Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-16, 07:53
  #25
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Vad är det för jäkla slut!? Blir det en Sicario 3 som tar vid där 2:an slutar, någon som vet? Om inte så är jag


Från imdb:

"This is the second installment (after*Sicario*(2015)) in a proposed trilogy."
Citera
2018-09-16, 08:26
  #26
Medlem
Imo inte värt ett biobesök. Hände nästan ingenting.
Citera
2018-09-16, 08:38
  #27
Medlem
Wueterichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Från imdb:

"This is the second installment (after*Sicario*(2015)) in a proposed trilogy."

Jag tänkte lite för mig "Ska det bli franchise på hela nu?" när filmen var slut. Kan bli hur många fortsättningar som helst.
Citera
2018-09-16, 16:40
  #28
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Från imdb:

"This is the second installment (after*Sicario*(2015)) in a proposed trilogy."

Super, tack! Då blir det till att vänta på tredje filmen, alles gut!
Citera
2018-09-17, 12:52
  #29
Medlem
Duerfs avatar
Originalfilmen blev så bra som den var på grund av Villeneuves mästerliga berättarförmåga (Cinefix har brutit ned gränskorsningsscenen och varför den funkar så bra: https://www.youtube.com/watch?v=-cEBguJj3dg ). Att protagonisten var en kvinna och på alla sätt en outsider var centralt för historien. Jag tyckte Brolins och Del Toros karaktärer var intressanta och välspelade men det blir en annan sorts film med bara dem.

"You should move to a small town, somewhere the rule of law still exists. You will not survive here. You are not a wolf, and this is a land of wolves now."

Jag är småskeptisk men en vargfilm kan ju också vara underhållande.
Citera
2018-09-18, 16:09
  #30
Medlem
Tenedors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daaim
Han ville regissera denna men var upptagen med Blade runner. Dock ska han vara intresserad av att göra en trea.

Denis Villenueve var en av de mest intressanta regissörerna i USA (kanadensare, men i Hollywood nu). Nu gör han en småtaskig remake av en av världens bästa sci-fi-filmer, följt av en tredje film på hans redan förstörda Sicario.

Sicario var en medioker film med regi i mästerklass. Tvåan lär alltså bli sämre än medioker. Sedan kommer en trea för att mjölka ur det sista som kunde blivit en fantastisk film. Villenueve är med där.

Villenueve har sålt sig. Han gjorde några riktigt fina filmer, men har nu valt pengar före kvalitet.

Lite (eller mycket) off topic. On topic tror jag verkligen inte på den här filmen. Tveksamt om jag ser den. Jag gillar Del Toro och Brolin, men detta känns lite för mycket Hollywood faktiskt.

Fan så synd. Jag älskade verkligen både Sicario och Villenueve.
Citera
2018-09-23, 18:23
  #31
Medlem
XtraXs avatar
Ha Alejandro har fler liv än en katt. Hoppas på en trea där han hämnas och dödar alla.
Citera
2018-10-21, 10:17
  #32
Medlem
fintnirs avatar
Måste säga att andra filmen inte alls var av samma kaliber som den första. Uppbyggnaden av första filmen var väldigt bra, med det intensiva introt och med själva berättelsen byggd runt huvudpersonen som hela tiden är på samma nivå som tittarna (typexempel när hon kommer in sent till mötet med Special Forces-gubbarna) och egentligen inte vet vad som pågår, utan det är en successiv process som gör det hela spännande. Ett annat exempel är vid Brolins introduktion där vi får subtila hintar att han inte är en vanlig Department of Defense-rådgivare, typ att han bär tofflor, har en kaxig attityd ungefär som om han inte tar order utan ger dem, alltid är helt avslappnad, att han har ett eget flygplan osv.

Även Del Toros karaktär var riktigt bra porträtterad med sin mystik, jag läste att manusförfattaren i samråd med Del Toro tog bort 90% av Alejandros dialog i första filmen för att göra honom mer spännande och det fungerade briljant. Det tar lång tid innan vi förstår vad han är. Jag gillade också de mindre karaktärerna som han med glasögon och mustasch, bara hans samspel med Brolin gör situationen mycket mer verklig.

Jag gillade hela plotten från första filmen, en sak som jag alltid funnit intressant är ’inbördeskriget’ mellan olika agencies i USA, och hur de spelas ut mot varandra och har olika agendor fast de egentligen är så samma sida. FBI mot CIA osv. I tvåan fanns det inte riktig något sådant element med som gjorde det spännande. Actionscenerna var också större, det var också enligt min mening något negativt, då jag tyckte att den första hade en bra balans med kortare, intensiva actionscener men inte så stora, vilket gjorde det mer realistiskt. Exempelvis som i den mästerliga scenen när de korsar gränsen till Mexico i första filmen, uppbyggnaden, tystnaden, soundtracket, att ingenting egentligen händer till de korsar på vägen tillbaka och då går det jättefort, sen är allt över — var otroligt bra regisserat.

Kanske blev det delvis sämre pga att Denis Villeneuve inte kunde återvända då han hade fullt upp med Blade Runner 2. Första filmens scenografi och vackra panoreringar över ökenlandskapet kring gränsen var väldigt vackra. Fanns många scener jag kommer ihåg som fastnade i minnet, bla den när de åker förbi alla apache-helikoptrarna på flygplatsen. Även soundtracket av Jóhann Jóhannsson som tyvärr dog nyligen var bättre i första.

Gillade dock inte att Del Toros karaktär blev som en actionhjälte/supermördare i slutet av första filmen, det förstörde den annars realistiska känslan. Och tyvärr fortsatte de köra på den linjen i andra filmen. Som sagt blev det hela lite av en besvikelse. Nu hakade jag upp mig på att jämföra filmerna, men det är omöjligt att inte ställa de mot varandra, eftersom, som jag sa tyckte jag nästan allt som var så bra från den första var sämre utfört i tvåan. Vet inte riktigt om det går att göra en tredje film, i sådana fall måste de grundligt tänka igenom konceptet och vad den ska handla om, själva början med muslimerna i tvåan var jättemalplacerat och fungerade inte alls. De borde koncentrera handlingen kring USA-Mexico, knarkkarteller, och konkurrensen mellan olika myndigheter och agendor.
Citera
2018-11-18, 23:49
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santacl
Om den är lika snyggt fotad som ettan (vilket jag inte tror) så är bara det värt ett biobesök.
Jag tycker faktiskt den höll måttet där!
Citat:
Ursprungligen postat av axelpressaren
Bra film. Helt klart sevärd men inte lika tung och bra som första.
Ettan hade grymt bra actionscener, framförallt den när de sitter i gränskontrollen i bilen och det hettar till.

En sak jag inte förstod var vem han mördade i första filmen om Reyes lever? Mördade han inte Reyes där redan? Eller var det bara en mindre boss?

Spoiler:
Citat:
Ursprungligen postat av Wueterich
Den var helt ok som tidsfördriv, tappar lite sista 30 minuterna. Ganska skön "kuslig" (nja) stämning igenom hela filmen, beror nog mest på musiken.
Ja, de diggar ja som fasen. Filmen har ju en del väldigt tysta snygga scener som bygger upp mystiken.
Citat:
Ursprungligen postat av fintnir
Måste säga att andra filmen inte alls var av samma kaliber som den första. Uppbyggnaden av första filmen var väldigt bra, med det intensiva introt och med själva berättelsen byggd runt huvudpersonen som hela tiden är på samma nivå som tittarna (typexempel när hon kommer in sent till mötet med Special Forces-gubbarna) och egentligen inte vet vad som pågår, utan det är en successiv process som gör det hela spännande. Ett annat exempel är vid Brolins introduktion där vi får subtila hintar att han inte är en vanlig Department of Defense-rådgivare, typ att han bär tofflor, har en kaxig attityd ungefär som om han inte tar order utan ger dem, alltid är helt avslappnad, att han har ett eget flygplan osv.

