2017-12-16, 13:40
Avslutad
Gillar ni filmen? En av mina svenska favoriter. Vänskapen mellan Brömssens karaktär Torsten och chilenaren Jesus är minnesvärd.

En av de allra bästa feel-goodfilmerna Sverige producerade under 90-talet. Varm, rolig, välspelad, socialrealism, igenkänningshumor.

Favoritscenen är ca 30 minuter in när Torsten och Jesus sitter i en bil och börjar sjunga på Bellman.
Citera
2017-12-22, 07:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Gillar ni filmen? En av mina svenska favoriter. Vänskapen mellan Brömssens karaktär Torsten och chilenaren Jesus är minnesvärd.

En av de allra bästa feel-goodfilmerna Sverige producerade under 90-talet. Varm, rolig, välspelad, socialrealism, igenkänningshumor.

Favoritscenen är ca 30 minuter in när Torsten och Jesus sitter i en bil och börjar sjunga på Bellman.

Minns inte den scenen. Minns mest scener på bank-kontor. Filmmusiken i början var fin dock.

Film som tog sin utgångspunkt från finanskrisens Sverige och 90-talet.
Citera
2017-12-22, 09:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Minns inte den scenen. Minns mest scener på bank-kontor. Filmmusiken i början var fin dock.

Film som tog sin utgångspunkt från finanskrisens Sverige och 90-talet.

"Tycker du att graven är för djup,
nå välan, så tag dig då en sup,
tag dig sen dito en, dito två, dito tre, så dör du nöjdare."

Från 35:46 ca https://m.youtube.com/watch?v=nF1AJ6k4jLU
Citera
2017-12-22, 09:05
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S

Gillar bäst när Claes Elfsberg dyker upp i bakgrunden. När Brömsen är dyngrak.
Citera
2017-12-22, 09:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Gillar bäst när Claes Elfsberg dyker upp i bakgrunden. När Brömsen är dyngrak.

Bajs-Elvis?
Citera
2017-12-24, 23:52
Medlem
MuscleSharks avatar
Haha gillar den filmen skarpt. Rolig men samtidigt lite sorglig.
Tänker man efter lite så speglar filmen verkligheten ganska bra. Som arbetslös och arbetssökande på AF så blir man deprimerad, stressad och tappar nästan hoppet om livet
Allt som kan gå fel, går också fel. Samtidigt är det alltid nån i ens omgivning som antingen får drömjobbet eller vinner på lotto

Gillar för övrigt Lena PH's låt stjärnorna som spelar i slutet.
Citera
2017-12-25, 00:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Haha gillar den filmen skarpt. Rolig men samtidigt lite sorglig.
Tänker man efter lite så speglar filmen verkligheten ganska bra. Som arbetslös och arbetssökande på AF så blir man deprimerad, stressad och tappar nästan hoppet om livet
Allt som kan gå fel, går också fel. Samtidigt är det alltid nån i ens omgivning som antingen får drömjobbet eller vinner på lotto

Gillar för övrigt Lena PH's låt stjärnorna som spelar i slutet.

Det är en kanonfilm!

Och nu är julen slut, god jul!
Citera
2018-01-01, 12:36
Avslutad
Får börja året med en varm positiv upplevelse. Så ska steka upp lite fläskkotletter och se denna underbara film igen.

Gott nytt år!
Citera
2024-09-20, 16:39
Medlem
Crapmagics avatar
Har ni sätt arbetsförmedlingen scenen, kritvitt! sånär på en chilenare som jobbar där, ett annat Sverige
Citera
2024-09-21, 23:52
Avslutad
Det var en av mina favoritfilmer när jag var liten och jag tycker fortfarande att det är en sjukt bra film! Nån som vet ifall den släppts på DVD ännu? Hade varit kul att uppgradera från VHS.
Citera
2024-09-22, 04:43
Avslutad
Såg denna igår, finns på svt play, sköna skådisar och citat i filmen.

Grannen; "Loket I love U"

Polisen; "Ja har er på kornet jävla svartskallar"
Citera
2026-04-25, 13:36
Medlem
svenskors avatar
Sådana filmer görs ej mer, en lättsam rolig film.

Måns Herngren och Hannes Holm lyckades.
Citat:
Tomas von Brömssen, Ulla Skoog och Gösta Ekman.
Finns ett rasistiskt citat som har en viss sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in