2017-12-08, 13:49
Medlem
KemikalienXs avatar
Hej,

Jag har nyligen bytt gym till ett sådant som vid vissa tidpunkter är öppet utan bemanning. Antagligen också därför de har kameraövervakning, speciellt vid ingången/receptionen.

Jag lade märke till att de inte hade satt upp någon skylt på dörren (som brukar vara vanligt) eller någon annanstans i entrén utan har istället valt att sätta den innanför betalgränsen och på ett ställe man vanligtvis inte kollar när man går in i gymmet. 25 § i Kameraövervakningslagen (KÖL) nämner b.la. att "Upplysning om kameraövervakning ska lämnas genom tydlig skyltning eller på något annat verksamt sätt."

De har alltså en mängd kameror vid ytterdörr/reception men skyltar om dessa först när man har betalat och gått in i själva gymdelen av lokalen. Det betyder att personer som kommer in för att ev. fråga om kostnader eller köpa något blir filmade men inte upplysta om det.

Verkar detta förenligt med KÖL enligt er?
Senast redigerad av KemikalienX 2017-12-08 kl. 13:52.
Citera
2017-12-08, 15:43
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemikalienX

Verkar detta förenligt med KÖL enligt er?

Rent spontant så säger jag ”nej”.
Citera
2017-12-09, 12:34
Medlem
KemikalienXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Rent spontant så säger jag ”nej”.

Ja, på vilka olika sätt kan man gå tillväga för att lista ut om de verkligen följer lagen?

Att fråga dem går ju men min erfarenhet av att prata med de i kassan är inte den mest positiva. Unga "blonda" personer som inte har någon koll...
Citera
2017-12-09, 13:10
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemikalienX
Ja, på vilka olika sätt kan man gå tillväga för att lista ut om de verkligen följer lagen?

Att fråga dem går ju men min erfarenhet av att prata med de i kassan är inte den mest positiva. Unga "blonda" personer som inte har någon koll...

Skicka in en anmälan till länsstyrelsen.
Citera
2017-12-27, 19:00
Medlem
Skyddsobjekt enligt skyddslagen behöver ingen skyltning vid kameraövervakning. Men när kameraövervakningslagen är tillämplig går det såvitt jag förstår inte att komma runt kravet på skyltning. "Något annat verksamt sätt" kan betyda att någon person meddelar besökare att kameraövervakning förekommer, men det framgår ju tydligt att gymmet inte förlitar sig på någon sådan metod. Jag instämmer därför med tidigare talare: känns inte förenligt med lagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in