2017-11-30, 16:48
Medlem
alfamisos avatar
Jag återanvänder min beskrivning från en annan site: The monitor has earlier worked well with the 2560x1440 pixel monitor setting on my computer, with DVI dual link cable. SUDDENLY, a week ago, the screen went black for a couple of seconds and then the size of letters and words on the internet site I browsed changed to abnormal. Likewise, icons on the table top changed in size, got less sharp and had been moved around. I discovered that the monitor setting page in Windows 10 no longer has 2560x1440 available!; the highest is now 1280x1024 (which of course do not give the best resolution and gives wrong proportions). Still, my computer seems to recognice the monitor since "ASUS PB278" is listed among connected devices. I have tried changing the DVI cable.
Have you heard of this fault before? Has the graphic card suddenly failed (ATI Rodeon HD4600 Series in an HP M9746 table top computer)!?

Ska jag satsa på att få ett nytt grafikkort rakt av, och slippa kostnad för felsökning på datorfirman (Alina i Uppsala).
Citera
2017-11-30, 19:18
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2017-12-01, 16:52
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
(ATI Rodeon HD4600 Series in an HP M9746 table top computer)!?
Fenomenet drabbar äldre amd/ati grafikkort i kombination med windows 10, sedan nån uppdatering i mitten av november. De har tagit bort stödet för dessa gamla grafikkort. Går fixa till såhär: Gå på enhetshanteraren, bildskärmskort, högerklicka det kort du har och välj "återställ föregående drivrutin". Kan även bläddra i datorn efter en uppdaterad drivrutin, välj isåfall den NÄST nyaste och installera den.
Citera
2017-12-01, 17:17
Medlem
oldeubois avatar
Ditt GPU är otroligt gammalt och Windows 10 version 1709 har slopat stödet för legacy-korten, helt och hållet. Antingen går du tillbaka till en tidigare version och inaktiverar Windows Update, för att förhindra att Update ersätter din grafikdrivrutin, eller så köper du ett nytt GPU.
Citera
2017-12-02, 14:00
Medlem
alfamisos avatar
Tack för hjälp !!

Alternativet att "Återställ tidigare drivrutin" är gråmarkerat på Egenskaper för Bildskärmskortet i Enhetshanteraren. Och att gå tillbaka till tidigare Windows10-version eller att ladda ner o försöka installera drivrutin från korttillverkaren törs jag inte ge mig på. Så, jag får kolla med Alina om nytt kort, vilket inte behöver vara avancerat - jag gamar inte, men vill ju ha skärmens maxupplösning 2560x1440 m m. Ja, datorn och kort är gammal, köpt för 8000 SEK år 2009, men har haft den i stort sett oanvänd bara som reserv tills i våras.

Kan inget om grafikkort, men antar att enklare kort inte kostar skjortan... Undrar om något mer kan/bör uppgraderas på en HP-dator från 2009?

(och: Radeon, inte Rodeon )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in