Citat:
Ursprungligen postat av
uangry
Jag frågade en tullare på Malmö C som hade en burk synligt och han sa att vanliga medborgare måste ha tillstånd för en sådan produkt.
Jag skrev ju det att blandannat pepparspray fallet under vapenlagen och att brottet normalt sett räknas som ringa vapenbrott så det är olaga vapeninnehav att inneha pepparspray utan tillstånd vilket är i princip omöjligt att få om man inte behöver det i jobbet såsom polisen. Oavsett om du har det hemma eller på stan.
Också skrev jag att det inte faller under brott mot knivlagen såsom t.ex knivar, batonger, knogjärn medmera.
Tror någon nämligen tidigare i tråden trodde att det faller under brott mot knivlagen vilket det inte gör.