2006-01-18, 23:26
Medlem
Mr. Browns avatar
Vi har olika åsikter helt enkelt...

Jag får helt enkelt leta upp en källa som du inte anser lukta omklädningsrumsrykte!
edit: sorry...omklädningsrumsmyt skall det vara!

Men inte nu....
För det är sängdags inom 15 min.
*men först lite kvällsprotein*
Citera
2006-01-18, 23:28
Medlem
jepp ska också sova puss och kram :smart:
Citera
2006-01-19, 01:31
Medlem
ooojjjjjjjjj jävlar här har det blivit debatt !!!
Citera
2006-01-19, 09:28
Medlem
vilket isej är konstigt
det är en studie som presenteras i länken, men d e klart att om d finns fog för misstankar om att man manipulerat studiesvaren eller att den var felaktigt utförd, kan man ju självklart kritisera den
Citera
2006-01-19, 13:15
Medlem
Ok förklara trenbolones fettförbrännande egenskaper, det aromatiserar trots allt inte till östrogen.

Jag ska försöka mig på en förklaring, testosteron och trenbolone binder till androgenreceptorer i kroppen, trenbolone många gånger starkare/fler. Androgenreceptorer finns på alla möjliga ställen i kroppen inklusive fettdepåerna.
Citera
2006-01-19, 16:54
Medlem
Mr. Browns avatar
Vad jag försöker säga, utan att krångla till det och låta som en besserwisser.

Om man gör en undersökning på 2 helt olika människor.
Man A har "normal" testosteron/östrogen förhållanden.
Man B har t.ex. "5nmol/L testo" & östrogenet har skjutit upp i taket.
(Man B exemplet kan vara en typisk AAS användare efter kur)

Och Chewdog påstår att det är skitsamma när jag relaterar till hans länk???
Länken/artikeln är jättebra, efter att man verkligen suttit ner & läst den ordentligt!
Men den har ingen betydelse just i denna fråga som vi pratat om nu.

vad vill jag ha sagt?
Östrogen kan ha positiv påverkan i att kroppen är mer effektiv att använda fettceller som energikälla på en frisk människa.
(som Chewdog säger)

Men situationen blir helt annan när det gäller Man B.
Låga testosteron halter resulterar i ökning av fett, som i sin tur orsakar ökning i aromatiseringsenzym produktionen.
Och detta i sin tur sänker testo nivåerna ytterligare.

Flera studier & forskningar har bevisat gång på gång att:
Fetma går hand i hand med lågt testo & högt östrogen!

Och här har du ett exempel:
Testosterone and obesity
”Obesity is a vicious cycle. Fat cells are known to be a source of aromatase, the enzyme responsible for convert-ing testosterone into estrogen. Low testosterone results in the formation of abdominal fat, which in turn causes more aromatase enzyme formation and thus even lower levels of testosterone. The result is one of the most common findings of researchers studying the relationship between testosterone and obesity: obese men have low levels of testosterone and extraordinarily high levels of estrogen.

This fact was again confirmed in a study recently published in Aging Male which stated that increased estradiol levels due to free testosterone aromatization is highly significant and positively related to body fat mass and more specifically to subcutaneous abdominal fat. Even more intriguing, the study found that obese men not only had a significantly lower testosterone level and higher levels of estradiol, but that their estrogen levels were greater than the average post-menopausal woman”

Författare:
J. Phillip Vogel
http://www.lef.org/magazine/mag2003/may2003_cover_test_02.html

