Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-15, 17:44
  #13
Medlem
Semenomore2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Du har rätt men vad vi tycker att den bör räknas som stämmer inte överens med den svenska policyn om vad som läkemedelsklassas tyvärr.
Du har fan rätt, riktigt sorgligt.

Citat:
Jag skulle köpa resonemanget om de, liksom med melatonin, tillhandahöll kontrollerade läkemedel via apoteken av både Tryptofan och 5-HTP men som det ser ut idag är man hänvisad till diverse mer eller mindre säkra preparat (med det menar jag att man egentligen inte kan veta vad man får). Med detta känner jag att just den svenska inställningen är ganska bra belyst.

Har du själv några erfarenheter av preparaten (positiva/negativa) som du kan dela med dig av?
Sverige har, politiskt sätt en väldig fascination för att återuppfinna hjulet, man är ointresserad av hur saker och ting fungerar i utlandet, allt måste provas av Sveriges regering innan det når folket. Detta gäller inte bara inom läkemedel utan inom allt, trots att samma produkter och politiska beslut har beprövats sedan länge av andra. Rigorösa prover och testperioder tar väldigt lång tid och stora resurser. Tid och resurser som regeringen inte har eller orkar lägga, så folket får snällt vänta och tillsvidare sköta samtliga bekymmer med "ta en vilodag och en alvedon".


Inte väldigt mycket erfarenhet personligen, jag har mer kunskap kring det farmakologiska och neurologiska än om regelverket dessutom. Har alltså med gott samvete knaprat både melatonin och 5-htp inom Sveriges gränser (en riktig förhärdad brottsling mao) men under ganska korta perioder. Melatonin hjälpte nära inget, men 5-htp kan jag av den lilla tid jag provat det själv bara lovorda. Hade förmodligen varit död utan det då jag började ta dom under en väldigt djup depression med även en del psykotiska inslag.
Citera
2017-12-16, 11:01
  #14
Medlem
Norrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Jag svarar nej tills jag blir överbevisad.

Tryptofan som är vad jag har bäst koll på finns bara i preparat mot njursjukdom. 5-HTP finns så vitt jag vet inte alls. Melatonin har vi redan nämnt de två alternativ som finns.

Sedan TROR jag att om melatonin inte hjälp dig tidigare med sömnen så har jag svårt att se att just denna kombination hjälper. Men ska bli intressant att höra om din erfarenhet om ett tag. Du återkopplar väl?

Ja, jag kommer testa detta alternativ och se om jag kan minska på min insomningstablett
och mina antidepp. Samt att jag kanske slutar att vara så sugen på just kolhydrater som
jag läste om.

Att kunna ta enbart 1-2 tabletter vid sänggående av denna sorten och det skulle fungera
skulle vara mkt positivt.

Får av de antidepressiva tex muntorrhet, detta kanske denna inte skulle ge??
Även lätt darrhänthet till och från, samt svettningar ibland. Inte alls som med Venlaflaxin, det var
fruktansvärt - HU! Kanske kan försvinna oxå.

Ska ge det en månad och sätta ut de andra antidepp och testa denna iaf.

Så det blir intressant.. Vet inte om jag kommer våga prata med min läkare om det men
Citera
2017-12-16, 11:03
  #15
Medlem
Norrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semenomore2
Du har fan rätt, riktigt sorgligt.


Sverige har, politiskt sätt en väldig fascination för att återuppfinna hjulet, man är ointresserad av hur saker och ting fungerar i utlandet, allt måste provas av Sveriges regering innan det når folket. Detta gäller inte bara inom läkemedel utan inom allt, trots att samma produkter och politiska beslut har beprövats sedan länge av andra. Rigorösa prover och testperioder tar väldigt lång tid och stora resurser. Tid och resurser som regeringen inte har eller orkar lägga, så folket får snällt vänta och tillsvidare sköta samtliga bekymmer med "ta en vilodag och en alvedon".


Inte väldigt mycket erfarenhet personligen, jag har mer kunskap kring det farmakologiska och neurologiska än om regelverket dessutom. Har alltså med gott samvete knaprat både melatonin och 5-htp inom Sveriges gränser (en riktig förhärdad brottsling mao) men under ganska korta perioder. Melatonin hjälpte nära inget, men 5-htp kan jag av den lilla tid jag provat det själv bara lovorda. Hade förmodligen varit död utan det då jag började ta dom under en väldigt djup depression med även en del psykotiska inslag.

Har du använt andra medeciner utskrivna som du inte tyckt hjälpt?
Eller har du gått på 5-htp direkt??
Citera
2017-12-16, 17:00
  #16
Medlem
Semenomore2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norren
Har du använt andra medeciner utskrivna som du inte tyckt hjälpt?
Eller har du gått på 5-htp direkt??
Lergigan, ergenyl och olanzapin. Alltså inga SSRI eller SNRI.
Citera
2017-12-16, 19:43
  #17
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norren
Ja, jag kommer testa detta alternativ och se om jag kan minska på min insomningstablett
och mina antidepp. Samt att jag kanske slutar att vara så sugen på just kolhydrater som
jag läste om.

Att kunna ta enbart 1-2 tabletter vid sänggående av denna sorten och det skulle fungera
skulle vara mkt positivt.

Får av de antidepressiva tex muntorrhet, detta kanske denna inte skulle ge??
Även lätt darrhänthet till och från, samt svettningar ibland. Inte alls som med Venlaflaxin, det var
fruktansvärt - HU! Kanske kan försvinna oxå.


Ska ge det en månad och sätta ut de andra antidepp och testa denna iaf.

Så det blir intressant.. Vet inte om jag kommer våga prata med min läkare om det men
Det fetade är det stor chans att du slipper tror jag. Just muntorrheten var extremt jobbig tyckte jag och för mig hjälpte inget annat än en vattenflaska ständigt närvarande vilket jag inte behöver nu.

Ska bli spännande att höra hur det går framöver.
Citera
2017-12-21, 19:53
  #18
Medlem
ljusetssvins avatar
Men jag köpte ju för fan nyss 5htp, från en svensk sida.
Den är inte läkemedelsklassad längre!!!
Citera
2017-12-21, 23:35
  #19
Medlem
Norrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljusetssvin
Men jag köpte ju för fan nyss 5htp, från en svensk sida.
Den är inte läkemedelsklassad längre!!!

Men den kan ju säljas ändå, tills någon anmäler dem och det verkligen händer något.
Citera
2017-12-21, 23:37
  #20
Medlem
Norrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Det fetade är det stor chans att du slipper tror jag. Just muntorrheten var extremt jobbig tyckte jag och för mig hjälpte inget annat än en vattenflaska ständigt närvarande vilket jag inte behöver nu.

Ska bli spännande att höra hur det går framöver.

Ja, vatten, tuggummi, och munskölj som nu även finns mot munntorrhet..
Citera
2018-03-15, 23:46
  #21
Medlem
Någon som får biverkningar av 5-htp?
Kan ta större doser inledningsvis, men efter ett tag kan jag bara ta ett fåtal milligram, annars verkar jag få lite flushkänsla och obehagskänsla.
Tar det för att ta mig igenom vintermörkret.

Har nu upplevt biverkningar av tryptofan?
finns det här ems som många idag avfärdar, men trots det finns fortfarande en del skräckhistorier här och där. Är biverkningarna luriga med tryptofan?
Citera
2018-03-17, 13:17
  #22
Medlem
Tryptopfan är säkrare än 5-htp vilket kan skada hjärtklaffarna vid kroniskt intag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback