2006-01-17, 15:00
Bannlyst
Tänkte höra om det är någon här som har erfarenhet från arbete i Gävle.

Jag är vill flytta till Gävle av lite olika anledningar och jobba där.
Jag har ingen yrkesförberedande utbildning som passar sig tyvärr och ganska fräsch ut från en utbildning.
De typer av jobb jag är intresserade av kan man väl kategorisera som "labour" så att säga. Har inga problem med att jobba natt/helg osv...
Någon som har tips på företag som anställer för närvarande och även företag som itne kräver någon högskoleutbildning.
Har för mig att Ericsson också har en del internutbildningar som jag tror skulle passa mig, är en väldigt lättlärd person, någon som har erfarenhet av detta?
Citera
2006-01-17, 15:10
Medlem
Draugs Hargs avatar
Våra lärare vill gärna skicka oss till Gävle på praktik då det är gott om svetsjobb och de behöver folk. Naturligtvis inte bara svets och plåt, men verkstadsarbeten i allmänhet. Nu går jag fortfarande i skolan men det är vad vi har fått information om. Vågar inte lova något, men visst finns det jobb, är inte heller säker på om de kräver någon form av industri- eller verkstadsutbildning dock.
Citera
2006-01-17, 15:10
Medlem
von Schmerzs avatar
Gävle, och hela länet Gävleborg, är inget drömställe att söka jobb i. Arbetslösheten är hög, speciellt bland ungdomar och outbildade, så konkurrensen bland okvalificerade jobb är stor.
Länet har de senaste decenniet drabbats hårt av offentliga nedskärningar, bl.a stora nedläggningar av sjukvården i södra hälsingland och två nedlagda regementen (F15 i Söderhamn och I14 i Gävle). Dessutom har stora industrier som Ericsson/Emerson i Söderhamn lagts ner. Även om det inte påverkat Gävle direkt så har arbetsmarknaden blivit påfrestad eftersom väldigt många pendlar till jobbet mellan Hälsingland och Gävle.

Fast det är ingen omöjlighet att få jobb om man visar framfötterna, precis som i övriga Sverige. Öppna telefonkatalogen och ring runt till alla företag som du tror passar dig, för hos arbetslösförnedringen (arbetsförmedlingen) får du ingen hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in