Kan också citera den mediakåta Fredrik Paulún
citat:
Hur påverkas det kvinnliga könshormonet?
”Även det kvinnliga könshormonet östrogen tycks ha en anabol (uppbyggande) effekt, men det krävs bara små mängder för detta. Det tycks på något, hittills okänt sätt, samverka med de övriga muskelbyggande hormonerna. Eftersom östrogen har en del otrevliga biverkningar för män, t ex tillväxt av bröstkörtlarna och ökad fettinlagring, är det bra om östrogennivåerna inte stiger alltför högt. Ett sätt att undvika detta är att träna förbränningsträning. Anledningen är att en del av en mans testosteron omvandlas till östrogen i fettväven. Minskar han andelen kroppsfett, minskar alltså omvandlingen av testosteron till östrogen. Då kommer naturligtvis halterna av det manliga könshormonet att öka - vilket som bekant leder till större muskeltillväxt”

Författare:
Fredrik Paulún
B&K Nummer 6/7 1997

Summa kardemumma:
Tugghunden har i vissa anseenden rätt!
(om man läser artikeln, som var intressant..)
Men Herr Brun vill nog påstå...
I dessa förhållanden
(alltså AAS användare eller män som har problem med könshormoner)
Så har inte länken någon betydelse i denna fråga!

Men ändå kul att debattera med folk som har lite kunskap och inte bara gissningar.

Tänk att det blev såna rabalder bara av att vanos sade:
Testo bränner inte fett!
Citera
2006-01-19, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Brown
Vad jag försöker säga, utan att krångla till det och låta som en besserwisser.

Om man gör en undersökning på 2 helt olika människor.
Man A har "normal" testosteron/östrogen förhållanden.
Man B har t.ex. "5nmol/L testo" & östrogenet har skjutit upp i taket.
(Man B exemplet kan vara en typisk AAS användare efter kur)

Och Chewdog påstår att det är skitsamma när jag relaterar till hans länk???
Länken/artikeln är jättebra, efter att man verkligen suttit ner & läst den ordentligt!
Men den har ingen betydelse just i denna fråga som vi pratat om nu.

vad vill jag ha sagt?
Östrogen kan ha positiv påverkan i att kroppen är mer effektiv att använda fettceller som energikälla på en frisk människa.
(som Chewdog säger)

Men situationen blir helt annan när det gäller Man B.
Låga testosteron halter resulterar i ökning av fett, som i sin tur orsakar ökning i aromatiseringsenzym produktionen.
Och detta i sin tur sänker testo nivåerna ytterligare.

Flera studier & forskningar har bevisat gång på gång att:
Fetma går hand i hand med lågt testo & högt östrogen!

Och här har du ett exempel:
Testosterone and obesity
”Obesity is a vicious cycle. Fat cells are known to be a source of aromatase, the enzyme responsible for convert-ing testosterone into estrogen. Low testosterone results in the formation of abdominal fat, which in turn causes more aromatase enzyme formation and thus even lower levels of testosterone. The result is one of the most common findings of researchers studying the relationship between testosterone and obesity: obese men have low levels of testosterone and extraordinarily high levels of estrogen.

This fact was again confirmed in a study recently published in Aging Male which stated that increased estradiol levels due to free testosterone aromatization is highly significant and positively related to body fat mass and more specifically to subcutaneous abdominal fat. Even more intriguing, the study found that obese men not only had a significantly lower testosterone level and higher levels of estradiol, but that their estrogen levels were greater than the average post-menopausal woman”

Författare:
J. Phillip Vogel
http://www.lef.org/magazine/mag2003/may2003_cover_test_02.html

Kan också citera den mediakåta Fredrik Paulún
citat:
Hur påverkas det kvinnliga könshormonet?
”Även det kvinnliga könshormonet östrogen tycks ha en anabol (uppbyggande) effekt, men det krävs bara små mängder för detta. Det tycks på något, hittills okänt sätt, samverka med de övriga muskelbyggande hormonerna. Eftersom östrogen har en del otrevliga biverkningar för män, t ex tillväxt av bröstkörtlarna och ökad fettinlagring, är det bra om östrogennivåerna inte stiger alltför högt. Ett sätt att undvika detta är att träna förbränningsträning. Anledningen är att en del av en mans testosteron omvandlas till östrogen i fettväven. Minskar han andelen kroppsfett, minskar alltså omvandlingen av testosteron till östrogen. Då kommer naturligtvis halterna av det manliga könshormonet att öka - vilket som bekant leder till större muskeltillväxt”

Författare:
Fredrik Paulún
B&K Nummer 6/7 1997

Summa kardemumma:
Tugghunden har i vissa anseenden rätt!
(om man läser artikeln, som var intressant..)
Men Herr Brun vill nog påstå...
I dessa förhållanden
(alltså AAS användare eller män som har problem med könshormoner)
Så har inte länken någon betydelse i denna fråga!

