Om du kan tänka dig festivaler utanför landets gränser kan jag tipsa om både
G Festivalen och
Summar Festivalur.
Båda är på Färöarna, och framför allt G kändes lite som årets fest när jag var där för några år sedan. Det räcker med att påpeka att det förekom minst två stycken hembyggda musikanläggningar (tänk ghettoblaster, fast i megaformat). När jag kom till campingområdet som hör till runt 15-tiden på eftermiddagen så väsnades den ena ordentligt, och överröstade alla köpta ghettoblasters närmare mig. Den fortsatte väsnas till efter 02-tiden, då jag gick och lade mig. Under dessa timmar var den inte tyst längre tid än det tar att byta spår i MP3-spelaren, eller koppla in någon annans mobiltelefon för att spela MP3-orna i den. Och den fortsatte att väsnas varje dag tills festivalen var slut, och det byttes inte batterier i den under tiden....
Den andra av hemmabyggena syns som en stor svart låda på hjul (med dekorativ flagga) längst fram i kön med människor de första sekunderna i
den här filmen. Den skymtar förbi sju sekunder in i filmen igen.
För båda festivalerna gäller att miljön de är på är sanslös, men det gäller framför allt den stora scenen på G Festivalen: den är byggd på stranden, med Nordsjön till vänster om scenen (från publiken sett) och berg runt de andra tre hållen. Det enda negativa som jag kommer på är att vädret på Färöarna är väldigt ombytligt och svårt att förutsäga. När jag väntade på det stora namnet på SF när jag var där så blev konserten 1,5 timmar sen, eftersom det vräkte ner regn (tänk regnmängden som Noa byggde Arken för....). Medan det regnade monterades all teknik som bandet hade med sig ner, och fraktades 500 meter bort till en mindre scen inuti ett enormt tält där allt monterades upp igen. Det är sånt som händer...