2006-02-02, 18:38
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duckmysick
Problem med tillbakadragenhet? Samma som Social Fobi? Kan det inte vara så att om man har ADHD så kan man utveckla Social Fobi eftersom man märker att man är annorlunda dvs tänker på ett lite annat sätt (solsystemet som Bob snacka om). Har inte haft så mycket problem med tillbakadragenhet i yngre dar, det har kommit med åren?
Tja, social fobi är ju en av de vanligaste "folksjukdomarna" i Sverige, så att även personer med ADHD drabbas är ju inte så konstigt... Dock så är det ju massor med folk som inte har ADHD som är blyga... Fast det du skrev om lät iofs inte så mycket som blyghet, utan mer som om du helt enkelt inte var särskilt förtjust i andra människor och oftast föredrog att vara ensam...
Citera
2006-02-08, 15:54
Medlem
Buddahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnet
Skulle anta att det vore något sådant jag har, isåfall.

Vad innebär det, isåfall? Jag ringde morsan och hörde om det där köret jag hade i grundskolan, hon sa att jag hade gjort något test hos något barnpsyk, som tydligen hade visat att jag hade en del egenskaper, men inte nog för att diagnosticeras som "ADHD".

Och en sak till, är det inte jobbigt när man ska ta körtkort eller söka jobb ifall man diagnosticerats med ADHD?

Alltså nu är jag riktigt trött på alla FB:are som tror att dom är läkare.

ADHD är fruktansvärt vanligt.
Jag har körkort fastän min ADHD är aktiv, så att säga.
Det som är det största problemet för de flesta med ADHD är att kunna koncentrera sig på saker man INTE ÄR INTRESSERAD AV.

Man kan inte läsa klart en uppgift innan man vill sätta igång med "arbetet", man kan oftast ha väldigt lätt för att glömma saker, svårt för att sitta stilla, är oftast fruktansvärt stressade och uppe i varv HELA TIDEN.

De som är steg 1 är att verkligen gå igenom den här "abstinensen" som jag brukar kalla det.
Sitta ensam hemma, helt tyst och bara blunda och tänka.. helst en hel kväll.
Du kommer känna att du vill sätta på TV, ringa någon, gå till datorn, för annars kommer du börja hyperventilera och få ett nervöst sammanbrott.

De är skit svårt med vissa som bara säger " Ta det bara lugnt, lugna ner dig"
Hur FAN ska man kunna lugna ner sig om man inte vet hur man gör?
Det funkar inte för oss att vara lugna, för att det är en substans i hjärnan som saknas oftast och den signalen som den ska sända ut är LUGNANDE SIGNALER så att säga.
ADHD är inte som en förkylning som går över utav sig själv, utan man MÅSTE få hjälp.
Alla som har ADHD är inte mottagliga för exakt samma hjälp, för mig har det funkat med terapi och medicin (Concerta och Zoloft).

Sök på nätet och gå till bibliotek och läs om ADHD.

Ps. DAMP finns visst som diagnos men läkarna "ogillar" att sätta den på barn nuförtiden för att det har blivit ett så negativt laddad ord.

Citera
2006-02-08, 18:28
Medlem
Tinkers avatar
Man kan även ha fler diagnoser och det är inte helt ovanligt att de som har ADHD också har en diagnos inom exempelvis Autism, Tourettes eller OCD.
Citera
2006-02-08, 19:25
Bannlyst
Jag tror att alla kan ha mer eller mindre drag av aspergers ADHD o.s.v. men vissa har det mer än andra och får det verkligen tufft i sitt liv men egentligen vad mer än att acceptera detta och försöka göra det bästa av situationen?

Visst man kan tycka det är orättvist men det är saker hela tiden i världen som är otroligt orättvisa och det är bara att kämpa på. Det låter näst intill lite skrytsamt när folk berättar om deras ADHD här inne, så jävla märkvärdigt är det ju inte utan det är bara en liten defekt som gör att det kan bli tungt om man inte har en tolerant omgivning.

Jag tror själv jag har lite drag av adhd och aspergers och hela köret för när man läser dom där testerna så är det alltid någonting som är klockrent. Ibland kan jag handla impulsivt och inte förstå mitt handlande några veckor efteråt, som att det inte var jag som gjorde saken utan det var någon annan, även om jag var vid medvetande. Jag kan bli sjukt insnöad på saker och tycka det är så pass kul att jag skiter i allt annnat i princip sålänge intresset håller i sig och så vidare.. ser att jag har många tendenser men jag klassar mig själv som fullt frisk för jag klarar av alla situationer utan problem och jag har inget problem med att vara social o.s.v. och läsa av andra människor..

Det jag ville säga att alla ni som gör dom här testerna och tror att ni har ADHD o.s.v. visst ni har säkert en del drag som liknar det men jag tror det kan bli lite överdrivet!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in