2018-01-05, 19:55
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Ulf Lundell:

Ska "fjällko" betyda polisbil???

Japp det stämmer. Det jag kommer ihåg just nu för polis är harry, snutte batong, tage tafast, polygipen, bängen. Skojig tråd som jag hoppas lever läääääänge
Citera
2018-01-05, 23:13
Medlem
Citat:
Ulf Lundell:

Har säkert att göra med att polisbilarna var svart-vita ett bra tag. 70 talet, men kanske både före och något efter.

Däremot hur pass vanligt det öknamnet var, det låter jag vara osagt.
Citera
2018-01-05, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Japp det stämmer. Det jag kommer ihåg just nu för polis är harry, snutte batong, tage tafast, polygipen, bängen. Skojig tråd som jag hoppas lever läääääänge

Harry antagligen från Clint Eastfoods rollfigur Dirty Harry.

Och i så fall en av de få öknamn där man tillerkänner polisen både att vara tuffa - och effektiva. Om än en smula oborstade och ibland brutala.
Citera
2018-01-05, 23:16
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ulf Lundell:

Jag har fattat det så. Det syftar på att polisbilarna förr i tiden var svarta och vita, det vill säga svart-
och vitbrokiga som en del koraser. Däremot är jag osäker på om fjällkor nödvändigtvis är mer svart- och vitbrokiga än annan boskap.
Citera
2018-01-06, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Harry antagligen från Clint Eastfoods rollfigur Dirty Harry.

Och i så fall en av de få öknamn där man tillerkänner polisen både att vara tuffa - och effektiva. Om än en smula oborstade och ibland brutala.
Eller från Wille Wheelie, snuten där hette Harry Haffa.
Citera
2018-01-06, 14:55
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Tråden redovisar många roliga öknamn och slanguttryck, men vi måste minnes detta är humanioraforumet Språk och TS efterfrågar ordagrannt "smeknamn".

Smeknamn, bör vara i innebörden av allt ifrån allmänt positivt tillrop vid polisinsatser som till i privata, mer intima stunder med ens personliga polisperson och får då självklart inte vara av nedsättande lr förlöjligande natur.

Vilka är smeknamnen?
Citera
2018-01-13, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Tråden redovisar många roliga öknamn och slanguttryck, men vi måste minnes detta är humanioraforumet Språk och TS efterfrågar ordagrannt "smeknamn".

Smeknamn, bör vara i innebörden av allt ifrån allmänt positivt tillrop vid polisinsatser som till i privata, mer intima stunder med ens personliga polisperson och får då självklart inte vara av nedsättande lr förlöjligande natur.

Vilka är smeknamnen?
Ja, för "Grisen" och "Aina" är otroligt smekfulla namn, helt positiva.

Precis som "Bängen", som jag inte sett i den här tråden.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in