Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-10, 20:47
  #1
Medlem
Hej, jag har Linux Mint installerat på min laptop. Jag partitionerade cirka 20 GB av diskens minne åt Linux eftersom disken är liten så jag vill ha så mycket som möjligt kvar åt Windows. Har därför köpt en extern ssd som är ansluten via USB C och formaterad för ext4. Jag vill använda den inte bara till att förvara filer utan också till att köra program. Tanken är att jag bara ska använda diskutrymmet på datorn till viktigare systemfiler som krävs för att köra Linux. Så jag undrar om jag kan "integrera disken" bättre i systemet så att jag kan installera programmen där istället. Känns nämligen som att Linux ändå är gjort för att fungera ungefär så här ganska lätt då det ursprungligen är utvecklat för att köras på enorma system. Eller bör jag installera om hela Linux på externa ssd disken istället?
Citera
2017-11-10, 21:45
  #2
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille237
Hej, jag har Linux Mint installerat på min laptop. Jag partitionerade cirka 20 GB av diskens minne åt Linux eftersom disken är liten så jag vill ha så mycket som möjligt kvar åt Windows. Har därför köpt en extern ssd som är ansluten via USB C och formaterad för ext4. Jag vill använda den inte bara till att förvara filer utan också till att köra program. Tanken är att jag bara ska använda diskutrymmet på datorn till viktigare systemfiler som krävs för att köra Linux. Så jag undrar om jag kan "integrera disken" bättre i systemet så att jag kan installera programmen där istället. Känns nämligen som att Linux ändå är gjort för att fungera ungefär så här ganska lätt då det ursprungligen är utvecklat för att köras på enorma system. Eller bör jag installera om hela Linux på externa ssd disken istället?

De flesta linux-distar har ju någon form av packet-manager numera, där det är bestämt var ett paket/program skall installeras. Men de flesta distar sparar ner data mest under /usr
Du kan ju alltid peka om din /usr till din nya disk, så hamnar allt där.
Citera
2017-11-10, 22:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
De flesta linux-distar har ju någon form av packet-manager numera, där det är bestämt var ett paket/program skall installeras. Men de flesta distar sparar ner data mest under /usr
Du kan ju alltid peka om din /usr till din nya disk, så hamnar allt där.

Ja! De ska ja kolla närmare på. Tack!
Citera
2017-11-11, 13:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
De flesta linux-distar har ju någon form av packet-manager numera, där det är bestämt var ett paket/program skall installeras. Men de flesta distar sparar ner data mest under /usr
Du kan ju alltid peka om din /usr till din nya disk, så hamnar allt där.

Så det här borde väl fungera?
https://askubuntu.com/questions/656/...-new-partition
Citera
2017-11-11, 18:15
  #5
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille237
Så det här borde väl fungera?
https://askubuntu.com/questions/656/...-new-partition

Yes, den tråden ger information om hur det kan göras.

Som någon nämnde där så rekommenderade han rsync för att kopiera och det skulle jag nog också göra eller kanske hade jag använt cp -rp /usr /new_usr_location
Peka sedan om i /etc/fstab.
Var noga med att det är korrekt i fstab, annars får du massa problem, troligen måste du boota upp med någon usb-sticka/cd och korrigera efteråt om du gör fel.

Men men, man kan göra det på många sätt

Lycka till.
__________________
Senast redigerad av hash 2017-11-11 kl. 18:19.
Citera
2017-11-12, 21:56
  #6
Medlem
distanss avatar
Här är en bra länk som förklarar vad som finns i vilken katalog:

Linux Filesystem Explained

Själv brukar jag (även) lägga /home i en egen partition eller disk. Behöver jag blåsa om systemet slipper jag kopiera all sparad data, utan monterar bara in den gamla /home igen.
Citera
2017-11-13, 19:43
  #7
Medlem
Hej och tack för alla svar. Tyvärr är jag osäker på att göra detta utan att det orsakar allvarliga problem. Kör nämligen pycharm på denna disk(som inte behöver installeras, bara extraheras) och jag har tyvärr upptäckt att programmet fryser sig totalt när jag "väcker" datorn från suspend eller hibernate läge. Dessutom öppnar filhanteraren automatiskt katalogen till disken(som den gör när den detekterar en nyansluten enhet). Kan bara anta att pycharm fryser sig för att programmet ligger kvar i ramminnet eller liknande utan att hitta programmet på disken igen. Borde inte typ samma sak hända varje gång jag bootar Linux då fast med /usr katalogen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback