2017-12-23, 22:20
Medlem
Jag har jättesvårt för julmusik över huvud taget och kräkreflexerna slår på ordentligt vid religiös julmusik, jag kan bara inte med det och undviker det så mycket jag bara kan, jag byter kanal på radion och tv när jag hör det.

Nu hade jag en kollega som spelade julmusik på sin mobil vid sin arbetsplats sista fredagen innan jul. Inte jättehögt men det hördes, han var iväg från sin arbetsplats stundvis och hade musiken på. Jag stod ut ca 2 julsånger och sen kom det något jättereligiöst när han var borta, när han kom tillbaka bad jag honom att stänga av musiken då jag inte orkade med den mer. Han gjorde det men jag märkte att han blev stött och han sa att han bara ville sprida lite julstämning.

Är jag en sån skitstövel som jag känner mig som nu, eller har man rätt att säga ifrån på sin arbetsplats där man inte kan komma ifrån?
Citera
2017-12-23, 22:25
Medlem
Du har agerat helt okej tycker jag. Du blir störd, vilket du påtalade. Inte så mycket att orda om. Själv spyr jag också över julmusik - särskilt "meer jul, ge mig, meer jul..."
Citera
2017-12-23, 22:29
Medlem
che3s avatar

Du gjorde helt rätt, vem fan vill sitta och höra på julskiten, och på jobbet dessutom.
Citera
2017-12-23, 22:40
Moderator
Helt rätt gjort. Du ska inte skämmas på något sätt, ingen ska behöva stå ut med andras religiösa böjelser.
Citera
2017-12-23, 22:45
Medlem
Jag känner ju själv att jag gjorde rätt. Men kollegan såg så jättekränkt ut och från övriga kollegor så känns det som att jag kanske gick över gränsen, men ingenting vi pratade om, bara en känsla jag fick.

Jag slapp i alla fall julmusiken.
Citera
2017-12-23, 23:02
Medlem
Kaustis avatar
Orka bli störd av lite julmusik på kontoret dagen innan julledigheten börjar

Jag tycker du gjorde fel, släng i ett par hörlurar och lyssna på någonting annat om du nu är så överkänslig.
Citera
2017-12-23, 23:19
Medlem
Då jag ofta måste ta samtal så fungerar det inte att ha hörlurar.

Jag behöver inte ha musik på jobbet över huvud taget, jag står ut med kollegans musik för det mesta året runt även om hans musiksmak inte passar mig men just julmusiken går bara inte.
Citera
2017-12-24, 00:56
Medlem
Borde klassas som arbetsmiljöfara det där...

Mvh
F.d butiksanställd.
Citera
2017-12-24, 01:36
Medlem
Provocative2.0s avatar
Beroende på arbetsplats så har du rätt att kräva att de som spelar musik håller den för sig själv.
Minns när jag var grön på arbetsmarknaden. Jag flyttade in i verkstaden med en bergsprängare o dunkade heavy metal.
Självklart sänkte jag när de klagade o självklart så fick de klaga varje dag. De slutade att klaga o visade vad de kunde göra med en press😄
Det var den dagen jag lärde mig vad hänsyn innebar.
Citera
2025-12-02, 18:45
Medlem
MarioMerolas avatar
För mig är det helt en fråga om kvalitet och att våga gå utanför algoritmerna som spinner George och Mariah till miljardärer varje 1a advent. I denna lista så hittar ni säkert favoriter som gör att ni vill lyssna mer på varje artists originalalbum. Hur många av er lyssnar exvis på Julio Iglesias fenomenala julskiva från 1976?

https://open.spotify.com/playlist/2mD2nAhpjrnUgjjXJx6DnV?si=KfIwWLfZTIuQIlFCsBSv8Q
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in