Men ändå kul att debattera med folk som har lite kunskap och inte bara gissningar.

Tänk att det blev såna rabalder bara av att vanos sade:
Testo bränner inte fett!
nja nu vill jag inte vara sån men jag har faktiskt lite svårt för referenser som ej är studier men visst skulle det kunna vara möjligt, men det är för mig otänkbart att translationen efter östrogen skulle vara annorlunda för att testosteron inte närvarade

och om man nu är rädd för fettinlagring efter kuren räcker det ju med att käka SERMs

jag frågade en läkare på ett universitetssjukhus idag efter några ärenden i "stan" (en bekant) om just detta då sade han att meningarna går isär men om man kollar på kossor så finns det en klart och tydligt samband mellan östrogendecifit och fetma och att östrogenet i just män har en fettförminskande effekt, jag ska fråga om testosteron per östrogen också har någon inverkan på fettförbränningen
Citera
2006-01-19, 18:37
Medlem
Mr. Browns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chewdog_den_II
nja nu vill jag inte vara sån men jag har faktiskt lite svårt för referenser som ej är studier men visst skulle det kunna vara möjligt, men det är för mig otänkbart att translationen efter östrogen skulle vara annorlunda för att testosteron inte närvarade

och om man nu är rädd för fettinlagring efter kuren räcker det ju med att käka SERMs

jag frågade en läkare på ett universitetssjukhus idag efter några ärenden i "stan" (en bekant) om just detta då sade han att meningarna går isär men om man kollar på kossor så finns det en klart och tydligt samband mellan östrogendecifit och fetma och att östrogenet i just män har en fettförminskande effekt, jag ska fråga om testosteron per östrogen också har någon inverkan på fettförbränningen

Bara för skojs skull mailade jag en vän som är mikro-biolog i Belgien.

Mitt mail:
Hi ******
I have a question I would like to know the answer to:
A friend and I, don´t agree in this matter. That´s why I am contacting you.

I say:
If your body has a low testosteron and a high estrogen
(for example after a testo cycle).
This combination of a high estrogen and a low testosteron in your body, leads the body to store more fat!!

My friend says:
that this combination (low testo and high estrogen) has the opposite effect...
He also gave me this link:
http://jcem.endojournals.org/cgi/con...ract/90/6/3592

But after I have read this article, I can not say if he is right or not...
I still believe that I have right!

Take care ******* and see you in a couple of months!

Hans svar:
Hello *******.
Nice to hear from you, it was a long time ago!
I doubt it is applicable since they only discussed brief (the link you send me) supplementation and the study seemed to indicate that respiratory exchange changed (meaning less calories overall were burned on estrogen). It could very well be that only the same amount of fat was burned, only CHO and Leu oxydation decreased.

As far as the long term results of a hypogonadic state, and its effect on body composition, just scour the pubmed looking for that and you will see that men with less testosterone have increased body fat and lower lean muscle mass.

The only real condition that uses both low testosterone and high estrogen in men, is for transgender patients, that condition makes you grow boobs, leads to a lower level of lean body mass, and if you compare body fat levels in females in men you will find that they are higher as well.

So yes ********, you are right.
But your friend came up with a good study nonetheless.
It will certainly provide interesting reading.
Sure ********* we will meet in ***********!
Take care.

Ville bara dela med mig av hans mail
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här