Även Del Toros karaktär var riktigt bra porträtterad med sin mystik, jag läste att manusförfattaren i samråd med Del Toro tog bort 90% av Alejandros dialog i första filmen för att göra honom mer spännande och det fungerade briljant. Det tar lång tid innan vi förstår vad han är. Jag gillade också de mindre karaktärerna som han med glasögon och mustasch, bara hans samspel med Brolin gör situationen mycket mer verklig.

Jag gillade hela plotten från första filmen, en sak som jag alltid funnit intressant är ’inbördeskriget’ mellan olika agencies i USA, och hur de spelas ut mot varandra och har olika agendor fast de egentligen är så samma sida. FBI mot CIA osv. I tvåan fanns det inte riktig något sådant element med som gjorde det spännande. Actionscenerna var också större, det var också enligt min mening något negativt, då jag tyckte att den första hade en bra balans med kortare, intensiva actionscener men inte så stora, vilket gjorde det mer realistiskt. Exempelvis som i den mästerliga scenen när de korsar gränsen till Mexico i första filmen, uppbyggnaden, tystnaden, soundtracket, att ingenting egentligen händer till de korsar på vägen tillbaka och då går det jättefort, sen är allt över — var otroligt bra regisserat.

Kanske blev det delvis sämre pga att Denis Villeneuve inte kunde återvända då han hade fullt upp med Blade Runner 2. Första filmens scenografi och vackra panoreringar över ökenlandskapet kring gränsen var väldigt vackra. Fanns många scener jag kommer ihåg som fastnade i minnet, bla den när de åker förbi alla apache-helikoptrarna på flygplatsen. Även soundtracket av Jóhann Jóhannsson som tyvärr dog nyligen var bättre i första.

Gillade dock inte att Del Toros karaktär blev som en actionhjälte/supermördare i slutet av första filmen, det förstörde den annars realistiska känslan. Och tyvärr fortsatte de köra på den linjen i andra filmen. Som sagt blev det hela lite av en besvikelse. Nu hakade jag upp mig på att jämföra filmerna, men det är omöjligt att inte ställa de mot varandra, eftersom, som jag sa tyckte jag nästan allt som var så bra från den första var sämre utfört i tvåan. Vet inte riktigt om det går att göra en tredje film, i sådana fall måste de grundligt tänka igenom konceptet och vad den ska handla om, själva början med muslimerna i tvåan var jättemalplacerat och fungerade inte alls. De borde koncentrera handlingen kring USA-Mexico, knarkkarteller, och konkurrensen mellan olika myndigheter och agendor.
Jag diggade denna grymt mycket. Lika mycket som ettan. Dock var jag jäkligt sugen på att se lite pangpang när jag satte på den och de kan såklart spela roll. Hade ja inte haft de suget så kanske jag också hade tyckt de blev lite för mycket av det goda. Håller med dig, dem korta intensiva striderna i ettan gjorde att filmen kändes jäkligt realistisk, men de ballar ju inte ut i denna direkt så tycker ändå den håller måttet. Håller även med om detaljen med terroristerna i början. De gick inte alls hem för mig heller och kändes ganska långsökt. Utöver de tyckte jag filmen var grym. Spännande och bra action. Rent storymässigt så kanske den är lite sämre än ettan då de blir lite "taken" över det och filmen har inte samma mystik som ettan. Dålig jämförelse kanske. Men i det stora grym film. 7,5/10
__________________
Senast redigerad av Mansory 2018-11-18 kl. 23:52.
Citera
2018-11-19, 01:23
  #34
Medlem
Sicario 2 var helt ok. Riktigt bra kameraarbete och stämning. Benicio är grym i sin roll. Dock är genren lite väl utjatad. 7.5av10
Citera
2018-11-24, 23:21
  #35
Medlem
Såg den precis. Jävligt grym!

Citera
2018-11-27, 04:26
  #36
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ska nog se den ikväll och blev lite mindre pepp nu efter att du skrivit att den tappade sista 30, men ger den en chans och blev nyfiken samtidigt på den kusliga stämningen i filmen. Förhoppningsvis har den någonting bra att bjuda på.


Har du sett den än? isf vad tyckte du? har varit oerhört skeptisk till denna då jag verkligen gillar ettan, har svårt stt tro att denna regissör gör det lika bra som Villeneuve.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback