2017-12-30, 17:50
Medlem
Jan66s avatar
Begreppet Pistol kom först.
Order Revolver kom senare och är en förkortning av "Revolving Pistol" och talar alltså om att det är den typen av pistol.
Citera
2017-12-30, 19:07
Medlem
WaffenJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Språkpolisen här!
En revolver är en pistol, en typ av pistol med roterande trummagasin.
Det finns många olika typer av pistoler. Halvautomatiska pistoler som du tänker på kan utrustas med hylsfångare.

Det här håller jag inte med om. Både pistoler och revolvrar kallas numera gemensamt för "handeldvapen" men att en revolver skulle vara en pistol är bara korrekt om man pratar om ordens bakgrundshistoria. Gemene man vandrar inte runt med etymologiska uppslagsböcker eller kunskap. Här har skett en betydelseglidning i språket som PlutoJ tydligen inte snappat upp.

En revolver är ett handeldvapen, inte en pistol. Och hör sen!
Citera
2017-12-30, 19:26
Medlem
Jan66s avatar
Nu är vi lite Off topic.
Så här säger The Oxford Dictionary om "Revolver":

"A pistol with revolving chambers enabling several shots to be fired without reloading".
Citera
2017-12-30, 19:53
Medlem
WaffenJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Nu är vi lite Off topic.
Så här säger The Oxford Dictionary om "Revolver":
"A pistol with revolving chambers enabling several shots to be fired without reloading".

Just det ja, men nu råkar vi befinna oss i Sverige pratandes svenska så du kanske skulle göra klokt i att slå upp ordet i Svenska Akademiens ordlista istället som ger oss följande definition av revolver: "handeldvapen med roterande kammare vanligen rymmande sex patroner."

En revolver är ett handeldvapen i Sverige, inte en pistol. Och hör sen!
Senast redigerad av WaffenJanne 2017-12-30 kl. 19:58.
Citera
2017-12-30, 20:39
Medlem
PlutoJs avatar
Det råder lite delade meningar, visst. Men att påstå att revolvern inte är en pistol är i mitt och många andras tycke felaktigt. Jag är medveten om betydelseglidningen i språket, men frågan är inte riktigt avgjord än om vi säger så. Jag håller på den äldre, antagligen försvinnande, betydelsen. Och än så länge är det en korrekt betydelse, men visst är det så att man numera ofta avser moderna halvautomatiska pistoler när man säger "pistol".

Hursomhelst, hylsfångare är vad som gäller om man använder en halvautomatisk pistol och inte vill lämna hylsor efter sig.
Citera
2017-12-30, 20:48
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
"lättast"

See what I did there? 😂
Citera
2017-12-30, 20:55
Avslutad
Peter Mangs använde väl en sån där påse som fångar upp tomhylsorna, o sen spred ut andra tomhylsor vid brottsplatserna? Men han skröt ju för sina asperger-polare om det, så han åkte fast ändå!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in