Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-11-13, 16:29
  #25
Medlem
Jag beställde då rakt inte all den här överstatlighet.

Merkel eldar på om solidaritet (läs överstatlighet och all makt till Bryssel) och EU-armé.

https://borsen.dk/nyheder/politik/ar...paign=rss_feed

I somras tog EU tillfället i akt för att skapa ett EU-brandkår. Och i dagarna har EUs gränsmyndighet som inte lyckats göra någonting varit här och klagat på alla EU-länders usla yttre gränser och föreslagit gemensam gränsstyrka.
Citera
2018-11-15, 22:19
  #26
Medlem
Mycket dåligt.
Mycket sämre.
Katastrof.
Citera
2018-11-16, 11:02
  #27
Medlem
Om liberalerna får som de vill så blir framtiden så här;

Upplös nationalstaten, sparka kungen och gör Sverige till en delstat i Europas Förenta Stater. Det vill Liberalernas riksdagsledamot Joar Forssell.

https://nyheter24.se/maktkamp24/9181...forenta-stater
Citera
2018-11-17, 19:33
  #28
Moderator
Popesizes avatar
När Sverige gick med i EU, så var jag 10 år. Men jag vill minnas att jag var positiv till det. Jag hade en naivt positiv inställning till det där med öppna gränser. -Tänk att bara kunna åka rakt ut i Europa, utan att behöva krångla med passen. Tänk allt man kan se och upptäcka.

När vi sedan skulle rösta om EMU så var jag 19 år. Jag röstade JA i det valet, med åsikten av att hade vi gått med i EU, så var det lika bra att löpa linan fullt ut. Euron kändes också starkare och stabilare än kronan.

Jag har alltid i grunden varit EU-positiv. Positiv till samarbete mellan dess stater och en underlättad rörlighet inom Europas gränser för både yrkes- och privatpersoner. Men den behemoth det har blivit med alla dessa federalister som verkar vilja skapa ett "United States of Europe" eller loybbisterna som viskar med honungslen tunga i örat på kommissionärerna, är inte vad jag trodde att det skulle bli. Jag föraktar dem och vill se dem åka ut ur departementen snarast möjligt. Därför välkomnar jag EU-skeptiker och nationalister i debatten. De behövs för att ta ner federalisterna på jorden.

I framtiden så hoppas jag på att EU är kvar, men alla nationella frågor hålls på nationell nivå. Bryssel är Belgarnas huvudstad, inte Europas. Varje medlemsland har sin egna suveränitet. På EU-nivå hanteras mest handelsfrågor och samarbeten länderna emellan. När ett medlemsland ber om hjälp så skall det inte vara några problem för ett annat medlemsland att skicka hjälpten tvärs igenom kontinenten om så behövs (Jämför med de polska brandbilarna i somras), utan att diverse byråkratiska regler måste följas.
Enda gången ordet EU-standard används är i ett skämt eller i historieböckerna.

Där har ni min syn på EU.
Citera
2018-11-25, 17:31
  #29
Medlem
Gick i gymnasiet när det var EU-omröstning och jag kommer ihåg att det var mycket sämre ekonomiskt förutsättningar då och etablissemanget skrämdes med att EU-medlemskap var det enda som kunde rädda Sverige. Röstade inte och är glad för det.

Med facit i hand så blev det värre än väntat. Man trodde att det var några få utlänningar som skulle flytta hit eftersom det är så svårt att finna jobb i Sverige, men de flyttade hit ändå och lever på halvskumma sysselsättningar, bidrag och ren kriminalitet.

Första säkra land för invandrare trodde man också skulle gälla. Hur det blev vet vi ju idag...

Grundlurad och bortkollrad.
Citera
2020-04-12, 14:40
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag röstade (som ung) "ja" 1994. Ångrar det förstås bittert. Såg EU som något positivt för Sveriges export.

Idag ser jag EU som ett elitens imperium där EU är kännetecknat av invasion från MENA och att eliten vill ha det så.

Vill se EU utplånat och de enskilda länderna alla vara suveräna stater igen med gränser mot varandra.


Samma här. För naturens och människors skull, Europa runt. Kriminaliteten(stölder) skulle falla rejält också. Folk kan tänka sig köpa nya båtmotorer mm. Jag börjar ha svårt att se skäl att stanna, coronan har klargjort mycket också. Vi kan samarbeta på annat vis än detta slukhål.
Citera
2020-04-13, 10:04
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Jag minns att jag själv var rätt tveksam om vi skulle gå med eller ej. Så jag valde att rösta blankt. Idag med facit i hand skulle Sverige valt en annan väg. Ekonomiskt sett finns där inga belägg för att vi hade klarat oss sämre om vi hade sagt nej.

