss är ohälsosamt och skabbigt. Nikotinkick? BAH!
Citera
2006-01-25, 19:25
Medlem
darws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
Halsbloss är skit, bort med sånt! D.v.s bort med snuskiga, sunkiga, äckliga, skabbiga ohälsosamma cigaretter, YAR!

När man röker cigarr tar man endast munbloss. Jag har själv provat halsbloss med cigarr för att prova och det smakar verkligen skit, jag menar det. Cigarr smakar alltså endast gott med munbloss i min mening.

När det gäller piprökning behöver man inte enbart ta munbloss, men även där tycker jag röken smakar godare med munbloss. Halsbloss är inte äckligt med pipa till skillnad från cigarrerna, men jag föredrar munbloss på båda.

Sen när man rökt färdigt hamnar det alltid rök i lungorna även om man tar munbloss, men det är extremt lite i jämförelse med halsbloss.

Så min slutsats är att munbloss är njutning och halsbloss är ohälsosamt och skabbigt. Nikotinkick? BAH!
Jag är en inbiten rökare så jag drar alltid halsbloss på cigarr o pipa. Ca 2-3 munbloss per varje halsbloss blir det. Jag tycker inte tobaken når sin fulla arom utan ett halsbloss. Det är väldigt många aromer som kommer fram medans man i lagom tempo blåser ut röken genom munnen. Blåsa ut genom näsan är inte att tänka på, då förstör man smaken.

Cigg vill jag helst sluta med helt för de smakar inte gott, de smakar papper och tillsatsämnen. Men bra cigarrer e dyrt och det är inte alltid man har lust/ork/tid att fippla med pipan. Då är det cigg som gäller. Inomhus är det snus som gäller.
Citera
2006-01-26, 12:33
Medlem
Patriarch Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darw
Jag är en inbiten rökare så jag drar alltid halsbloss på cigarr o pipa. Ca 2-3 munbloss per varje halsbloss blir det. Jag tycker inte tobaken når sin fulla arom utan ett halsbloss. Det är väldigt många aromer som kommer fram medans man i lagom tempo blåser ut röken genom munnen. Blåsa ut genom näsan är inte att tänka på, då förstör man smaken.

Cigg vill jag helst sluta med helt för de smakar inte gott, de smakar papper och tillsatsämnen. Men bra cigarrer e dyrt och det är inte alltid man har lust/ork/tid att fippla med pipan. Då är det cigg som gäller. Inomhus är det snus som gäller.

Så du röker alltså cigarr med halsbloss
Visst, då kanske du är en inbiten rökare, men du är i alla fall ingen inbiten finsmakare i så fall (inte jag heller). När det gäller pipa kan jag hålla med dig om att vissa aromer kan dyka upp, men jag vägrar acceptera cigarr. Det smakar bara kol/sot/bränt om man tar halsbloss
Citera
2006-01-26, 12:40
Medlem
times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
Så du röker alltså cigarr med halsbloss
Visst, då kanske du är en inbiten rökare, men du är i alla fall ingen inbiten finsmakare i så fall (inte jag heller). När det gäller pipa kan jag hålla med dig om att vissa aromer kan dyka upp, men jag vägrar acceptera cigarr. Det smakar bara kol/sot/bränt om man tar halsbloss

Har varit på min morbrors cigarrklubb i Norrköping och där frågade jag om man tog halsbloss och då skrattade alla ut mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in