Citat:
Ursprungligen postat av
Arkiater
Med största sannolikhet existerar det inga PKU-eller DNA-register i dessa gärningspersoners hemländer. Det borde vara självklart med obligatoriska mugshots, DNA-prover och fingeravtryck för alla s.k nyanlända, direkt vid ankomsten till Sverige.
Som född i Sverige så ska man väl kanske inte behöva bli registrerad så, fast även om jag knappast kan anses vara kriminell så har de både mina fingeravtryck och mitt DNA pga. smärre incidenter.
Men att alla som önskar att bosätta sig i ett land, borde ju per automatik lämna biometriska data ifall de råkar ut för en olycka eller skapar olycka.
Det ska inte gå att skapa sig en ny identitet, och kunna försvinna från brott som kanske skett i andra länder.
Och i detta fall så tycker jag inte heller integritet eller privatliv blir kränkt, som kan ske i digital övervakning/registrering.
Har man inget att dölja och inte tänkt begå brott så gör det väl ändå inte så mycket om staten har denna information i register som endast blir personliga om dina data råkar stämma in när man gör en sökning med bevis från ett brottsfall.
Rätt bra sätt att kunna se till att människor endast kan ha en enda identitet, ett biometriskt ID kort skapar ju faktiskt en miljö där identitetsstöld och liknande blir väldigt svårt .
Detta gäller för alla, osäker om personen med passet verkligen är Ulla Svensson ? Bara att jämföra fingerscanning med datan som är lagrad i databasen som tillhör det passet. Antingen är man rätt person eller inte.