2018-01-03, 06:37
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth
Vadå "så här säger lagen"?

DETTA ^^^^ är pepparspray och det är det som klassas som vapen (OC). Inget annat.
Citatet är hämtat ur vapenlagen.

http://www.grillhouse.se/rena-chile-extrakt-varning/the-source-hot-sauce.html om denna skulle gå att spraya, borde den väl falla under vapenlagen? Med sina 7 miljoner scoville.

Min fråga är, om den saluförs i matsammanhang/som sås, blir den då legal - även om den går att spraya?
Och om den saluförs i självförsvar/vapen sammanhang som pepparspray/pepparsprayvätska, blir den då illegal - även om den inte går att spraya?
Citera
2018-01-04, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
De finns en anledning till att polisen använder pepparspray och inte dessa såkallade försvarsspray.

Vid ett angrepp så är de inte i närheten av lika effektiva som pepparspray.

Förövrigt faller pepparspray under vapenlagen. Normalt sätt ringa.

Inte brott mot knivlagen.

Jag frågade en tullare på Malmö C som hade en burk synligt och han sa att vanliga medborgare måste ha tillstånd för en sådan produkt.
Citera
2018-01-04, 00:50
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uangry
Jag frågade en tullare på Malmö C som hade en burk synligt och han sa att vanliga medborgare måste ha tillstånd för en sådan produkt.

Jag skrev ju det att blandannat pepparspray fallet under vapenlagen och att brottet normalt sett räknas som ringa vapenbrott så det är olaga vapeninnehav att inneha pepparspray utan tillstånd vilket är i princip omöjligt att få om man inte behöver det i jobbet såsom polisen. Oavsett om du har det hemma eller på stan.

Också skrev jag att det inte faller under brott mot knivlagen såsom t.ex knivar, batonger, knogjärn medmera.

Tror någon nämligen tidigare i tråden trodde att det faller under brott mot knivlagen vilket det inte gör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in