Det viktiga då var att EU var en garanti för att (S) inte längre kunde korrumpera statsapparaten till den grad de kommit undan med hittils. Tänk på att precis innan vi gick med hade (S) en egen hemlig polis som spionerade på de egna medborgarna för att säkra makten inom organisationer som Hyresgästföreningen och Fackföreningsrörelsen. Det tvingades de sluta med.

Sverige hade ju heller inget skydd mot att politikerna struntade i grundlagen. Det har vi nu även om EU domstolen inte är ideal den heller. Vi har bättre skydd mot våra egna politiker idag åtminstone.

Även om det inte enbart är EU:s förtjänst då har (S) tvingats till reträtt de senaste trettio åren. Det har varit en fantastiskt seger för Sverige.

Just de sakerna. Att vi fått en författningsdomstol och att (S) tvingats ge upp en del av sin kontroll över samhället är bra. Frihandeln och standardiseringsarbetet (som CE-märkning) är också bra. Mindre bra saker är att det inte längre enbart är ett mellanstatligt arbete utan det börjar likna en riktig union med parlament och lagstiftningsmakt.

Det jag hoppas på för framtiden är att försöken att få till en union misslyckas och det återgår till mellanstatligt samarbete med handel som fokus. Euron borde försvinna. Vet inte om jag tror att det blir så dock. Allt talar för att siktet är inställt på en politisk union och nu verkar Corona tvinga fram gemensam finanspolitik. Det kan mycket väl bli så att EU får större inflytande över länderna just nu.
Citera
2020-04-13, 10:29
  #32
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Då, 1994, var jag väl inte heltänd på iden med EU, men trodde att det skulle vara ännu sämre att inte vara med.

Nu är det närmast en katastrof i synnerhet sedan man envisades med att plocka in alla öststater.

Framtiden bör handla om hur vi upplöser unionen utan att alla betalande nationer tvingas betala ännu mer, och att oönskade medborgare tvingas tillbaka till sina egna länder.
Citera
2020-04-13, 10:34
  #33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det viktiga då var att EU var en garanti för att (S) inte längre kunde korrumpera statsapparaten till den grad de kommit undan med hittils. Tänk på att precis innan vi gick med hade (S) en egen hemlig polis som spionerade på de egna medborgarna för att säkra makten inom organisationer som Hyresgästföreningen och Fackföreningsrörelsen. Det tvingades de sluta med.

Sverige hade ju heller inget skydd mot att politikerna struntade i grundlagen. Det har vi nu även om EU domstolen inte är ideal den heller. Vi har bättre skydd mot våra egna politiker idag åtminstone.

Även om det inte enbart är EU:s förtjänst då har (S) tvingats till reträtt de senaste trettio åren. Det har varit en fantastiskt seger för Sverige.

Just de sakerna. Att vi fått en författningsdomstol och att (S) tvingats ge upp en del av sin kontroll över samhället är bra. Frihandeln och standardiseringsarbetet (som CE-märkning) är också bra. Mindre bra saker är att det inte längre enbart är ett mellanstatligt arbete utan det börjar likna en riktig union med parlament och lagstiftningsmakt.

Det jag hoppas på för framtiden är att försöken att få till en union misslyckas och det återgår till mellanstatligt samarbete med handel som fokus. Euron borde försvinna. Vet inte om jag tror att det blir så dock. Allt talar för att siktet är inställt på en politisk union och nu verkar Corona tvinga fram gemensam finanspolitik. Det kan mycket väl bli så att EU får större inflytande över länderna just nu.
Jag håller med om detta med att EU initialt funkade som en broms för vansinnigheter inom sossarna. Det var även så att "högersossarna" kunde hålla tokvänstern inom S stången genom att hänvisa till att deras förslag stred mot diverse EU-konventioner.
Citera
2020-04-13, 14:00
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag håller med om detta med att EU initialt funkade som en broms för vansinnigheter inom sossarna. Det var även så att "högersossarna" kunde hålla tokvänstern inom S stången genom att hänvisa till att deras förslag stred mot diverse EU-konventioner.

Nej, precis folk som skyller allt elände på EU glömmer ofta hur illa det var innan vi gick med. Eller så kommer de inte ens i håg det utan tror att Olof Palme var en fantastisk politiker som var respekterad och omtyckt.

Situationen i Sverige var ju rätt extrem med ett ekonomiskt system, alltså Den Tredje vägens politik, som fullständigt tappat existensberättigandet när Sovjetkommunismen föll samman. Klart att rätt många som röstade Ja gjorde det trots att de ogillade mycket av det EU stod för men det kunde ju aldrig bli värre än vad det redan var. Tror fortfarande att det var en riktig analys.

Sverige har tjänat fantastiskt mycket på att öppnas upp mot omvärlden. Nu går inte den vinsten att rulla tillbaka längre hur mycket (S) än skulle vilja. De missade chansen att förbjuda Parabolantenner. Vi behöver inte EU på samma sätt längre.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback