2006-01-19, 08:39
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Nä. Vi är bara hungriga. Det där tror bara problembarn från dysfunktionella, spruckna hem...

Trevligt att se att någon till slut klarade av nöten med att beräkna arean vilket torde vara det mest övertygande argumentet i denna pizzakonspirationstråd...

Det gjordes ju redan på sida 2!
Citera
2006-01-19, 09:16
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetdetduinte
Det gjordes ju redan på sida 2!

Yada, yada. Visst du har rätt... Ville mest göra en point till Mr fosterhem utan att gå för mycket OT...Vilket jag precis gjorde ändå nu ja...
Citera
2006-01-19, 09:53
Medlem
Kitzbühels avatar
Kalla Fakta:

En kille i vårt fotbollslag är Pizzaknådare på vår lokala sylta. För att råda bot på denna fråga ställde jag på ett fint inlindat sätt frågor om familjepizzans konstruktion.

De använder en dubbel deg mot vanlig pizza. Sen knådas den tills den har samma tjocklek som en vanlig pizza. Han sa dock att kanterna görs lite större på familjepizzan. Därefter så sa han att det är mer eller mindre exakt samma mängd fyllning på pizzan. Enda skillnad är att de lägger på lite mer ost för att få en större mättnadskänsla.
Citera
2006-01-19, 12:08
Medlem
thebandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitzbühel
En kille i vårt fotbollslag är Pizzaknådare på vår lokala sylta. För att råda bot på denna fråga ställde jag på ett fint inlindat sätt frågor om familjepizzans konstruktion.

De använder en dubbel deg mot vanlig pizza. Sen knådas den tills den har samma tjocklek som en vanlig pizza. Han sa dock att kanterna görs lite större på familjepizzan. Därefter så sa han att det är mer eller mindre exakt samma mängd fyllning på pizzan. Enda skillnad är att de lägger på lite mer ost för att få en större mättnadskänsla.

Man förlorar alltså på att köpa skiten.
Citera
2006-01-19, 13:51
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit
Man förlorar alltså på att köpa skiten.

Men du är ju inte lite efterbliven... Det beror helt på hur mycket radien på pizzan ökar relaterat till prisökningen om man tjänar på det eller inte!

Det varierar ju ifrån pizzeria till pizzeria..
Citera
2006-01-19, 13:55
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitzbühel

Jag uppskattar att du ansträngde dig för att få fram ett svar. Men som du och dom flesta andra sannolikt vet är en familjepizza inget standardiserat begrepp och den är således av varierande storlek beroende på pizzeria.
Citera
2006-01-19, 14:17
Medlem
thebandits avatar
Citat:
Men du är ju inte lite efterbliven... Det beror helt på hur mycket radien på pizzan ökar relaterat till prisökningen om man tjänar på det eller inte!

Det varierar ju ifrån pizzeria till pizzeria..

Eftersom de flesta pizzerior jag besökt har en 150 %-ig (eller större)prisökning så är det ganska uppenbart att man förlorar på affären när det handlar om dubbla degmängden utbakat till samma tjocklek, oavsett ökning i radie/diameter.

Undrar vem som är efterbliven? Nästa gång du försöker förolämpa någon över internet kan du ju se till att ha lite mera på fötterna. Men jag förstår att frestelsen att få ge igen på någon är stark efter ett helt liv av mobbing.
Citera
2006-01-19, 14:30
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Citat:
Eftersom de flesta pizzerior jag besökt har en 150 %-ig (eller större)prisökning så är det ganska uppenbart att man förlorar på affären när det handlar om dubbla degmängden utbakat till samma tjocklek, oavsett ökning i radie/diameter.

Undrar vem som är efterbliven? Nästa gång du försöker förolämpa någon över internet kan du ju se till att ha lite mera på fötterna. Men jag förstår att frestelsen att få ge igen på någon är stark efter ett helt liv av mobbing.

MEN!!!!!! Människa! Kolla de matetmatiska formlerna för i helvete!!!

Bakar man pizzan i samma tjocklek blir den fortfarande större än 2 pizzor om också kanten är av samma tjocklek på pizzorna! Detta såklart beroende på hur tjock kanten är.
Citera
2006-01-19, 14:55
Medlem
Rans avatar
Är det ingen annan som jobbar på en pizzeria eller känner någon som gör det, som kan ge oss nya uppgifter?
Pizzerior är ju mycket olika, så vi behöver fler som kan berätta sin version av hur en Familjepizza görs. Jättefin särskrivning i trådnamnet.
Citera
2006-01-19, 17:22
Medlem
thebandits avatar
Citat:
MEN!!!!!! Människa! Kolla de matetmatiska formlerna för i helvete!!!

Bakar man pizzan i samma tjocklek blir den fortfarande större än 2 pizzor om också kanten är av samma tjocklek på pizzorna! Detta såklart beroende på hur tjock kanten är.

Lugna dig lite nu lilla vän. Hur mycket större då, 2 kvadratcentimeter? Wow, verkligen en bra motivering för att höja priset med 200 %.

Ut i friska luften nu istället för att sitta framför datorn och låta hjärnan mögla.
Citera
2006-01-19, 17:32
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Citat:
Lugna dig lite nu lilla vän. Hur mycket större då, 2 kvadratcentimeter? Wow, verkligen en bra motivering för att höja priset med 200 %.

Ut i friska luften nu istället för att sitta framför datorn och låta hjärnan mögla.

först höjdes det med 150% sen med 200...

"Slutsats: Två vanliga pizzor har en area på 706*2=1412 cm2 och kostar 50*2=100:-. En familjepizza har en area på 1589 cm2 och kostar 100:-. Du får på denna pizzeria alltså 177cm2 mer pizza för samma pris!"
Citera
2006-01-19, 20:04
Medlem
Pizzageometri

Pizzaskiss:
http://img213.imageshack.us/img213/7277/pizza3mz.gif

En pizzakartong (kvadraten på bilden) med sidan 2r är alldeles lagom för standardpizzan
med radien r, som precis fyller ut den från kant till kant. Den stora yttre cirkeln motsvarar
då en gigantisk familjepizza, som precis får plats i kartongen om fyra sidor viks in.
Den cirkeln har radien r*(roten ur två).

En cirkels yta är lika med pi*(radien)^2, så familjepizzan är exakt dubbelt så stor som standardpizzan.

Nu är det bevisat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in