Citat:
Ursprungligen postat av
Smulort
Jag r urdlig p datorer, s urskta dumma frgor.
Om jag har mnga foton i min dator/padda/iphone s frstr jag att det tar utrymme/minne. Om jag har massor av bilder i mina mail som jag aldrig laddat ner, gr det r ngot utrymme/minne d?
Antagligen inte. Anvnder du en offlineklient (ssom Microsoft Outlook som en del i Microsoft Office, eller appen med namnet "Mail" i iPhone) eller skriver du in en webbsideadress fr att kolla dina mail?
Citat:
Gr det t mycket av min surf nr jag ppnar och tittar p dem? Gr det t surf bara av att de finns dr?
Som ni hr r jag en datornolla...
Video r det som brukar dra mest eftersom det visas cirka 30 bilder per sekund istllet fr bara en.
Exakt hur mycket data som bilder drar beror p hur den aktuella appen r gjord. r den smart gjord s verfrs inte fler bildpunkter n de som du ser p din skrm. Ofta verfrs fler punkter fr att man ska kunna zooma i bilden utan att den blir taggig.
Fr att f en uppfattning om hur mycket data som verfrs kan man frenklat sga att en bildpunkt (pixells) som kan ha en av 256 frger r 1 byte. (Egentligen kan bildpunkter oftast ha fler frger n s, men i gengld har vi bildkomprimering som gr att mindre data gr t).
En vanlig medelstor bild p nn hemsida typ Facebook kanske bestr av 800x400 bildpunkter, allts 320000 bytes (320 kilobytes, 0.32 megabyte, 0.00032 gigabytes) enligt det frenklade exemplet. Att visa den p din mobil drar drmed s mycket frn din surfpott. Har du 1 GB att surfa fr per mnad s kan du drmed se 1/0.00032 = 3125 stycken sdana bilder innan surfen r slut.
Det skiljer mycket p bild och bild. Logotypen p Flashback-sidan r monokrom och bestr av bara tv pixelfrger - svart och genomskinlig. Den r drfr vldigt liten, kanske max 1000 bytes utan att kolla.
Att streama en timme video tar i normalfallet upp allt mellan 10 MB och 10000 MB beroende p upplsning och komprimeringsteknik. Den vanligaste komprimeringstekniken MP4 / H.264 r ocks den mest effektiva. Video i full-HD-upplsning tar i genomsnitt 3 gigabytes per timme.