2017-11-12, 19:08
Medlem
Jag r urdlig p datorer, s urskta dumma frgor.
Om jag har mnga foton i min dator/padda/iphone s frstr jag att det tar utrymme/minne. Om jag har massor av bilder i mina mail som jag aldrig laddat ner, gr det r ngot utrymme/minne d? Gr det t mycket av min surf nr jag ppnar och tittar p dem? Gr det t surf bara av att de finns dr?
Som ni hr r jag en datornolla...
Citera
2017-11-12, 21:48
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulort
Om jag har mnga foton i min dator/padda/iphone s frstr jag att det tar utrymme/minne. Om jag har massor av bilder i mina mail som jag aldrig laddat ner, gr det r ngot utrymme/minne d? Gr det t mycket av min surf nr jag ppnar och tittar p dem? Gr det t surf bara av att de finns dr?

Beroende p klient s drar det ju datatrafik nr du faktiskt tittar p bilderna.
I de flesta fallen s cachas bilderna lokalt efter att du tittat p dem en gng.

Anvnder du dig av mobilt bredband? I annat fall r det nog inte s mycket att oroa sig ver.
Det vrsta som kan hnda r att din uppkoppling p 3G/4G ntet blir seg som sirap fram till mnadsskiftet.
Citera
2017-11-12, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Beroende p klient s drar det ju datatrafik nr du faktiskt tittar p bilderna.
I de flesta fallen s cachas bilderna lokalt efter att du tittat p dem en gng.

Anvnder du dig av mobilt bredband? I annat fall r det nog inte s mycket att oroa sig ver.
Det vrsta som kan hnda r att din uppkoppling p 3G/4G ntet blir seg som sirap fram till mnadsskiftet.

Aha, tack, ja det var nt nytt, att det "kostar" att titta p bilderna i ett mail. Jag har "husets router" hemma fr alla enheter och telia ute fr iphonen.
Citera
2017-11-12, 23:59
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Aha, tack, ja det var nt nytt, att det "kostar" att titta p bilderna i ett mail. Jag har "husets router" hemma fr alla enheter och telia ute fr iphonen.

Det "kostar" att titta p vad som helst som inte ligger i din enhet. Spelar ingen roll om det r mail eller ngonting annat.

Att det "kostar" beror till viss del p datalagringsdirektivet. Flatrate p mobilsurf var vanligt att mnga operatrer erbjd lnge. Sedan 2012 d datalagringsdirektivet brjade omfatta telefonbolag r det vldigt f som erbjuder det om det inte rr sig om dyra fretagsabbonemang. Det r idag dock n s lnge mycket ovanligt att internetleverantrer av vanliga former av bredband har ngra datamngdstak, tminstone utannonserat. Fr mobilt bredband dremot kan de erbjuda s lite som 2 GB per mnad inbakat i ett vanligt telefonabbonemang och fr att dubblera denna "astronomiska" mngd s skall de ha 199 kronor till.

S. frutsatt att du nr dina mail via ditt mobila bredband s "kostar" det dig av din surfpott.
Ingen operatr jag knner till tar mer betalt fr surf utanfr din pott utan de stryper bara hastigheten tills mnadsskiftet.
Citera
2017-11-14, 01:51
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Om jag har mnga foton i min dator/padda/iphone s frstr jag att det tar utrymme/minne. Om jag har massor av bilder i mina mail som jag aldrig laddat ner, gr det r ngot utrymme/minne d?

Antagligen inte. Anvnder du en offlineklient (ssom Microsoft Outlook som en del i Microsoft Office, eller appen med namnet "Mail" i iPhone) eller skriver du in en webbsideadress fr att kolla dina mail?

Citat:
Gr det t mycket av min surf nr jag ppnar och tittar p dem? Gr det t surf bara av att de finns dr?

Video r det som brukar dra mest eftersom det visas cirka 30 bilder per sekund istllet fr bara en.

Exakt hur mycket data som bilder drar beror p hur den aktuella appen r gjord. r den smart gjord s verfrs inte fler bildpunkter n de som du ser p din skrm. Ofta verfrs fler punkter fr att man ska kunna zooma i bilden utan att den blir taggig.

Fr att f en uppfattning om hur mycket data som verfrs kan man frenklat sga att en bildpunkt (pixells) som kan ha en av 256 frger r 1 byte. (Egentligen kan bildpunkter oftast ha fler frger n s, men i gengld har vi bildkomprimering som gr att mindre data gr t).

En vanlig medelstor bild p nn hemsida typ Facebook kanske bestr av 800x400 bildpunkter, allts 320000 bytes (320 kilobytes, 0.32 megabyte, 0.00032 gigabytes) enligt det frenklade exemplet. Att visa den p din mobil drar drmed s mycket frn din surfpott. Har du 1 GB att surfa fr per mnad s kan du drmed se 1/0.00032 = 3125 stycken sdana bilder innan surfen r slut.

Det skiljer mycket p bild och bild. Logotypen p Flashback-sidan r monokrom och bestr av bara tv pixelfrger - svart och genomskinlig. Den r drfr vldigt liten, kanske max 1000 bytes utan att kolla.

Att streama en timme video tar i normalfallet upp allt mellan 10 MB och 10000 MB beroende p upplsning och komprimeringsteknik. Den vanligaste komprimeringstekniken MP4 / H.264 r ocks den mest effektiva. Video i full-HD-upplsning tar i genomsnitt 3 gigabytes per timme.
Citera
2017-11-14, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Antagligen inte. Anvnder du en offlineklient (ssom Microsoft Outlook som en del i Microsoft Office, eller appen med namnet "Mail" i iPhone) eller skriver du in en webbsideadress fr att kolla dina mail?

Video r det som brukar dra mest eftersom det visas cirka 30 bilder per sekund istllet fr bara en.

Exakt hur mycket data som bilder drar beror p hur den aktuella appen r gjord. r den smart gjord s verfrs inte fler bildpunkter n de som du ser p din skrm. Ofta verfrs fler punkter fr att man ska kunna zooma i bilden utan att den blir taggig.

Fr att f en uppfattning om hur mycket data som verfrs kan man frenklat sga att en bildpunkt (pixells) som kan ha en av 256 frger r 1 byte. (Egentligen kan bildpunkter oftast ha fler frger n s, men i gengld har vi bildkomprimering som gr att mindre data gr t).

En vanlig medelstor bild p nn hemsida typ Facebook kanske bestr av 800x400 bildpunkter, allts 320000 bytes (320 kilobytes, 0.32 megabyte, 0.00032 gigabytes) enligt det frenklade exemplet. Att visa den p din mobil drar drmed s mycket frn din surfpott. Har du 1 GB att surfa fr per mnad s kan du drmed se 1/0.00032 = 3125 stycken sdana bilder innan surfen r slut.

Det skiljer mycket p bild och bild. Logotypen p Flashback-sidan r monokrom och bestr av bara tv pixelfrger - svart och genomskinlig. Den r drfr vldigt liten, kanske max 1000 bytes utan att kolla.

Att streama en timme video tar i normalfallet upp allt mellan 10 MB och 10000 MB beroende p upplsning och komprimeringsteknik. Den vanligaste komprimeringstekniken MP4 / H.264 r ocks den mest effektiva. Video i full-HD-upplsning tar i genomsnitt 3 gigabytes per timme.

Tack fr all info!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in